Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

lissandra (13.08.2012):

dobrý den, ve většině případů zde píšete, že pokud chci zhubnout, měla bych snížit příjem o 1000-1500kJ, ale co když je můj denní příjem energie už tak moc nízký? Mám spíš opačný efekt, hladověním a nepravidelným jídelníčkem jsem si v podstatě zastavila metabolismus, takže když se teď snažím správně jíst, tak spíše přibírám.

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud je již nyní Váš celkový energetický příjem nižší než 5000-5500 kJ, měla byste se obrátit na odborníky zabývající se obezitologií. Jejich seznam najdete na www.obesitas.cz. Není vhodné snižovat příjem pod tuto hodnotu, pokud můžete navýšit svůj energetický výdej (prostřednictví pohybu). Bude třeba „rozpohybovat“ Vás, „vybudovat“ svalovou hmotu, která i v klidu pálí více energie než tuk.

Meggie (26.07.2012):

Dobrý den, mám dotaz ohledně zumby. Ať se kouknu všude po internetu, někde zastávají názoru toho, že zumba není vhodná pro redukci, jinde, že ano. Jsem zmatená. Miluji zumbu a cvičím ji asi 2měsíce společně s posilováním s vlastní vahou cca 6x týdně. Všimla jsem si změn na postavě, nejspíš se zocelila,zpevnila a možná i cm ubyly ale ciferník na váze neukazuje ani o deko méně..může to být tím, že cvičím jen zumbu a možná ve vysoké intenzitě? Děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nejen při redukci je třeba sledovat obojí – jak celkovou energetickou hodnotu, tak i poměr jednotlivých složek základních živin. Je to navzájem propojené  – pokud budete dodržovat poměr základních složek – tzn. cca 15-20 % bílkovin (využijte méně tučné zdroje živočišných bílkovin), 55-60 % sacharidů (ideálně využívat zdroje složitých sacharidů) a o něco méně než 30 % tuků (převážně rostlinného původu a vhodného složení), pak se budete držet zásad racionální stravy – je jen třeba si určit vhodný celkový příjem energie.

Pavlína (30.07.2012):

Dobrý den, minulý týden jsem byla v nákupním centru a zastavila mě slečna z Centra zdraví a bezplatně mi změřila krevní tlak a tuk v těle. Úplně jsem se zhrozila, když mi vyšlo, že můj tělesný tuk je 43,6 a měl by být 22,1-29,6. Prosím mohli byste mi poradit jak sestavit jídelníček a pohyb, abych zhubla alespoň těch 20 kg. Děkuji.

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, můžete se přijít bezplatně poradit do rekondičních center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz. Základem správné redukce je 2-3x týdně zařadit aerobní pohyb (o mírné zátěži a delším trvání) – chůze, jízda na kole, veslování, apod., a současná úprava stravy. Vyjděte ze svého současného jídelníčku, zhodnoťte jej podle zásad, které naleznete na stránkách Žij zdravě a začněte jej postupně měnit.

Lenka (11.07.2012):

Dobrý den, je mi 16 let, měřím 163 cm a vážím 64 kg. Mým snem je docílit váhy 55 kg. Jím celkem zdravě, hýbu se..Mým největším problmem je PŘEJÍDÁNÍ.:( bojuji s tím dlouho. Většinou nepoznám, že se přejídám. Poznám to až poté, co dojím. Portsě nepoznám, kdy mám dost..:( Co s tím

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, jestliže s tímto problémem bojujete již dlouho – jak píšete, bylo by na místě se obrátit na odborníky. Vyhledejte psychologa či psycholožku, kteří se zabývají tématy souvisejícími se stravováním. Pomoci Vám může také pokud budete jíst pomalu – nespěchejte s jídlem, nehltejte. Než signál o sytosti doputuje do mozku, trvá to cca 20 minut. Můžete také zkusit to, že si na talíř naložíte menší porci, pomalu ji sníte a pokud i po jejím snědení nebudete cítit sytost, pak si zkusíte přidat.

Pavla (09.07.2012):

Dobrý den, který pohyb je vhodnější, jízda na kole, chůze nebo běh. S ohledem na námahu kloubů i spálené kalorie.děkuji

odpovídá (08.10.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den,  s ohledem na zatěžování kloubů je nejvíce šetrná jízda na kole. Můžeme říct, že u této aktivity „sedíte“ a tudíž klouby (kolení, kyčelní) nenesou celou hmotnost těla jako při chůzi či běhu. Nejnáročnější pro kloubní aparát je běh, kdy dochází k otřesům a nárazům.

Co se týče spálených kalorií, zde u každé pohybové aktivity záleží, jak máte nastavenou intenzitu zátěže. Rychlá chůze do mírného kopce může být stejně náročná jako pomalejší běh. Zvolte si tedy tu aktivitu, která je vám nejbližší a bude vás bavit.

Pavla (07.08.2012):

Dobrý den, měřím 172 cm a vážím 70 kg. Sportuji pravidelně 2 - 3x týdně (plavání, cyklistika), také dělám jogu (1x týdně) a posilovací cviky na "vytvarováníchtivé" partie (zhruba 2x týdně 20 minut). Jím zdravou vyváženou stravu (vegetariánskou). Pořád se mi ale nedaří váhu snížit a partie vytvarovat. Např. břicho se mi spíš vykulacuje než splošťuje. BMI index mám 23.66 což se nebezpečně blíží hranici 25, ráda bych s tím něco udělala. Kde může být problém?

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, k Vaší otázce je dobré uvést i věk, BMI 23,6 je zcela fyziologické s rostoucí věkem - pak je i výhodnější BMI u žen bližší horní hranici normy. Pro tvarování postavy a břicha lze využít některá cvičení, ale většinou se jedná o mírnou korekci. Cvičení 2 x týdně je poměrně málo, na dané partie je lepší denně nebo minimálně 4 x týdně.

Eliška (05.08.2012):

Dobrý den, ráda bych se poradila ohledně průplachu hydrocolonem. Známá mi to doporučila, že to má dobrý vliv na funkci střev a prý to urychluje spalování. Chodí na tuto proceduru 3x ročně. Je pravda, že není při těle, ale pro prostudování pár stránek jsou info zmatené a sama nevím zda by mi to nějak pomohlo přři snížení váhy - nebo alespoň pročištění organismu. Lze to vůbec absolvovat takto často? Děkuji za odpověď

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, tuto metodu rozhodně nelze nejen doporučit, ale dokonce je velmi rozumné ji neabsolvovat zvláště ne z důvodů, který je často na internetu popisován. Pro snížení hmotnosti to nemůže mít žádný vliv, stejně tak pro pročištění organismu. Výplach tlustého střeva se provádí před vyšetřením tlustého střeva, aby byla dobrá přehlednost. Žádný léčivý efekt v běžné praxi není používán.

Lenka Měsíčková (04.08.2012):

Dobrý den, když už si dám něco na chuť, je lepší si dát výrobek tučný (nivu) nebo sladký (štrůdl) ? A na každodenní snídaní používat mléko polotučné, nebo raději odtučněné? Děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, k snídani bych Vám doporučila mléko polotučné – energetický rozdíl mezi ním a mlékem odtučněným není velký (rozdíl mezi nimi činí cca 54 kJ na 100 ml mléka), chuťový rozdíl je obrovský -  záleží však také na množství, které konzumujete. Co se týče chuti, záleží jak „velký kousek“ Vaši chuť uspokojí, také zda máte chuť spíše na něco sladkého nebo slaného. Složení štrůdlu můžete modifikovat – vyzkoušet např. tvarohové těsto, pouze tenké, nedoslazovat cukrem, ale např. malým množstvím stévie, zvýšit množství jablečné náplně, apod. Složení nivy modifikovat nemůžete, můžete řešit pouze její množství. Obecně je lépe vybrat si to, co obsahuje méně tuku jako zdrojů energie, je třeba však brát v potaz také množství dané potraviny a také množství a druh sacharidů, jsou-li v potravině přítomny. Nejlepší volbou při krocení chutí je ovšem např. mírně sladké ovoce.

Vladimíra (01.08.2012):

Dobrý den prosím o radu jak mám zhubnout.Je mi 56 let 78kg 160cm.Celý život jsem byla bez problémů štíhlá -53kg.Loni jsem onemocněla se št.žlázou a přibrala jsem 25 kg.Můj lékař mi řekl že mám málo pohybu a hodně kalorií.Já mám ale pohybu dost a jím jen malé porce,hodně zeleniny a stále nemohu zhubnout.Potřebuji poradit.V čem dělám chybu?Prosím poradíte ?Děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, s onemocněním štítné žlázy nárůst hmotnosti velmi pravděpodobně nesouvisí. Určitě je třeba dobře analyzovat energetický příjem (jídlo atd.) stejně tak energetický výdej. Poté teprve udělat plán. Pokud si s tím nevíte rady, můžete navštívit odbornou poradnu – podle bydliště nejbližší naleznete na stránkách www.obesitas.cz.

johhanka (31.07.2012):

Dobrý den,potřebuji poradit jak mám zhubnout.Před loni jsem onemocněla se š.žlázou(euthyrox)a přidaly se deprese(argofan,miabene)a já přibrala z 55 kg na 8O kg.Jsem z toho zoufalá a moc prosím o radu.Děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, určitě se obraťte na odbornou obezitologickou poradnu, jejichž seznam naleznete na stránkách České obezitologické společnosti – www.obesitas.cz.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 1516 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce