Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

šmejkalová73 (21.07.2012):

Dobrý den,dle vašich tabulek mám obezitu 1.stupně,mám ovšem problémy s kolísáním váhy a zdravotní problémy možná s ní spojené,šítnou žlázu mám vpořádku,jím ovšem nepravidelně a špatně,chtěla bych poprosit obvodního lékaře o pomoc,ale nejdříve požádám o radu z vaší strany,důvod je prostý,ne vždy jsou lékaři ochotny vyjít vstříct.prosím tedy vás,měla bych zhubnout alespoň 15kg které jsem nabrala po porodu a nemoci před třemi lety.nemám moc pohybu a s jídlem se přizpůsobuji většině v domácnosti.děkuji

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že by ve Vašem případě bylo nejvhodnější obrátit se na specializované pracoviště zabývající se obezitologií –  Vaši kombinaci stresu, nižší pohybové aktivity a nezdravého stravování je třeba řešit komplexně. Obraťte se na některé z pracovišť, které najdete na www.obesitas.cz.

šmejkalová73 (21.07.2012):

Dobrý den,dle vašich tabulek mám obezitu 1.stupně,mám ovšem problémy s kolísáním váhy a zdravotní problémy možná s ní spojené,šítnou žlázu mám vpořádku,jím ovšem nepravidelně a špatně,chtěla bych poprosit obvodního lékaře o pomoc,ale nejdříve požádám o radu z vaší strany,důvod je prostý,ne vždy jsou lékaři ochotny vyjít vstříct.prosím tedy vás,měla bych zhubnout alespoň 15kg které jsem nabrala po porodu a nemoci před třemi lety.nemám moc pohybu a s jídlem se přizpůsobuji většině v domácnosti.děkuji

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že by ve Vašem případě bylo nejvhodnější obrátit se na specializované pracoviště zabývající se obezitologií –  Vaši kombinaci stresu, nižší pohybové aktivity a nezdravého stravování je třeba řešit komplexně. Obraťte se na některé z pracovišť, které najdete na www.obesitas.cz.

Alena (06.09.2012):

Dobrý den, mám problémy s imunitou - stačí větší zátěž (méně spánku, pracovní zátěž, alergie) nebo jdu 2x týdně sportovat po práci - hned onemocním - angina, pásový opar, různé virozy - zkouším hubnout mám obezitu, ale jakmile zaberu - onemocním takže jsem zase cca o 14 dní pozpátku s pohybem, přitom piji např. zelený ječmen, beru vit. B (po preventanu jsem přibrala cca 5 kg) a občas kvůli astmatu se nevyhnu inhalátorům s kortikoidy..nevím co už mám dělat (chodím cca 1 x týdně na 1-2 hod procházku - když jsem zdravější) Děkuji

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, své možnosti pohybové aktivity byste měla konzultovat se svým ošetřujícím lékařem – je možné, že díky snížené imunitě se budeme moci věnovat jen mírné pohybové aktivitě – pouze svižnější chůze, apod. – záleží však na posouzení Vašeho zdravotního stavu Vaším lékařem.

kristýna (05.09.2012):

Dobrý den, chtěla bych nebo spíše potřebovala bych zhubnout tak 17kg měřím 157cm ale před 3 roky jsem vážila ještě 60kg od maturity se kil nemůžu zbavit pár pokusu bylo třeba 5 kg jsem dala dolu pravidelnou stravou a trochou pohybu ale vždy to vydržím tak měsíc a konec, už mě to přestane bavit a nemám dostatečnou motivaci ani po shozených kilech. cvičit se mnou taky nikdo chodit nechce ale chtěla bych začít chodit sama do posilovny abych měla alespon nejaký pohyb jelikož mám sedavou práci jako nehtařka. Bohužel nemám ani dostatečnou podporu ze strany rodiny což je také důvod proč to vždy ukončím Předem děkuji za radu. Hezký den Kristýna

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že vzhledem k chybějící motivaci byste měla začít konzultací s psychologem – samozřejmě, že je pak třeba nastavit pohybový a stravovací režim tak, abyste byla schopná jej reálně dodržovat dlouhodobě, ale motivace je klíčová.

Jana.Ch (29.08.2012):

Dobrý den potřebovala bych poradit proč se v noci potím,ale jen vzadu na hlavě a na čele.Je mi 57 let,TK mám nízký,beru na noc Miabene.Děkuji

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, na dálku nelze Váš problém zhodnotit – obraťte se s Vaším problémem na svého ošetřujícího lékaře.

Jana.Ch (29.08.2012):

Dobrý den potřebovala bych poradit proč se v noci potím,ale jen vzadu na hlavě a na čele.Je mi 57 let,TK mám nízký,beru na noc Miabene.Děkuji

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, na dálku nelze Váš problém zhodnotit – obraťte se s Vaším problémem na svého ošetřujícího lékaře.

Jana (28.08.2012):

Dobrý den, při včerejším kruhovém posilovacím tréninku mě začaly brnět konečky prstů obou horních končetin. Můžete mi poradit, prosím, jaký to je příznak onemocnění? A jak se můžu neříjemného brnění zbavit? Děkuji Jana

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, těžko říci, čím by mohl být Váš problém způsoben – řešte jej tedy konkrétně se svým trenérem a praktickým lékařem.

Radana (24.08.2012):

Dobrý den, potřebovala bych poradit a již nevím, na koho se obrátit. Začátkem měsíce července jsme z manželových zdravotních důvodů (vysoký tlak, vysoké hodnoty vnitřního tuku,...) změnili přístup ke stravování - jídlo 5x denně dle knihy Domácí krabičková dieta - více zeleniny, pestřejší strava,... denní příjem muži 7000 kJ, ženy 5000 kJ. Souběžně se změnou stravy jsme zařadili i více pohybu (3x - 4x týdně cca 45 min.). Po měsíci a půl jsou výsledky vidět pouze na manželovi (dříve 183 cm/97 kg, obvod pasu 114 cm, nyní 91 kg, 101 cm), u mně, bohužel nikoliv (158 cm, dříve 62,5 kg, obovd pasu 71-72 cm, nyní 61 kg, obvody pasu, boků, stehen zůstávají nezměněny.) Můj dotaz zní, zdali nedělám někde chybu, dle měření na váze Omron poměry tuků x svalů, BMI, viscerální tuk, atd. jsou hodnoty téměř konstantní. Zkoušela jsem aerobní cvičení - kolo, nordic walking,.., kombinované s intervalovým či posilovacím tréninkem a při každé této fyzické činnosti mám za cca 45 min. spáleno cca 200 kcal v režimu Fat (měřeno pulsmetrem). Ve srovnání s manželem, který má spáleno za 45 min. cca 420 kcal. Vím, že se nemohu srovnávat s muži (jiné spalování), ale je to pro mne demotivující. Bylo mi také řečeno, že mám postavu muskulaturního typu, ale jsem spíše gynoidní typ (obvod stehen mám v nejvyšším místě 60 cm). Pokud můžete, prosím tímto o radu, jakou cestou se mám dát. Zdali pokračovat v zavedeném režimu nebo zcela změnit styl a jak? Děkuji předem za pomoc a radu. Hezký den Radana

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zkuste se zaměřit na cvičení aerobního typu 3x týdně v trvání max. 75 min – ideálně přidat jako čtvrté cvičení kombinovaný trénink nebo např. cvičení pilates. V energetickém příjmu bych Vám nedoporučovala klesat pod 5000 kJ. Váš BMI index i obvod pasu jsou však v normě.

bekyna2 (17.08.2012):

Dobrý den,mám problémy se svou váhou.Během uplynulých několika let jsem z důvodů stresů v rodině zhubla během 2-3 měsíců 25-30 kg a v následujících letech opět přibrala navíc 20 kg.Teď už tak 2 roky stagnuji na váze 106 kg a ne ne něco shodit.Začala jsem plavat,více chodit,běhat nemohu (operace kolena a stále bolí).Potřebovala bych poradit co dělat (přiznám se, nemám sama pevnou vůli).Objednala jsem se k dr.Brychtovi do Olomouce (3x zrušené objednání lékařem + vzdálenost 70 km,blíže nikdo podobný není = Bruntál).Poradíte? Děkuji

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zkuste  se obrátit na obezitologická pracoviště v Jeseníku nebo v Opavě – jejich adresy a kontakty naleznete na www.obesitas.cz.

LenkaV (14.08.2012):

Dobrý den. Mám 14ti měsíčního synka - po porodu mi zůstalo cca 7 kg nad původní hmotnost. Během devíti měsíců po porodu se mi podařilo (nejspíš i díky kojení) přebývající kila shodit. V následujících třech měsících jsem je však nabrala zpět a od té doby se mi nedaří znovu vrátit na původní váhu (66 kg při 174 cm výšky, 29 let). Pravděpodobně má vliv zvýšený stres v "nové" roli maminky i trochu méně spánku. Současně se občas potýkám s především večerní chutí "na cokoliv". Nicméně bych obecně řekla, že jím pravidelně, celkem vyváženou stravu. Kromě pobíhání okolo miminka tančím (pouze 1x za dva týdny) a snažím se běhat na cross trenažeru, případně posilovat - zatím však bez nějaké pravidelnosti či řádu. Je mi jasné, že se svojí váhou stále pohybuji v normálu, nicméně jsem se sebou méně spokojená - např. proto, že se nevejdu do většiny oblečení z původního šatníku. Ještě podotýkám, že dříve jsem žádné diety nedržela, s minimálními výjimkami jsem nikdy netrpěla na výkyvy hmotnosti. Věřím, že je možné se znovu vrátit do formy. Prosím, napadá vás jakým způsobem? Děkuji předem za odpověď. Hezký den, Lenka V.

odpovídá (25.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že by bylo vhodné zkusit do svého režimu zařadit 2-3 x týdně pohybovou aktivitu – převážně aerobního charakteru a zapsat přesně své stravování – i konzumací větších porcí zdravých potravin lze přibírat na hmotnosti. Spočítejte si svůj denní energetický příjem a „zbytečné kalorie“ získané díky chutím.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 1213 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce