Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Anna (04.09.2012):

Dobrý den, snažím se trochu zhubnout, dočetla jsem se, že by se člověk měl hýbat alespoň 4x týdně 60 minut. Mohu do toho započítáva 60min jízdy na kole. S tím, že 30min jedu do práce a 30 min z práce? Děkuji.

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, jak píšete, pro redukci hmotnosti je třeba dodržovat určité zásady. Pravidelnost 4x týdně je opravdu dostačující, čas jedné hodiny také. Nejdůležitější je však zvolená intenzita pohybu. Pokud budete mít aktivitu rozdělenou na dvě jízdy po 30 minutách, vaše intenzita zátěže by měla být větší než pokud byste jela jeden blok hodinu v kuse.

Renata (01.09.2012):

Dobrý den je mi 51 let měřím 160cm a vážím 68 kg. Po operaci kyčelního kloubu jsem přibrala -vážila jsem 57 kg . Nevím co můžu cvičit a chci změnit jídelníček .jedla jsem vzdycky hodně , ale ted už nemůžu . Pracuji , ale moc pohybu nemám spíš střídavě při delší procházce mě pak bolí nohy i záda ! Můžete mi prosím poradit co dělat abych mohla zhubnout děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková + Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, Co se týče stravování – měla byste začít měnit svůj stávající jídelníček a po malých krocích jej přizpůsobovat racionální zdravé stravě. Píšete, že jste vždy jedla hodně – zkuste si zapisovat, jak se stravujete – zapište vše – potraviny, nápoje – jejich množství, čas konzumace. Zkuste své= stravování zhodnotit s pomocí pravidel pro racionální stravu, která najdete na stránkách Žij zdravě. Můžete se také obrátit o pomoc na odborníky – lékaře zabývající se obezitologií nebo nutričního terapeuta.

Dobrý den,  ohledně pohybu uděláte nejlépe, pokud se poradite  se svým lékařem – ortopedem, který vám sdělí  vhodnou pohybovou aktivitu dle vašeho aktuálního zdravotního stavu. Pro redukci hmotnosti bych vám doporučila např. aerobní cvičení na rotopedu, kdy  je zátěž na kyčle díky sezení odlehčena.  Určitě ale po konzultaci s lékařem.

Lucie (29.08.2012):

Dobrý den, je mi 19 let, měřím 168 cm a vážím 64 kg. Jím celkem zdravě, 2x týdně chodím na zumbu a často jezdím na kole. Ale stále se mi nedaří shodit nějaké to kilo dolů. Co s tím??

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, i konzumací zdravých potravin je možné přibrat na hmotnosti – proto by bylo vhodné podívat se na Vaše stravování detailněji. Ve Vašem věku není vhodné držet diety, ale je možné upravit stravování a vyřadit zbytečné zdroje prázdných kalorií (jsou-li ve Vašem jídelníčku zařazeny).

Verča (29.08.2012):

Dobrý den, chtěla bych zhubnout max 5 kg, ale nějak se mi nedaří. Chodím běhat, kolo a cvičím Pilates,ale bez úspěchů. Nejsem obézní jen mě trochu trápí tuk na břichu. Chtěla jsem se zeptat, zda-li je vhodné dát si místo večeře protejnový nápoj a popř. jaký. Děkuji za odpověď

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, píšete o pohybových aktivitách, ale nikoli o tom, jak se stravujete. Redukce musí nutně zahrnovat obě složky – správně nastavené stravování a pravidelnou pohybovou aktivitu. Pokud máte globálně nevhodně nastavené stravování, pak to proteinový koktejl k večeři nezachrání. Rozhodně bych jej do stravy nezařazovala často. Pokud byste stravování nezměnila, pak ve chvíli, kdy koktejl přestanete zařazovat, začnete opět zpět přibírat kilogramy. Bylo by proto vhodné celkově posoudit Vaše stravování.

Helena (23.08.2012):

Dobrý den,prosila bych o radu je mi 30 let a vážím 62kg měřím 162cm.Za půl roku jsem stihla přibrat 6kg a nejde mi je shodit dolů,v práci moc jídlu nedám.Doma mám crossový trenažér kettler verso(na stroj se dostanu až kolem 20 hodiny a kolem 22 hodiny jdu spát).Mohu se zeptat jak dlouho bych měla jezdit a popřípadě jak si rozvrhnout jídelníček.Děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, na Vaši otázku nelze zcela konkrétně odpovědět. Základem redukce je pravidelné stravování – tzn. dodržet alespoň 3 hlavní jídla denně. Pohyb – pro redukci je ideální trvání delší než 30 minut – tzn. 30-75 minut při nižší intenzitě cvičení. Rozhodně je třeba změnit stravování a začít se pravidelně věnovat pohybové aktivitě – jen tak může dojít k nastolení negativní energetické bilance a redukci hmotnosti.

Katka (22.08.2012):

Dobry den.Sem 23leta maminka 2leteho synka.Pred otehotnenim sem vazila 58kg,nabrala sem 28kg a ted pri vysce 162cm vazim 62kg.Chtela bych se dostat zpet na svou tehdejsi vahu a hlavne zbavit se neforemneho bricha a silnych stehen.Nemam prostredky platit si cviceni a sem doma,jidelnicek neni pravidelny,ale omezuji sladke.Zhubla sem behem mesice 5kg,brala sem rano tablety Carallurna a mam obavu,ze zase priberu.Prosim poradte,at je to cokoli.Ani nevim,jag se zpravne stravovat.Dekuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že jste shrnula své dva základní problémy – že stravování není pravidelné a konzumaci sladkostí. Pravidelnost je rozhodně stěžejní – zkuste si plánovat stravování na následující den, omezení konzumace sladkostí je rozumné – snažte se je nahradit raději malou porcí ovoce, jogurtem, apod. Cvičení – nemusíte si nutně platit hodiny se soukromým trenérem – pro začátek postačí např. svižná chůze, jízda na kole, apod. Bez pravidelné pohybové aktivity nebude redukce hmotnosti dlouhodobě úspěšná.

Petra (19.08.2012):

dobrý den,vážím 105kg a měřím 173cm,chtěla bych začít hubnout ,protože začínám mít problémy s kloubama ,poradíte mi jak se mám jíst ,pracuji na směny,ranní,noční,odpolední denně osum hodin a máme jednu přestávku půl hodiny ,jinak nemám šanci se najíst jak se doporučuje ve všech dietách menší porce po dvou hodinách ,potom přijdu domů hladová a jím ,přejídám se a přibírám .Poradíte mi prosím?Díky za radu.

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud nemáte potřebu ve třech hlavních jídlech konzumovat velké porce stravy, pak Vám bude stačit stravovat se 3x denně, pravidelně – dle zásad racionální stravy. Rozhodně je třeba zabránit dlouhému hladovění a následnému přejídání. Nebojte se svým problémem obrátit na odborníky zabývající se těmito tématy – obezitology, psychologa, apod. Další nutnou podmínkou trvalé redukce je také pravidelná pohybová aktivita aerobního typu 2-3x týdně – kterou zařadíte do svého režimu.

Meggie (19.08.2012):

Dobrý den. Jaká je energetická hodnota , kterou spálím při dřepování (bez zátěže-obyčejné dřepy) Většinou se na internetu uvádí 1.7Kj x kg x min..ale při dřepování se sporttestrem za min spálím pouhých 23kcal. Mám počítat spálenou energii uvedenou na sporttestru ? Díky za objasnění

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, energetický výdej uváděný u dřepů je obvykle 1,7 kJ/kg/min (tzn. 40 kcal/kg/min). Pokud vám váš sporttester ukazuje za minutu spálenou energii 23 kcal, je možné, že již máte ve sporttestru předdefinovanou svou váhu (cca 60 kg) a hodnota 23kcal za minutu je daná na vaši váhu (0,40 kcal x 60 kg).

Jana (16.08.2012):

Dobrý den prosím vás postavu mám si myslím dobrou měřím 160 a vážím 50 kg. Ale mám baculatý obličej.Myslíte že mi pomůžou cviky obličeje našla jsem hodně typů na internetu. Říkat E,O, snažit se spodní red dát co nejvýše k nosu atd..někteří lidé psaly že to fakt pomáhá je jasné že jídelniček se musí taky trošku upravit a ubrat trošku tučných jídel atd..Ale pak jsem narazila na stránku kde psaly že náci vědci nevím odkud říkají že člověk těmito cviky nezhubne že to jsou jen pověry.Poradíte mi prosím? :(

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, zhubnout pouze v obličeji není moc možné. Redukce je vázána na celkové snížení tuku v celém těle. Vy máte váhu v pořádku, redukce hmotnosti není třeba. Proto bych se obrátila spíše  na nějakou šikovnou vizážistku která vám poradí, jak se správně nalíčit a či zvolit ideální účes, který obličej zeštíhlí.

lissandra (13.08.2012):

mám ráda běh a jeho pomocí se i snažím hubnout, ale nevím, zda-li to dělám správně. běhám s kamarádkou spíše rovinku, v tempu, kdy si obě můžeme povídat, ale ne zase tak lehce, běháme kolem 60min., někdy i více, 2-3x týdně, jindy vyběhnu sama, ale zase ve vyšším tempu. Je to pro redukci hmotnosti správně? Efekt se dlouhodobě nedostavuje...

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, pro redukci hmotnosti je vaše pohybová aktivita obecně nastavena správně. Pokud cítíte, že se efekt dlouhodobě nedostavuje, je třeba se zaměřit také na druhou stránku energetického výdeje, tzn. na příjem energie. Možná je i změna pohybu, která může znovu nastartovat hubnutí. Například místo běhu zvolit in-line brusle či jízdu na kole.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 1415 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce