Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Andrea (04.01.2013):

Dobrý den, během roku mám vždy "záchvaty" zdravého hubnutí. Počítám Kj a plánuji jídelníček. To mi vydrří tak měsíc, pak jím zdravě, ale bez počítání a pak jím opět nezdravě. Teď mi to hodně rozhodily vánoce. Mám problém s vůlí. Nedokážu u toho vytrvat déle jak dva měsíce. Dá se natrénovat vůle? Veškerou teorii na hubnutí znám, ale nedokážu to dodržet. Dávám si i malé cíle, ale ani ty dlouhodobě nedodržím. Budu ráda za každou radu. Děkuji Andrea

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.:

Dobrý den Andreo,

zdá se, že začínáte vždy až druhým krokem. To, že počítáte kJ a plánujete jídelníček je jistě správné, ale zapomínáte na krok 1 - motivace.

Je velmi důležité si uvědomit, proč právě teď chcete hubnout, jaký máte důvod. Pouze tehdy, najdete-li odpověď, která Vás vnitřně osloví, máte šanci na změnu. Změna totiž není na začátku úplně příjemná - počítání kJ,  změna jídelníčku..(vždyť to znáte:-)). - to vše jsou věci spíše omezující a tedy je nutné, mít PROČ tyto "nesvobody" překonat.

Důležité je také načasování. Není možné začínat hubnout ve "spěchu" či nadbytečném výdeji energie v rámci nějaké zátěžové životní události či situace. Zde je dobré zakonzervovat aktuální stav a vyčkat na příznivější podmínky. To není neúspěch, ale prevence neúspěchu.

Držím palce!

Ravend (04.01.2013):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda plánujete nějaké pohybové akce či kurzy v Brně. Děkuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Horáková, DiS

Dobrý den,

pokud máte na mysli pohybový program či tříměsíční redukční kurzy, tak již na podzim se rozběhly některé aktivity v rekondičním centru v Brně při Fakultě sportovních studií. Více informací zaznamenáte na stránkách www.vstj.cz v RC BRNO.

Blažena (03.01.2013):

chtěla bych získat jídelníček přímo na moji hmotnost,jak mám postupovat. děkuji,

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková.

Dobrý den Blaženo,

nejvhodnější bude, když začnete vycházet ze svého současného jídelníčku – je třeba si tedy v současné době zapisovat cca 14 dní vše, co sníte a vypijete, a poté tento zápis vyhodnotit (energetickou hodnotu stravy, rozložení během dne, apod.) a začít stravování přizpůsobovat doporučením pro racionální stravu.

Můžete se přijít poradit do rekondičních center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz

MisaA (17.12.2012):

Dobrý den,je mi 14 let měřím 163 cm a vářím 54.5 kg.pořád mě trápí tzv.faldíky a neumím se jich zpavit ,Ted se mi v zimě nechce moc cvičit,jím zdravě a někdy i docela málo,posiluji a neumím se jich zbavid.Proto vás prosím o radu.Předem děkuji za vše :)

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, Míšo,

zdravé stravování je rozhodně základ, bez pravidelného cvičení to ale dlouhodobě nefunguje. Posilování je vhodné kombinovat ještě s nějakou aerobní aktivitou – např. procházkami, jízdou na kole, apod. Pro formování postavy je také vhodné cvičení pilates.

Takhle na dálku nelze konkrétněji poradit, protože neznáme Tvé stravování, ani nevíme jak konkrétně cvičíš.

Jiří (15.12.2012):

Pravidelně před vánoci srovnávám váhu na hodnotu která se mi líbí. Celoročně sportuji(běhám, plavu a potápím se) V závěru roku pravidelně nasazuji třídenní kůru s ananasem, tj, celý den ananas a vodu, výsledek je vždy příjemný a mohu jej doporučit. Pohyb a dieta se asi vždy vyplatí

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Jiří,

gratuluji k Vašim výsledkům, Vámi avizovanou třídenní kúru s ananasem ovšem nedoporučuji – neobsahuje dostatek proteinů. Je možné zařadit ji však jako jeden odlehčovací den.

Bolita (27.11.2012):

Dobrý den, chtěla bych se Vás zeptat, zda je lepší do stravy zařazovat máslo či margarín. Je znamé, že másla obsahují velké množství tuků, které jsou pro tělo zatěžující, oproti margarínům, které obsahují méně tuku a navíc kyseliny omega 3 a 6, prospěšné pro nás. Obsahují ale také toxiny, se kterými náš organismus bojuje a špatně je odvádí z těla ven. Děkuji za odpoveď

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den,

pokud by margariny obsahovaly toxiny, pak zcela jistě neprojdou mikrobiologickými a hygienickými kontrolami a nemohou být ve volném prodeji. Margaríny jsou vlastně rostlinné oleje vhodně upravené pro „namazání“, své místo v našem stravování zcela jistě mají.

Martina (22.11.2012):

Dobrý den, pátým týdnem držím redukční dietu, bohužel není přímo pro mě. Dostala jsem ji od kamarádky, která má asi o 15 kilo více, myslela jsem, že na mě bude fungovat. Měla jsem 75 kilo, během 4 týdnů jsem zhubla pouze 2,5 kg a asi 2 cm v pase. Chtěla bych se ujistit, zda hubnutí je takto v pořádku? Zdá se mi, že to jde dost pomalu. Jídelníček dodržuji celkem poctivě, ale mám problém s pitným režimem. Piju Aquilu jemně perlivou. A jednou za týden chodím na zumbu a pokouším se doma posilovat břišní svaly. Děkuji za odpověď.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Martino,

redukce 2,5 kg za 4 týdny odpovídá vhodné redukci hmotnosti (0,5-1 kg týdně), o Vašem stravování bohužel nic nepíšete, proto nelze zhodnotit vhodnost diety. Redukci hmotnosti není vhodné „uspěchat“ – rychlé úbytky drastickými dietami většinou vedou k jojo efektu. Aerobnímu pohybu b bylo vhodné věnovat se 2x týdně.

Vajnerová (20.11.2012):

Dobrý den. Chtěla bych zhubnout, ale nevím, jak to mám zkombinovat se svým pracovním režimem - pracuji jen na noční směně, přičemž práce je to za chůze. Ráno mám tudíž "večer" a k večeru "poledne". Mám tedy úplně převrácené jídla. Mám si to převádět na sebe a nebo se mám snažit to nějak dodržovat? Také cvičení se mi víc hodí do dopoledních hodin předtím, než půjdu spát. Můžete mi nějak poradit? Děkuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, zcela klidně můžete cvičit v dopoledních hodinách, než jdete spát. Denní režim je třeba „přenastavit“ si na sebe – máte jej posunut („Váš“ den se odehrává v jiných časech než běžný den).

jaroslava55 (18.11.2012):

Dobrý den.Jsem po operaci štítné žlázy 9 měsíců a beru prášky LETROX50,mám váhu 80 je my 55let a na tlak beru AGEN5.Proto se ptám jestli tyto prášky jsou ovlivněny na mojí váhu,jím málo nic tučného nejím.Děkuji za odpověd.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Jaroslavo, tyto léky vzestup hmotnosti rozhodně nezpůsobily. Je třeba hledat důvod vzestupu jinde (stress, změna stravování, menopauza u žen, méně pohybové aktivity, apod.).

jitka (15.11.2012):

dobry den, presla jsem na novou antikoncepci a vaha zacala jit nahoru, je mozne poradit co s tim?

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Jitko, antikoncepce s výrazným zvýšením hmotnosti spíše nesouvisí, může se jednat o efekt zadržení vody. Tento problém musíte řešit se svým gynekologem.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 1011 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce