Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

play159 (14.11.2012):

Dobrý den, je pravda, že brambory nejsou zdravé? Díky

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den, rozhodně to pravda není. Brambory patří do racionální stravy. Měly by být v našem jídelníčku denně, protože z nich získáváme velké množství vitamínu C (což většina lidí netuší).

Patricie (14.11.2012):

Dobrý den, ráda bych se zeptala na váš názor na mléko. Přečetla jsem mnoho názorů a vyslechla spoustu pro a proti. Co si myslíte o tom, že pro dospělého člověka (ne ve starším věku) je mléko zbytečné a že ho tělo neumí zpracovat? Děkuji za odpověď

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Patricie, naše tělo mléko dokáže zpracovat i ve vyšším věku, mléko není zbytečné. Ve větším množství a pravidelně jej však pijeme v posledních několika stoletích. Lépe stravitelné jsou pro nás kysané mléčné produkty – jogurty, kefíry, apod.

evicka-pokorna (13.11.2012):

Dobrý den,chtěla bych prosím poradit,co dělat,aby se mi podařilo zhubnout. Je mi 42let.,11let jsem po operaci štítné žlázy,ůplně vyjmuta.Loni v květnu má váha 63 kg,dnes 80kg.Před 2 roky jsem přestala užívat antikoncepci,z důvodu akutního zánětu žil i přestala kouřit. V dnešní době jsem již v memopauze.Chodim cvičit 2 krát týdně na chodících pásech. Prosím o radu,děkuji

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Evo, určitě pokračujte v pravidelné pohybové aktivitě, bude ale nutné ještě začít řešit Vaše stravování. Vždy je nutné tyto dvě věci řešit současně – jedna bez druhé dlouhodobě nefungují. Podívejte se na stránky Žij zdravě a přečtěte si tipy na správné nastavení stravování i pohybové aktivity.

Lenka (04.11.2012):

Dobry den, chodim dvakrat tyzdenne na plavaren, zaplavem okolo kilometra a pol..vzdy idem okolo 19:00 a domov pridem okolo 21:00...predtym jem do 17:00..rada by som sa opytala ci a co mam jest, ked pridem z plavarne?...Dakujem za odpoved

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Lenko, ideálně byste měla již konzumovat jen lehčí pokrmy a lehce stravitelné potraviny – např. jogurt, tvaroh se zeleninou, apod. Pokud máte po plavání hlad, přidejte plátek celozrnného chleba.

bar1ca2 (26.10.2012):

Dobrý den já mám takový větší problém já chci zhubnout ale nejde to vždycky když držím dietu tak se mi začnou třást ruce do tý doby než si dám nějaký oplatek nebo něco jiného je mi 13 let a vážím87 kg a to vážně není normalni co mám dělat?

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Barčo,

může to být tím, že při své dietě vždy výrazně omezíte sacharidy a tělo pak „hlásí“ nízkou hladinu cukru v krvi (glykémii) – to se může projevovat třesem, nervozitou, opocením, bolením hlavy, apod.

Na Vašem místě bych se poradila s Vaším ošetřujícím lékařem a začala pomalu měnit svůj stravovací režim dle zásad racionální výživy. Pokud se nevěnujete žádné pohybové aktivitě, popřemýšlejte o nějaké, které byste se chtěla a mohla dlouhodobě věnovat

Yana (24.10.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat,jaký máte názor na Vacushape? Pokud bych chodila 2-3x týdně pouze na toto cvičení,je to dostatečné? Abych zbytečně nevyhazovala peníze a nestačilo to, když se cvičí pouze půl hodiny? Děkuji.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Horáková, DiS.:

Dobrý den,

tak každý pohyb se počítá, jen spíše zde než k metabolismu tuků dochází k rozpohybování lymfatického systému, který odvádí zplodiny a zadrženou vodu v tkáních. Pokud máte finance tak jistě jako doplněk je to fajn, ideálně bych spíše volila časově delší a levnější metody aerobního charakteru v kombinaci s úpravou stravovacího režimu, má-li to být v souvislosti s redukcí, což nepíšete.

Jana (21.10.2012):

Po dvou dětech mám navíc 10kg(váha 80kg,výška 170cm).Ráda bych se vrátila zpět na 70kg.Začala jsem několikrát s držením diet,ale později jsem vzdala měla jsem velkou chuť na sladké.Nejvíce jsem nabrala na břichu a bocích.Plánuji,že budu chodit na Power Play,budu držet dělěnou stravu,ale mám strach že to nevydržím se sladkým.Jak na to?

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková.

Dobrý den Jano, dělenou stravu Vám rozhodně doporučit nemohu – zkuste raději upravit svůj stávající jídelníček. Chuť na sladké – popřemýšlejte nad zdravými variantami mlsání – malé porce ovoce, ovocné tvarohy, malé množství kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaové hmoty, apod.

Pro redukci na břichu a bocích vyzkoušejte cvičení pilates, pokud však chcete redukovat hmotnost, měla byste se věnovat také aerobnímu typu cvičení – nordic walking, jízda na kole, apod.

Marie (11.10.2012):

Dobrý den, před 6 měsíci jsem zásadně změnila své stravovací návyky (menší porce, redukční dieta, více pohybu). Mám nadváhu a před rokem jsem se začala léčit s vysokým tlakem Beru lék Amprilan H (2,5/12,5), tlak je již v normě. Zhubla jsem 9 kg a chcí pomalu, ale jistě pokračovat. Prosím o radu, zda nevadí hlavně ledvinám, když piji denně cca 2,5 l vody nebo neslaz. ovocného čaje, 1 normální černou kávu a užívám ten Amprilan obsahující diuretika. Někdy dost často močím. PL mi za rok neudělala ani jednou náběry krve, jiné zdrav.problémy ale nemám (pouze varixy DK). Prosím ještě o informaci, jestli cvičit na rotopedu před jídlem nebo po. Moc děkuji.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Marie, pitný režim máte nastaven správně, nemusíte se bát. Pohybová aktivita aerobního typu by vždy měla probíhat až po jídle – cca 1-1,5 hodiny před cvičením je třeba sníst potravinu obsahující sacharidy (stačí např. i malá porce ovoce nebo obložený chléb se sýrem a zeleninou). Pokud cvičíte na lačno, Vaše tělo je nuceno sahat do zásobních sacharidů.

Odběry krve je vhodné absolvovat – zkontrolovat hladinu lipidů v krvi, apod. – pokuste se na tom domluvit se svou ošetřující lékařkou.

Alena (11.10.2012):

Dobrý den, chci se zeptat, jaký je u mě problém, jestliže cvičím 5x týdně a to ráno 20 minut posiluji a odpoledne 40 minut rotoped. A každou středu posilovna 45 minut. Dodržuji přísně stravovací režim, jím 5-6x denně, ale opravdu v malém množství. Vyhýbám se úplně sladkým věcem, pečivu a jím jen rýžové chlebíčky, celozrnné plátky, zeleninu, vejce, občas BeBe sušenku + piji min. 3l čisté vody denně. Zhubla jsem však jen 2kila a nyní vážím 68kg a měřím 167cm, dále už to ale nejde. Moc mě to trápí, protože se opravdu snažím a neporušuji dietu a je to stejné jako když jsem jedla i pečivo či cukry obsažené v různých potravinách. Prosím o radu.

odpovídá (31.01.2013):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Aleno, ve Vašem případě by bylo vhodné probrat Váš jídelníček detailněji s odborníkem, z toho, co píšete, nemohu vyčíst, zda je ve Vašem režimu nějaký důvod, proč se redukce nedaří – obraťte se na nutričního terapeuta ve svém okolí nebo se přijďte poradit do rekondičních center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam naleznete na www.vstj.cz

Jiří Humpolík (05.12.2012):

Ať dělám co dělám váha se mi zastavila po měsíci. (obden 5km a obden 10 km běhu).

odpovídá (09.01.2013):

Dobrý den, Jane,

přečtěte si poradnu zde: Měla by vám poradit:

http://www.zijzdrave.cz/rady-odborniku/poradny-odborniku/archiv-on-line-poraden/obezita-a-nadvaha-obecne-a-problemy-s-tim-spojene

Příjemný den

Tým žij zdravě

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1112 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce