Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Alena (07.09.2013):

Môžem sa spýtať na sladenie aké mám použiť sladidlo...

odpovídá (16.09.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Aleno,

náhradní sladidla mohou být vyráběné synteticky nebo to mohou být přírodní látky. Vyznačují se mnohonásobně vyšší sladivostí, než má klasický cukr (sacharóza). Umělá sladidla se dělí podle obsahu energie na kalorická a nekalorická. Umělá náhradní sladidla (nekalorická) jsou například aspartam, acesulfam draselný, sacharin, cyklamát. Přírodní náhradní sladidla (kalorická) jsou například sorbitol a xylitol, ta mohou být vyráběna i synteticky. Pro získání “optimální” sladivosti se používají směsi jednotlivých druhů sladidel. Neustále se polemizuje o zdravotní nezávadnosti umělých sladidel a jejich dlouhodobém účinku na organismus, na druhou stranu klasický rafinovaný cukr je také často kritizován, především pro svůj vysoký obsah energie přispívající k rozvoji obezity. Jako u všeho platí – kozumovat s mírou, i s užíváním umělých sladidel to není dobré přehánět, tzn. neměla byste je používat několikrát denně.  Nově se na trhu objevilo další nekalorické (avšak přírodní) sladidlo – prášek získaný z listů rostliny Stevia.




Bolest břicha (10.09.2013):

Dobrý den, před pár dny jsem začala držet dietu, jím čtyřikrát denně malé porce (snížila jsem příjem tak o 1/3, nejím hlavně večer) a v průběhu dne mě trochu, občas pobolívá břicho (žaludek). Může to být příčinou špatné diety nebo je to normální? Děkuji předem za odpověď. Veronika

odpovídá (16.09.2013):

Odpovídá: MUDr.Jedličková Radka

Dobrý den Veroniko,

normální to jistě není, možná jste svůj příjem snížila až moc. Vždy by se mělo začít přesným zápisem a energetickým propočtem (www.kaloricketabulky.cz) někiolikadenního jídelníčku a příjem energie následně snížit o 1500kJ/den, nesmíte se ale dostat pod 5000kJ, jíst pravidelně po 3hodinách, večerní jídlo nevynechávat!! Nezapomenout na pravidelnou pohybovou aktivitu aerobního charakteru tj. chůze, kolo,… Pokud po 3 měsících neuvidíte žádný výsledek zajděte k nám na bezplatnou konzultaci :) www.vstj.cz, sekce “konzultace”.




Alena (07.09.2013):

Dobrý deň Môžem sa spýtať ako mám chudnúť keď pre zdravotné problémy nemôžem cvičiť a bez toho to asi nejde,mám problémy z pľúcami takže pri cvičení nevládzem dýchať je tých problémov viac lenže stravujem sa zdravo,aj som držala diétu dellenú stravu ale aj tak nechudnem len stále priberám pomôžte mi prosím už som zúfala..............Mohla by som poprosiť o nejaký jedalníček približne čo asi jesť,ja Vám napíšem môj čo jem Ráno na lačno veľky pohar vody s citrónom,Raňajky graham pečivo,pomázanka alebo šunka,rajčiny,Desiata ovocie,Obed normálne jedlo čo varím,Olovrant jogurty 2ks,Večera maso zelenina Ďakujem vopred za odpoveď.......................

odpovídá (16.09.2013):

Odpovídá: MUDr.Jedličková Radka

Dobrý den Aleno,

z tohoto krátkého záznamu nelze určit, jak jíte. Doporučuji Vám zapsat si svůj jídelníček a přijít na některou z bezplatných konzultací s našimi nutričními terapeutkami - www.vstj.cz, sekce Konzultace, zde můžete rovnou probrat i pohybovou aktivitu.

Hanka (03.09.2013):

Dobrý den, mám dlouhodobě problém se svojí váhou, momentálně vážím 63 kg na 162 cm, což sice není ještě nadváha, ale je to problém v případě, že dělám vrcholový sport (taneční sport), nadbytečné tuky mi zhoršují kondici a v těch šatech to na soutěži nevypadá dobře. Pohybu mám hodně, jím myslím taky celkem dobře (pití voda, jídlo pravidelné, ovoce a zelenina, žádný alkohol a sladkosti..), takže myslím, že problém bude ve psychice. Jsem totiž dost často nervní, jídlo jím často ve spěchu a mám zlozvyk být u něj doma u pc. Potřebovala bych se psychicky zklidnit a uvolnit a tak moc se "nesnažit" o to hubnutí, jsem tím úplně posedlá, a to taky není dobře. Děkuji Vám předem za rady.

odpovídá (16.09.2013):

Odpovídá: MUDr.Jedličková Radka

Dobrý den Hanko,

odpověděla jste si vlastně sama, bylo by opravdu vhodné navštívit nějakého psychologa se zaměřením na výživu. Můžete si dojít ke svému obvodnímu lékaři a ten by Vám měl někoho doporučit nebo si sama nejděte někoho na webu.


"Začátek" hubnutí, rada ? :) (28.08.2013):

Zdravím ... je mi teprve 13 let ale s obezitou mám stále velké ... 65Kg/160cm... od přebytečných tuků mám celé tělo, spíše do tvaru jablka.Na procházky chodívám asi 4x týdně, až začne škola tak budu chodit do florballu 2x týdně 1h/den.Jím asi tak 4x denně nepravidelně.Chtěl bych jen poradit co a jak udělat pro zdravé hubnutí ... Myslím tím jaký nový jídleníček, jaký pohyb atd ...Už jsem sice vyplnoval dotazník na registraci ale ted jsem zmaten.. tak pro jistotu se zeptám i tady :).

odpovídá (05.09.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den,

jak píšeš, je ti teprve 13 let a tak se ti ještě pár let bude váha i výška měnit. Přesto je určitě dobře, pokud se chceš začít zdravě stravovat a pravidelně se hýbat. Tím by se Tvá hmotnost měla postupně upravit. Florbal 2krát týdně je dobrý, pokud k tomu přidáš ještě 1-2krát týdně další aktivitu (kolo, brusle, procházky rychlou chůzí, míčové hry apod.), bude to úplně ideální. Co se týče jídelníčku, je důležité zdravě a pravidelně se stravovat, nepřejídat se a nepít větší množství sladkého pití. V racionálním jídelníčku by se neměly příliš často objevovat uzeniny (párky, salámy, paštiky), smažená jídla, sekaná, hamburgery, chipsy, sladké moučníky a pečivo (koblihy, dortíky, fornetti apod.). Naopak bys měl jíst ovoce a zeleninu (min. 500g/den), méně tučné mléčné výrobky (jogurty kolem 3 % tuku, kefíry, čerstvé sýry, tvrdé sýry kolem 30-40% tuku..), libová masa, ryby a luštěniny. Doporučuji Ti probrat to celé s rodiči a případně vyhledat odborníka, aby Ti ve Tvém snažení pomohl. Potřebuješ doporučení od Tvého praktického lékaře a na www.obesitas.cz v sekci „obezitologická pracoviště“ si najdi lékaře – obezitologa pro děti a dorost.

Marie (23.08.2013):

Dobrý den, je mi 17 let,měřím 164cm a vážím 75kg,běhám,cvičím doma i jezdím na kole 13km, každé ráno,přesto že jsem změnila jídelníček,hubnu jen 1kg týdně,moje kamarádka má o 10kg víc a hubne 4kg týdně.Slyšela jsem něco o silných kostech,jak to poznám? je to tím? není špatně že dávám do stravování moc sacharidů?

odpovídá (05.09.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Marie,

režim jste si nastavila správně a úbytek 1 kg za měsíc je naprosto v pořádku. Více než 1 kg za měsíc se hubnout nedoporučuje, takového úbytku lze dosáhnout pouze velmi přísnou dietou, která není vůbec vhodná a do budoucna má vždy za následek tzv. jojo efekt. Pokud si Vaše kamarádka příliš snížila příjem energie, měla byste ji upozornit, že to není vhodné. Správný redukční režim je založen na lehce redukční dietě a především pohybové aktivitě, jedině tak je výsledek dlouhodobý. Další fakt je ten, že zpočátku jde vždy hubnutí rychleji a poté se zpomaluje. Pokud člověk později hubne 0,5 kg/týden, je to stále skvělé. Hubnutí je velmi individuální a není dobré se srovnávat s někým jiným, tak pokračujte ve svém snažení. Sacharidů by mělo být cca 55 % z celkového příjmu energie, tuky do 30 % a bílkoviny cca 15 %. Pokud jste z Prahy, přijďte svůj jídelníček bezplatně zkonzultovat do RC Salmovská, www.vstj.cz, sekce Konzultace.

přibírání (19.08.2013):

Dobrý den, je mi 18 let, vážím 69 kg a měřím 180 cm. Od Vánoc jsem přibrala 10 kg, přitom jsem stravovací návyky nezměnila. Jím stejné druhy i množství jídel. Nevím čím je to způsobeno a co s tím mám dělat. Děkuji Nikola

odpovídá (05.09.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut


Dobrý den Nikolo,

u každého probíhá dospívání jinak a změny v tělesné konstituci se u někoho projeví více a u někoho méně. Vyvíjí se také metabolismus - energii, kterou tvé tělo ještě před rokem bez problémů zužitkovalo, teď začalo částečně ukládat. Nejlepší způsob, jak snížit či si udržet tělesnou váhu, je pravidelná pohybová aktivita. Najdi si aktivitu, která tě bude bavit a věnuj se jí alespoň 3krát týdně hodinu (jízda na kole/kolečkových bruslích, běh, tanec, aerobik, plavání,..). K tomu je důležité zdravě a pravidelně se stravovat, nepřejídat se a nepít větší množství sladkého pití a alkoholu. V racionálním jídelníčku by se neměly příliš často objevovat uzeniny (párky, salámy, paštiky), smažená jídla, sekaná, hamburgery, chipsy, sladké moučníky a pečivo (koblihy, dortíky, fornetti apod.). Naopak bys měla jíst ovoce a zeleninu (min. 500g/den), méně tučné mléčné výrobky (jogurty kolem 3 % tuku, kefíry, čerstvé sýry, tvrdé sýry kolem 30-40% tuku..), libová masa, ryby a luštěniny.

Tloustnu asi ze vzduchu :-) (13.08.2013):

Dobrý den, je mi 35 let a před rokem a půl jsem najednou během měsíce dostala nezvladatelný hlad a za ten měsíc jsem ztloustla o neuvěřitelných 12Kg. Nyní to rok shazuji a nejde to. Nikdy jsem nebyla velký jedlík - jím třikrát denně ( ráno jogurt, oběd kuřecí rizoto tak 200g a večer půlku krajíčku chleba s rajčaty ) to mi za celý den stačí. Pohybu mám dost i v práci - jsem zdravotní sestra a jinak pracuji na zahrádce a denně chodím se psy na procházku min. na 30 min. rychlou chůzí. Před nedávnem jsem měla ještě dokonce vyšší výdej než normálně a dokonce jsem ztloustla ! Nevím z čeho kynu, když jím oproti ostatním třetinové dávky a mám více pohybu ( ostatní jen sedí u tv a jedí a jsou hubení ). Měřím 167cm a vážím už 79kg, v pase mám už neuvěřitelných 90cm!!! Už si nevím rady. Děkuji za odpověď :-)

odpovídá (29.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den,

Váš případ vyžaduje individuální přístup. Nemohu Vám plnohodnotně poradit zde v poradně pouze na základě Vámi poskytnutých informací. Dle mého názoru bude třeba příjem energie spíše navýšit a pozměnit složení a rozložení stravy během dne. Dále probrat detailněji pohybovou aktivitu. Pokud jste z Prahy, přijďte se sepsaným současným jídelníčkem do rekondičního centra Salmovská na bezplatnou konzultaci, www.vstj.cz, sekce Konzultace.



Michal (16.08.2013):

Dobrý den, Je mi 27 let měřím 180 cm váha se pohybuje mezi 82 - 83 kg. Hraju závodně fotbal, jezdím na kole a hodně se pohybuji. Chtěl bych zhubnout 4- 5 kg. (chci být rychlejší) Snažím se jíst denně až 5 krát, ale vzhledem k mé práci u Policie, kde mám 12tky, denní, noční, tělo je rozhozené, tak to většinou nedodržím. Děkuji za odpověď.

odpovídá (29.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý de Michale,

ideální je kombinace pohybu a drobných změn v jídelníčku. Bude třeba alespoň 2krát týdně vykonávat pohybovou aktivitu střední intenzity, při které tělo spotřebovává tuky jako zdroj energie. Tuto intenzitu poznáte subjektivně tak, že budete zrychleně dýchat, potit se, ale budete stále schopen mluvit (nebudete lapat po dechu). Například zmiňované kolo/rotoped je pro udržení této intenzity vhodné, dále také rychlá chůze/běh. Stravu je třeba prokonzultovat individuálně na základě Vašeho sepsaného jídelníčku. Můžete využít našich bezplatných konzultací v rekondičním centru Salmovská, www.vstj.cz, sekce Konzultace, nebo on-line poraden, sekce Online poradny.

Mirka (16.08.2013):

Dobrý den, je mi 47 let , měřím 170cm a vážím 82kg. Od mládí jsem měla problémy s váhou a držela jsem nejrůznější diety. Při některých se mi podařilo zhubnout, při jiných jsem si spíš rozhodila organismus a při návratu k normální stravě jsem spíše zase přibrala. Typický Jo Jo efekt. V současné době se snažím jíst zdravě, hodně zeleniny, libové maso, mléčné výrobky, celozrnné pečivo, menší porce 5x denně. Cvičím 4x týdně asi hodinu na elip. trenažeru, hlídám si tepovou frekvenci kolem 130. Přesto se mi nedaří váhu zredukovat , spíše naopak ještě pozvolna přibírám. Co tedy dělám špatně? Dekuji za odpověď

odpovídá (29.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Mirko,

podle obecného popisu Vaší stravy a pohybu se zdá být Vámi zvolený postup při redukci hmotnosti správný. Ovšem někde pravděpodobně chyba bude. Jistě se také projevuje to, že jste již prošla mnohými dietními pokusy, z nichž některé byly založeny na velmi nízkém energetickém příjmu vedoucím k následnému „jojo“ efektu. Čím více těchto nesprávných dietních pokusů proběhlo, tím je potom další hubnutí obtížnější. Nicméně jsem si jistá, že úspěšné redukce lze dosáhnout. Je třeba detailně probrat jídelníček a pohyb. Pokud jste z Prahy, přijďte na bezplatné konzultace do našeho rekondičního centra Salmovská, www.vstj.cz, sekce Konzultace.

12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce