Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Lucie (26.09.2012):

Dobrý den, je mi sedmnáct let, chtěla bych zhubnout pět kg, ale i jíst především zdravě a to stále. Chtěla bych se proto zeptat, zda tento příklad jídelníčku je pro mě vhodný? nebo jestli něco dělám špatně. Jím každé dvě až tři hodiny. Snídaně: jáhlové kaše nebo bílý jogurt s musli Přesnídávka: hrstka až dvě hrstky musli Další svačina: knäckebrot s lučinou a zeleninou Malý oběd ve škole: jablko, jogurt, rýžový chlebíček Oběd doma: těstoviny s tuňákem nebo vařené maso Večeře: knäckebrot s pomazánkou.....předem děkuji za odpověď :)

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, skladba Vašeho jídelníčku mi nepřipadá moc vhodná – samozřejmě nemohu posoudit porce, ale např. oběd mi přijde opravdu malý, přesnídávka také. Doporučila bych Vám stravovat se sice dle zásad racionální stravy a věnovat se pravidelné pohybové aktivitě. Nepíšete také kolik měříte a vážíte, takže by bylo vhodné také zhodnotit, zda  je třeba, abyste redukovala hmotnost.

Liba (25.09.2012):

Dobrý den, prosím o radu. 60 let, 68 kg, 157 cm.Dvakrát- třikrát týdně posilovna-15 minut běžecký pás, hodina posilování na strojích s menší zátěží a větším opakováním, doma dvakrát týdně rotoped-40 minut, k tomu někdy cviky na břicho. Stravu se snažím hlídat, nepřejídat se, nejíst smažené a tučné,zařazovat zeleninu a potraviny v přírodní podobě. Tohle už dva a půl měsíce a kolem pasu je to dva centimetry, přes boky jeden. Dělám něco špatně?Je pravda, že večer bez jídla neusnu.Váha stejná.Chci zhubnout a zpevnit tělo.Děkuji

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, jestliže chcete mírně redukovat hmotnost (ve vyšším věku je optimální BMI 26 kg/m2), pak byste se měla věnovat převážně aerobnímu typu pohybu – jízda na rotopedu cca 45 minut, crossový trenažer, veslovací trenažer, chůze na běžeckém pásu, apod. Posilovací cvičení je jistě vhodným doplněním vzhledem k prevenci osteoporózy.

jitka (24.09.2012):

Dobrý den, chtěla bych snížit váhu. Již několikrát jsem se snažila sama, ale bez výsledku. Později i pod vedením výživového poradce, ale také beznadějně(k tomu jsem přibrala 5 kg). Vím, že asi neustále odpovídáte na stejné otázky. Ale touto cestou bych se ráda zeptala, jestli je možné i nějaké vyšetření, protože můj obvodní lékař tvrdí, že jsem "normální" při mých 165 cm s 85 kg.(28 let)..už moc nevím na koho se obrátit a řešit to, zkusila jsem i odborníky, ale po několika měsících mi řekli, že bohužel se nedá nic dělat. Vážně mi na tom moc záleží! Je to možná zvláštní, ale těžko se to píše, tak se chci zeptat, jestli je možné nějaké osobní spojení či konzultace. Nelze do emailu vypsat, co vše jsem zkoušela a jak to dopadlo. Předem děkuji za odpověď

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Ve Vašem dotazu neuvádíte detaily – zda máte např. omezen pohyb, jak se stravujete, apod. Pokud máte zájem, objednejte se k některému z lékařů působících při obezitologických ambulancích 3. interní kliniky VFN – tel. 224 966 455 (Karlovo náměstí, Praha 2). Případně se můžete přijít bezplatně poradit do center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz.

Zuzka (19.09.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat : snažím se zhubnout, jím hodně ovoce a zeleniny, ryby a zařadila jsem pohyb. Pracuji jako zdravotní sestra a tudíž sloužím i noční a nevím jak se stravovat v noci, když pak před den spím. Je mi 21, měřím 163cm a vážím 78kg ... děkuji za odpověď

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, největší chybou při nočních směnách je hladovění, větší snídaně po příchodu ze služby a následný spánek. I během noci je třeba stravovat se pravidelně – pokud se jedná o spíše „sedavé“ služby, pak stačí malé porce rovnající se spíše svačinám, jde hlavně o to, abyste nehladověla.  Poslední /lehčí a menší/ pokrm byste měla konzumovat 2-3 hodiny před spaním. Doporučila bych Vám rozepsat si stravování podle Vašeho režimu – kdy vstáváte, kdy uléháte, kdy obvykle snídáte, obědváte, večeříte, apod. – vytvoříte si tak pravidelný režim.

Vhodný pohyb? (18.09.2012):

Dobrý den, prosím o radu, jaký pohyb je pro mě vhodný, měřím 169 cm a vážím 90 kg, jsem po léčbě rakoviny štítné žlázy a mám chondropathia femoropatellaris. Děkuji

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, v prvé řadě byste měla vhodnost pohybu a vhodný typ pohybu zkonzultovat se svým ošetřujícím lékařem  - je nutné zohlednit průběh onemocnění, současný stav, apod.

Jana (18.09.2012):

Dobrý den, před týdnem jsem přestala kojit (dcera má 20 měsíců) a během toho týdne jsem přibrala skoro 2 kila - stravování jsem nezměnila, jím 5x denně, docela zdravě (mám za sebou kurz výživového poradenství, naučila jsem se jíst pravidelně a zdravě, během kurzu jsem zhubla 7 kg a po ukončení kurzu ještě další 3). Může být přibrání důsledkem ukončení kojení? Mám snížit denní příjem nebo jak se mám teď stravovat, abych zase nepřibrala? Momentálně mám příjem 6100 kJ/den - doporučený výživovou poradkyní dle měření bazálního metabolismu, cvičím 3-5x týdně (aerobik, bosu, rotoped). Děkuji za radu.

odpovídá (24.10.2012):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, kojení opravdu znamená navýšení energetického výdeje, ale spíše než jednomu zvážení bych přikládala větší hodnotu sledování trendu hmotnosti. Važte se stále za stejných podmínek pravidelně, energetický příjem bych dále nesnižovala, zkuste raději navýšit pohybovou aktivitu např. o svižnou procházku v délce 45-60 minut.

miiwako (06.09.2012):

Dobrý den, mohla bych Vás poprosit o Váš email? Ráda bych se s vámi poradila, ale nechci tady. Děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Dobrý den, email je info @ zijzdrave.cz

Meggie (11.09.2012):

Dobrý den. Můj dotaz je prostý.. Je jízda na rotopedu vhodná aerobní aktivita ke snížení váhy? Cvičím 5x-6x týdně...střídám zumbu, taebo, rotoped, občas jogging . Z toho rotoped a taebo jakožto aerobní aktivity cca 3x v týdnu, zbytek ty anaerobní aktivity...Měla bych ke snížení váhy zařadit více aerobní aktivity nebo stačí tak jak to mám teď? Díky za odpověď M

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, ano, pro redukci hmotnosti je jízda na rotopedu jednou z nejdoporučovanějších aktivit. Dle vašeho dotazu provádíte aerobní aktivitu 3 týdně, což je určitě dostačující. Důležité je však nastavení správné intenzity zátěže. Pokud máte pocit, že se vám nedaří snížit hmotnost, může to být právě špatným nastavením zátěže či jídelníčkem.  Doporučuji konzultaci v rekondičním centrum www.vstj.cz, kde vás odborně zaškolí do pohybového programu či stravování.

gábina (05.09.2012):

Dobrý den, je mi 57 let, jsem diabetik 2. typu na inzulínu (1X večer) a PAD, BMI 34, jsem účetní tj. s minimálním pohybem. Občas cvičím a jezdím na kole, v zimě rotoped. Na MTE jsem si nechala on-line zhotovit 7 denní dietní plán s max. počtem 750 kcal. Nejsem si jistá zda je tak nízký počet pro mne vůbec vhodný, případně jak dlouho ji můžu držet, aby nedošlo ke snížení metabolismu, případně jojo efektu. Také jsem se chtěla zeptat, zda je pro mne vhodná Dukanova dieta, vzhledem k tomu, že již dlouhodobě se mi nedaří shazovat kila. Děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nízkokalorické diety (1000 kcal a nižší) jsou vhodné pouze pro některé osoby a drží se většinou také krátkou dobu pod kontrolou lékaře za hospitalizace v nemocnici. Pro diabetika není Dukanova dieta vůbec vhodná (nedostatek sacharidů) – pro dlouhotrvající redukci hmotnosti ji nemohu doporučit ani zdravým osobám, taktéž bych Vám nedoporučila držet takto přísnou dietu – 750 kcal při běžném pracovním režimu Vám nebude stačit. Mnohem lepší by pro Vás bylo začít se pravidelně pohybovat – rotoped,  cvičení, procházky svižnou chůzí – ideálně denně, a také pozměnit Vaše stávající stravování. Poraďte se s odborníky – obezitologem (www.obesitas.cz) nebo nutričním terapeutem ve Vašem okolí.

Anna (04.09.2012):

Dobrý den, sanžím se jíst zdravě a měsíc jsem se stravovala pod dohledem výživového poradce, dbal na to, abych ve stravě měla dostatek potřebných živin, atd. Trápí mě, ale neustále odpolední hlad. Mám pocit, že mě zasytí pouze pečivo a to alespoň dva kusy. Myslela jsem si, že mi ve stravě něco chybí, když mám hlad, ale výživový poradce tvrdil, že jím dobře. Obávám se, že nemůžu zhubnout, když jím odpoledne 2 kusy tmavého pečiva. Je to tak? Děkuji.

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud odpoledne pociťujete hlad, je na místě zařadit svačinu – místo 2 ks pečiva bych Vám raději doporučila cca 100 g měkkého či polotučného tvarohu a malou porci čerstvého ovoce či polovinu pečiva s tvarohovou pomazánkou nebo jogurtem. Kombinace vhodného zdroje sacharidů a zdroje bílkoviny by Vás měla zasytit více. Vyzkoušejte sama na sobě, jak Vám tato změna vyhovuje.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1314 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce