Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Aneta (31.07.2012):

Dobrý den, ráda bych Vás požádala o radu. Za poslední 4 roky jsem nabrala 20 kg, nyní jsem na 90 kg při výšce 178 cm, 31 let. Nehlídala jsem se v jídle a navíc mám "závislost" na sladkém. Nejhorší jsou na tom spodní partie, vypadám jako nateklá hruška. Rozhodla jsem se s tím konečně něco udělat, protože se necítím dobře - fyzicky ani psychicky. Můžete mi poradit, jak začít - jaké jídlo si dávat, co úplně vynechat, jak a co cvičit a podobně. Myslíte, že je reálné shodit těch 20 kg za rok? A prosím nějaká rada, jak se zbavit závislosti na sladkostech? Děkuji velice.

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, dlouhodobé redukce docílíte pouze kombinací pravidelné pohybové aktivity a mírné redukční diety. Ve vašem případě je třeba začít od začátku – zařadit do svého života 2-3x týdně pravidelný pohyb – déletrvající aerobní aktivita o mírné zátěži, která Vás bude bavit – jízda na kole, svižnější chůze, nordic walking, veslování, apod. Zároveň je třeba zhodnotit Vaše současné stravování – doporučila bych Vám zapsat si přesně, co sníte a vypijete za cca týden, zapisujte i chuť na sladké či příčiny konzumace sladkého. Zkuste při chuti na sladké volit raději ovoce či ovocný jogurt než jiné sladké pochutiny. Naučíte se tak uspokojit chuť a nekonzumovat tak zbytečně potraviny s vysokým obsahem jednoduchých cukrů, které vnímáme sladce. Jídelníček pak zkuste pomalu měnit podle rad, které najdete na stránkách Žij zdravě.

Pavla (31.07.2012):

Dobrý den chtěla bych se zeptat zda jsou léky na zhubnutí vhodné pro osoby s cukrovkou? Děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, ano většina léků je vhodná i pro diabetiky. Nicméně o konkrétních a jejich užívání se poraďte se svým diabetologem. Jejich užívání spolu se snížením hmotnosti může vést ke změně dávkování léků na cukrovku.

Pavlína (30.07.2012):

Dobrý den, minulý týden jsem byla v nákupním centru a zastavila mě slečna z Centra zdraví a bezplatně mi změřila krevní tlak a tuk v těle. Úplně jsem se zhrozila, když mi vyšlo, že můj tělesný tuk je 43,6 a měl by být 22,1-29,6. Prosím mohli byste mi poradit jak sestavit jídelníček a pohyb, abych zhubla alespoň těch 20 kg. Děkuji.

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, redukce docílíte kombinací mírné redukční diety a pravidelné pohybové aktivity. Pro redukci hmotnosti jsou vhodné aerobní pohybové aktivity o delším trvání a mírné zátěži (svižnější chůze, veslování, jízda na kole, nordic walking, apod.). Sestavit jídelníček na dálku nelze – proto bych Vám doporučila projít si webové stránky Žij zdravě, zapsat si své současné stravování a začít je modifikovat. Pokud máte v blízkosti rekondičním centrum VŠTJ můžete využít bezplatných konzultací a přijít se poradit konkrétněji – jejich seznam najdete na www.vstj.cz.

Verča (27.07.2012):

Dobrý den, je mi 25 let a vážím v rozmezí 65-67 kg. Nejsem nikterak obézní, ale trápí mě ukládání tuku na břicho. Sportuji 3x týdně 30 min běhu a do toho kolo, ale břicho nechce odejít :-).. Žádné diety nedržím, nepřejídám se a jím vše, ale s mírou. Myslím si že největší problém je mé sedavé zaměstnání kdy pracuji 12-ti hodinnové směny, ranní a noční a max se protáhnu. Nemáte prosím nějaký typ jak se zbavit tuku na břichu při tomto režimu?? Děkuji za odpověď Verča

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den Verčo, tuk na břiše je problémová partie snad každé ženy. V dotazu neuvádíte, jak dlouho tyto aktivity provozujete. Jedná se však o aktivity aerobního charakteru, které když vykonáváte při vhodné intenzitě a s pravidelnější frekvencí, napomohou k redukci hmotnosti. I přesto, že se však nepřejídáte, mohou ve vašem stravovacím režimu být jisté nedostatky, které celý proces brzdí. Proto by bylo vhodné váš stravovací režim prodiskutovat s nutričním terapeutem a hledat možnosti změny. Bezplatné konzultace probíhají v rekondičních centrech VŠTJ MEDICINA PRAHA, více informací na www.vstj.cz.

Uhlířová Miroslava (27.07.2012):

Přeji dobrý den,zajímá mně,jaký bych měla mít příjem kalorií na den.Jsem momentálně v domácnosti,je mě 43 let,výška 158,váha 62kg.Chci zhubnout 5kg.Děkuji za odpověd´Uhlířová

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, mnohem lepší než se řídit výpočtem doporučeného energetického příjmu by pro Vás bylo vyjít ze svého současného stravování. Je třeba zohlednit pohybovou aktivitu (bez níž je redukce obtížná), předchozí redukční pokusy a současné stravování. Zkuste si přesně zapsat cca týden vše, co sníte a vypijete (množství, čas), a prostřednictvím tabulek energetických hodnot (najdete je na stránkách Žij zdravě) si spočítat energetický příjem v jednotlivých dnech. Pokud již nyní přijímáte cca 5500 kJ, pak bych se s redukcí obrátila raději na odborníky. Výsledné hodnoty příjmu zprůměrujte a snižte o cca 1000-1500 kJ, zařaďte pravidelnou pohybovou aktivitu.

Meggie (26.07.2012):

Dobrý den, mám dotaz ohledně zumby. Ať se kouknu všude po internetu, někde zastávají názoru toho, že zumba není vhodná pro redukci, jinde, že ano. Jsem zmatená. Miluji zumbu a cvičím ji asi 2měsíce společně s posilováním s vlastní vahou cca 6x týdně. Všimla jsem si změn na postavě, nejspíš se zocelila,zpevnila a možná i cm ubyly ale ciferník na váze neukazuje ani o deko méně..může to být tím, že cvičím jen zumbu a možná ve vysoké intenzitě? Děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den, nenechte se vyvést z míry, jak sama píšete důležitější je, že vás tato forma cvičení baví! Zumba je jistě dobrá na tvarování postavy, při vhodné intenzitě a pravidelném režimu může pomoci i snižovat hmotnost. Ciferník na váze nesledujte, to že se postava tvaruje a centimetry ubývají, je známkou toho, že cvičení má efekt. Po jisté době se tělo na pravidelnější pohybovou aktivitu adaptuje, proto zkuste např. místo posilování spíše cvičení aerobního charakteru – jízda na kole, rotopedu, chůzi či nordic walking. Redukci také podpoříte, když upravíte své stravovací návyky. Pokud si s tím nevíte rady, můžete využít konzultací stravy s odborníky v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz   nebo s pomocí rad uveřejněných na stránkách Žij zdravě.

Megan283 (26.07.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, od března chodím k vyživovému poradci k Ivě Veselé Holmesplace kdy jsem na začátku vážila 85,6kg a teď vážím 81,3kg myslím jsi že je to docela malej ubytek ,když ještě k tomu chodím 4 - 5 krát cvičit.jídelníček ma sestavený na 6370 KJ .nejdřív když jsem se ptala proč to jde tak špatně tak prej že asi moc cvičim a pak že asi bude chyba v mem organizmu a při vstupní prohlídce jsem donešla veškeré krevní testy co jsi vyžádali a vše bylo na jedničku,můžete mi poradit k de je problém.Předem děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá:

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, úbytek 4,3 kilogramu za 4 měsíce je zcela v pořádku – není třeba, aby redukce hmotnosti byla rychlejší. Z Vašeho popisu nelze jednoduše poznat, kde je chyba – je třeba znát více detailů o Vašich předchozích redukčních pokusech, předchozím stravování, o současné pohybové aktivitě, apod. Na Vašem místě bych dále pokračovala v redukčním úsilí v nastaveném směru – úbytek hmotnosti (a tomu odpovídající úbytek centimetrů v pase) vypovídá o tom, že máte režim nastaven správně. Zvažte, zda nadále potřebujete služby výživového poradce, či zda už si zvládnete stravování řídit sama.

Markéta (21.07.2012):

Dobrý den. Zajímá mne, zda, když součástí mého cvičení je i oblíbené skákání přes švihadlo, zda má nějaký zásadní vliv to, že doopravdy neskáču přes švihadlo, ale pouze finguji. Např. když si chci zaskákat a nemám u sebe švihadlo, má nějaký vliv, že budu rukama "opisovat kruhy" a skákat jako kdybych v rukou měla švihadlo? Děkuji za odpověď

odpovídá (12.09.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den, švihadlo v rukou má jistě svůj význam, dle druhu švihadla, které se používá, je kladen větší či menší odpor pro zapojení svalů horních končetin. Švihadlo je správný a vhodný nástroj při udávání rytmu na sladění koordinačních pohybů a pro zvládnutí dobré techniky zapojení horních i dolních končetin. To, že budete fingovaně i se zapojením rukou skákat, je jistě lepší než nic. Navíc by vás skákání na místě bez zapojení horní části těla dlouho nebavilo. Nezapomeňte však, že skákání přes švihadlo není vhodná pohybová aktivita při větší nadváze.

veronika (21.07.2012):

Dobrý den myslíte že by mi nějaký lékař sepsal jídelníček čeho kolik kdy sníst?? děkuji za odpověd

odpovídá (12.09.2012):

Dobrý den, pokud toto nějaký lékař nabízí, pak se jedná velmi často o placenou službu s cenou v řádu stovek korun.

Doporučila bych Vám raději vyjít z Vašeho současného stravování, které začnete (s pomocí rad uveřejněných na stránkách Žij zdravě) měnit k lepšímu. K tomuto můžete využít i rámcové jídelníčky, které budou na stránkách také v dohledné době zveřejněny.

Případně můžete využít konzultací stravy s odborníky v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz

šmejkalová73 (21.07.2012):

Dobrý den,dle vašich tabulek mám obezitu 1.stupně,mám ovšem problémy s kolísáním váhy a zdravotní problémy možná s ní spojené,šítnou žlázu mám vpořádku,jím ovšem nepravidelně a špatně,chtěla bych poprosit obvodního lékaře o pomoc,ale nejdříve požádám o radu z vaší strany,důvod je prostý,ne vždy jsou lékaři ochotny vyjít vstříct.prosím tedy vás,měla bych zhubnout alespoň 15kg které jsem nabrala po porodu a nemoci před třemi lety.nemám moc pohybu a s jídlem se přizpůsobuji většině v domácnosti.děkuji

odpovídá (12.09.2012):

Dobrý den,

ve svém příspěvku jste přesně pojmenovala nejpravděpodobnější důvody kolísání hmotnosti – nepravidelné a špatné stravování a nedostatek pohybu.

Zkuste se tedy (s ohledem na svůj zdravotní stav) zamyslet nad tím, jak můžete změnit svůj životní styl k lepšímu. Doporučila bych Vám začít se věnovat 2-3x týdně věnovat nějaké aerobní pohybové aktivitě (stačí začít například svižnými procházkami v délce např. 30 minut). Dalším krokem pak bude pravidelné stravování  a případné změny ve výběru potravin – využít můžete informací na webu Žij zdravě a vyzkoušet některé recepty, které by třeba mohla akceptovat i rodina.

Pokud máte zájem a máte v blízkosti některé z našich rekondičních center, přijďte se do nich bezplatně poradit  - kontakty najdete na www. vstj.cz

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 1617 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce