Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

VKostalova (16.07.2012):

Dobrý den, začala jsem se více hýbat (denní procházky se psem a 2x týdně zumba) a pociťuji např. při jízdě na kole bolest kolen, je vhodné začít brát nějaký doplněk nebo jde jen o to, že si tělo zvyká na vyšší množství aktivity?

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, určitě žádný doplněk nekupujte, ale zajděte si k lékaři k vyšetření kolenních kloubů. Na druhou stranu nové aktivity mohou mírné bolesti způsobovat. Ale nechte to odborníkům.

Jitka (15.07.2012):

Dobrý den, chtěla bych poradit, jak co nejlépe vytvarovat postavu. Většinou střídám běh s cyklistikou a chůzí, občasně přidám plavání. Výsledky se však nedostavují. Děkuji.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, zkuste k těmto svým aerobním aktivitám přidat také posilovací cvičení. Zaměřte se především na partie, která byste ráda „vytvarovala“. Pokud nemáte s posilováním zkušenosti, můžete navštívit naše centrum, kde vás rádi s tréninkem seznámíme. Spoustu zajímavých cvičení najdete také na internetu.

lissandra (11.07.2012):

dobrý den, ve většině případů zde píšete, že pokud chci zhubnout, měla bych snížit příjem o 1000-1500kJ, ale co když je můj denní příjem energie už tak moc nízký? Mám spíš opačný efekt, hladověním a nepravidelným jídelníčkem jsem si v podstatě zastavila metabolismus, takže když se teď snažím správně jíst, tak spíše přibírám.Doktorka v lázních mi dokonce řekla, že mám špatný lymfatický systém a že díky tomu nezhubnu i kdybych běhala desetkrát týdně, že jen naberu svaly. Prý mám i na svou postavu hodně tuku-vnitřního. Vážím 63kg, měřím 165 cm, 23 let a mám 23,5kg tuku. Co se s tím dá dělat, jak mám opět nastartovat metabolismus? Nejsem vyloženě tlustá, ale přeci jen mám nasdváhu a chci to řešit za včasu..

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, v případě, že naberete svalovou tkáň, je velmi pravděpodobné, že se vám metabolismus „rozběhne“. Jsem poněkud skeptický k vašim 23 kg tuku (skoro 40 %). Obraťte se na nutriční terapeuty, vyhodnoťte svůj jídelníček a pohyb a pak možná bude jasněji.

Lenka (10.07.2012):

Dobrý den, je mi 16 let, měřím 163 cm a vážím 64 kg. Mým snem je docílit váhy 55 kg. Jím celkem zdravě, hýbu se..Mým největším problmem je PŘEJÍDÁNÍ.:( bojuji s tím dlouho. Většinou nepoznám, že se přejídám. Poznám to až poté, co dojím. Portsě nepoznám, kdy mám dost..:( Co s tím?:

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

Dobrý den, vaší největší překážkou ke zvládnutí přejídání je nereálný cíl. Jak jste došla k hodnotě 55 kg?  Domnívám se, že místo soustředění na dosažení určité "váhové" hodnoty byste se více měla soustředit na dodržování zdravého životního stylu bez ohledu na to, jakou váhu máte. To, že se upínáte k vysněné váze, vás nutí příliš ochuzovat jídelníček a následkem je Vaše přejídání, protože to nemůžete dlouhodobě vydržet. Co se týká otázky, kdy máte dost - dávejte si na talíř jen jednu porci jídla (odměřujte) a tu snězte.

Úraz kolene (09.07.2012):

Dobrý den, byl jsem zvyklí sportovat nekolikrat týdně. Tím jsem si držel váhu lehce nad 90 kg. Nyní sem si udělal úraz kolene, a všechen můj pohyb se snížil na minimum. Sice mi teď začli rehabilitace, ale i tak zatím váha lehce stoupá. Jídlo jsem sice omezil, ale ne tolik, abych nepřibral. Děkuji za radu. O. Zikmund

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, pokud jste přibral jen několik kilogramů, je předpoklad že po zaléčení opět kilogramy shodíte. Zapojte spíše horní končetiny do pohybové aktivity nyní při rehabilitaci.

Petra (02.07.2012):

Dobrý den, který pohyb je vhodnější, jízda na kole, chůze nebo běh. S ohledem na námahu kloubů i spálené kalorie. Co byste doporučovali při snižování nadváhy? Děkuji

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, všechny vámi vyjmenované aktivity patří mezi aerobní pohybovou aktivitu a jsou určeny ke snižování nadváhy.  Která aktivita je vhodnější se jednoznačně určit nedá. Pro každého jiná.  Mimo jiné záleží na vašem zdravotním stavu, tělesné hmotnosti či  zdatnosti. Obecně pro lidi s nadváhou je ideálnější chůze svižným tempem než běh. Při běhu dochází k větším nárazů a klouby se více „opotřebovávají“.

ester (28.06.2012):

dobry den,chtela bych zhubnout cca 5 kg,ale nevim jak se mam stravovat,protoze pracuji v noci od 18 -3 hod. Vstavam priblizne v 11 hod rano,a kdyz de vzbudim nemam vubec hlad,az potom pozdeji kolem 21.dekuji za odpoved

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, základem bude stravovat se pravidelně – rozdělte si jídlo nejméně 3 denních dávek, ideálně do 5-6 dávek (3 hlavní jídla – největší porce oběd, večeře spíše menší), mezitím menší svačiny. Přestože nemáte hlad, zkuste se naučit jíst pravidelně – začněte „snídat“ třeba jen malou porci ovoce, bílý jogurt s vločkami, apod. – po čase si Vaše tělo o snídani již samo řekne.

Jana (27.06.2012):

Dobrý den, mám sestru co trpí střídavě anorexií a bulimií. Její věk je 21 let a zdravotní stav je dobrý, bez omezení. Chtěla bych ji pomoci, ale nevím jak? Před lidmi odmítá jíst a nechce jíst potraviny s cukrem, raději sladí cukerinem než cukrem, aby nepřibrala. Co se dá s tímto stavem dělat? Jak ji jako sestra mohu pomoci? Děkuji.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, určitě ji přesvědčte, aby navštívila specializované pracoviště na poruchy příjmu potravy. Nebo i klidně jakéhokoliv psychologa či psychiatra, který posoudí potřebu specializovaného pracoviště.

Běla (27.06.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat.jakou bych měla zvolit večeři. když snídám obilninové kaše(ovesná,jáhlová, pohanková,špaldová..) oběd mám normální (ve školní jídelně nebo doma) k dopolední svačině třeba celozrnný chleba a žervé ovoce a zeleninu odpoledne spíš jen ovoce a zeleninu nebo jogurt.K VEČEŘI SI DÁVÁM KOLEM 17-18hod.někdy chleba a sýr nebo jogurt bílý s oves. vločkami a nakrájeným banánem. Je mi 48let, vážím 59kg a měřím 166cm pozoruji přibývání na váze a to nechci. Děkuji Běla

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, co se týče přibývání na váze, nelze hodnotit izolovaně pouze večeře, je třeba posoudit celkové stravování. Potraviny vybíráte vhodné, ale bylo by dobré podívat se i na konzumované porce – i z vyšší konzumace zdravých potravin lze přibrat. Ovesné vločky a banán bych přeřadila raději na ráno či dopolední čas – vzhledem k významnému obsahu sacharidů, které již večer nestihnete aktivitou spálit.

femne@seznam.cz (25.06.2012):

Dobrý den.Chtěla bych s e zeptat.Mám alergii na ovoce a zeleninu.Jak si sestavit jídelníček a co jíst? Pak bych s echtěla zeptat,na váze in- body mi byla vyjeta kalorická potřeba těla 1299kcal.Kolik kcal bych podle Vás měla přijímat při nějaké aktivitě a jaké aktivitě? a jak dlouho bych ji měla dělat.Je mi 54 let.Vážím 63kg při výšce 158cm.Váha ukazovala navíc 6kg tuku.Děkuji za odpověď.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, záleží na které druhy ovoce a zeleniny máte alergii. Většinou se dají vytipovat alespoň některé druhy, které konzumovat můžete, pak byste je měla zařadit do svého stravování. Jinak byste se měla řídit běžnými zásadami racionální stravy – můžete je najít na stránkách Žij zdravě. Přístroj Inbody dokáže změřit množství aktivní tělesné hmoty v těle. Na základě toho pak určí Váš předpokládaný bazální energetický příjem a podle stupně zadané aktivity pak celkovou kalorickou potřebu na jeden den. Na vaši otázku kalorické potřeby nelze jednoduše odpovědět – každá aktivita je jinak náročná. Pokud je Vaším cílem redukovat hmotnost, měla byste se zpočátku věnovat hlavně aerobním aktivitám o delším trvání (min. 30 minut) a nižší úrovni zátěže. Kalorickou potřebu byste měla posoudit podle svého současného stravování – pokud je Vaše hmotnost delší dobu stejná, Váš příjem i výdej energie jsou v rovnováze. Pro redukci hmotnosti je třeba, aby byl příjem energie nižší než výdej.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1718 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce