Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Jitka (25.06.2012):

Dobrý den,prosím o radu,jak správně zhubnout.Celou zimu jsem se snažila hubnot a tak trochu se i dařilo,chodila jsem dvouhodinově tůry,abych nějakou energii spálila.Od března mám stále větší problém s páteří kdy bolest vystřeluje do nohy a na CT se ukázalo,že mám vychýlené dvě plotýnky,takže chodit už nemohu a i když se snažím jíst málo a i zeleninu,pohyb chybí a váha neklesá.Potřebuji zhubnout už i kvůli páteři.Snažím se jíst menší dávky a častěji,ale večer mě přepadne chuť na něco a málokdy se podaří to zvládnout .Léčím se s depesí a nyněšjší problém s páteří mi problém občas zhoršuje.Prosím poraďte,jak překonat večerní chutě.Někdy mi stačí,když si vezmu mandle a sušené brusinky,ale někdy to nestačí.Děkuji

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, Protože máte pouze omezené možnosti, jak zapracovat na redukci hmotnosti, doporučila bych Vám obrátit se na odborníka – lékaře zabývajícího se obezitologií. Jejich seznam najdete na stránkách Obezitologické společnosti www.obesitas.cz. Co se týká večerních chutí – brusinky bývají často doslazované cukrem, mandle jsou významným zdrojem energie (obsahují velké množství nenasycených mastných kyselin) – i v nich tedy můžete přijmout značné množství energie „navíc“. Doporučila bych Vám raději nakládané kyselé okurky nebo pikantní houby v sladkokyselém nálevu – v nich přijmete daleko menší množství energie.  Vhodné je zkusit si předem naplánovat, co sníte, když se chuť dostaví. Většinou pak plán spíše dodržíte, než že byste snědla raději něco jiného.

alena72 (23.06.2012):

Dobrý den,chtěla bych poradit se s svou nadváhou.Bohužel se mi nedaří zhubnout ani deko. Od podzimu 2010 jsem začala přibírat,po úpravě jídelníčku a cvičení se nic nezměnilo.Na jaře 2011 se mi přidaly další potíže,a to velká únava ,která nepřecházela ani po dostatečném spánku-dokázala jsem usnout kdykoli a kdekoli špatné trávení a nadýmání, a neustálé přibívání na váze.V červnu mi paní doktorka přišla na to, že mám hypofunkci štítné žlázy,trávení a nadýmání jsme trochu upravily isocholem a pankreolanem po jídle- jsem totiž po operaci žlučníku.Až doposud jsem po operaci neměla problémy až když se ozvala má štítná žláza.Snažím se jíst zdravě,2x týdně cvičím, únava mě ale ubíjí a kila také. Doposud jsem přibrala 12 kg a překážejí mi.Prosím poradte. Děkuji

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, Vaše zdravotní problémy s nadváhou je třeba řešit v kompletním rozboru stravovacích zbytků a pohybové aktivity. Pokud však jsou v popředí problémy s trávicím traktem, spíše je vhodné vyšetření odborníkem na trávicí trakt – gastroenterologie.

Hedvika (20.06.2012):

prosím o radu. V lednu letošního roku mi lékař úplně změnil léky na tlak a srdeční aritmii, beru ještě léky na sníženou funkci štítné žlázy. Od toho ledna stále přibírám, přestože si myslím, že se stravuji poměrně správně. Rozhodně jím méně než před tou změnou léků. Je možné, že změna léků způsobuje přibírání na váze, lze někde v lékárně nebo v laboratoři provést testy, zda jsou pro mne předepsané léky vhodné? Děkuji za odpověď.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, je to velmi nepravděpodobné, že by změna léků na tlak a srdeční arytmii přinesla vzestup hmotnosti. Žádné testy pro zjištění vhodnosti neexistují. O vhodných lécích rozhoduje ošetřující lékař na základě vašeho zdravotního stavu a užívání souběžných dalších léků.

Hedvika (20.06.2012):

prosím o radu. V lednu letošního roku mi lékař úplně změnil léky na tlak a srdeční aritmii, beru ještě léky na sníženou funkci štítné žlázy. Od toho ledna stále přibírám, přestože si myslím, že se stravuji poměrně správně. Rozhodně jím méně než před tou změnou léků. Je možné, že změna léků způsobuje přibírání na váze, lze někde v lékárně nebo v laboratoři provést testy, zda jsou pro mne předepsané léky vhodné? Děkuji za odpověď.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, je to velmi nepravděpodobné, že by změna léků na tlak a srdeční arytmii přinesla vzestup hmotnosti. Žádné testy pro zjištění vhodnosti neexistují. O vhodných lécích rozhoduje ošetřující lékař na základě vašeho zdravotního stavu a užívání souběžných dalších léků.

Katka Vlachová (20.06.2012):

Dobrý den, prosím Vás potřebovala bych poradit. Od 31.3.2012 marodím s objemným doprava latreralizovaným výhřezem disku L5/s1. Mám zakázaný jakýkoliv pohyb a rozcvičování, ale mám zhubnout. Jak toho mám docílit? Ať se snažím jak chci, nedaří se. Děkuji za odpověď. Vlachová

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, obraťte se na specializovaná pracoviště – tzv. VLCD (Very Low Calory Diet) dieta pod dohledem lékařů. Redukce za hospitalizace je také možná, eventuelně splňujete-li kriteria pro chirurgickou léčbu obezity, existuje i tato možnost. (www.obesitas.cz).

Jarmila (20.06.2012):

Dobrý den, pravidelně sportuji a stravuji se. Bohužel ve stresových zátěžích mám zvýšenou chuť na sladké a přejídám se. Vždy má měsíční práce je k ničemu. Je mnoho rad jak se udržet, ale opravdu zaháním stres čokoládou a brambůrky a nemůžu si nijak pomoci. Na to bohužel i navazuje, jak si jednou povolím - jde to se mnou zase týden z kopce. Pak nastolím opět tvrdý režim. Jde to stále dokola. Děkuji za radu a přeji hezký den.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

Dobrý den, v zátěžových situacích člověk často sahá po sladkém, jako zdroji rychlé energie. Proto to, že  vezmete čokoládu nevnímám nijak hrozivě. mnohem horší pro Vás je to, že pokračujete v "nezdravém" životním stylu i poté, co zátěžová situace skončí. Doporučuji se soustředit na to, abyste si "energii" dopřála pouze v akutním  stresu, tzn. max. 1 den a poté se vrátila k běžným stravovacím návykům.

Irena (18.06.2012):

Dobrý den, chci se zeptat za svého otce. Je mu 58 let, měří 185 cm, váží 120 kg. V mladším věku si udržoval váhu do 110kg, ale poslední dobou (10let) se to stále horší. Chce se sebou něco dělat, ale setkává se s negativními reakcemi z důvodu, že je po operaci srdce (umělá chlopeň cca před 3 lety) a prodělal i mrtvici (naštěstí nepatrné následky pro včasnou hospitalizaci). I když nemůže sportovat snaží se chodit alespoň o víkendech trochu na procházky. Má sedavé zaměstnání. Strava: ráno většinou čaj s 2ma krajíci chleba, oběd polévka + hlavní chod (závodní jídelna, restaurace), odpoledne a večer obvykle ujídání z "lednice" (pečivo, sýry, ryby) a po 20h ovoce (pomeranče, jablka). Můžete mi poradit nějaké kontakty na koho by se otec mohl obrátit (Moravskoslezský kraj)? Existují lékaři v nemocnicích, kteří se obezitou zabývají, i když má člověk zdravotní problémy? Sousta pomocných hubnoucích preparátů existuje i v lékárnách, ale vždy to zatěžuje hlavně srdce a vzhledem k tomu, že otec užívá docela hodně léků, tak jsou tyto varianty pro něj nevhodné. Děkuji.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, rozhodně existují ordinace – v Olomouci MUDr. Brychta, ve Zlíně MUDr. Urbánek. Seznam pracovišť naleznete na stránkách České obezitologické společnosti – www.obesitas.cz Určitě to řešte s lékaři!

václava (18.06.2012):

Dobrý den držela jsem dietu a chodila 2krat týdně cvičit.Zhubla jsem z 99kg na 92 za 4 měsíce ale převážně v oblasti nohou a zadku ale kde bych to potřebovala nejvíc v břichu to moc vidět není co byste mi poradily?A chtěla bych se zeptat když chodím rychle na běžícím pásu nebo venku dostávám křeče do břicha co je v nepořádku?Předem děkuji za odpověd.

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, jistě je třeba trpělivost. Je předpoklad, že i z oblasti břicha se to časem hne. Nicméně křeče v břiše je třeba vidět a není zcela jasné co si pod tím představit. Zda spíše od žaludku nebo cítíte bolesti v břišní stěně. Pokud chodíte do fitka, zeptejte se tam.

jitka (18.06.2012):

dobry den, jak poznam opravdu kvalitni potraviny, podle ceho si vybirat?

odpovídá (07.08.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, to je velmi široká otázka, protože pro každou skupinu potravin platí jiná kritéria. Nejlépe Vám poslouží studium složení různých výrobků.  Např. pokud chcete koupit kvalitní šunku, pak kupujte výběrovou či nejlépe nejvyšší kvality. U masných výrobků si hlídejte procentuální podíl čistého masa. Kupujte jogurty, nikoliv jogurtové výrobky. Dejte přednost čerstvým výrobkům raději než předpřipraveným směsím. Kvalitní čokolády mají vyšší podíl kakaové hmoty (pozor, netýká se čokolády mléčné), pozor na označení cukrovinka či čokoládová pochoutka (nejsou čokoládou, tedy pro ně neplatí pravidla pro čokoládu). A také se nebojte ptát v obchodech na složení či další údaje – jako spotřebitel máte na tyto informace právo.

Helena (12.06.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak bych si měla sestavit jídelníček, když mám 12cti hodinové směny v práci denní a noční. Chtěla bych zhubnout alespoň 10 kg.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, důležité je hlavně rozdělit si stravování do několika jídel během dne, kdy sloužíte. Interval mezi jednotlivými jídly by měl být cca 2-3 (max. 4 hodiny), mezi hlavními jídly by měly být malé svačiny. Do hodiny po probuzení byste se měla nasnídat, poté za 2-3 hodiny zařaďte malou svačinu – ideálně malou porci ovoce, zeleninu nebo polotučný bílý jogurt. Za cca 2-3 (max. 4) hodiny byste se měla naobědvat, poté by za 2-3 hodiny měla opět následovat malá svačina. Není problém „protáhnout“ interval mezi hlavními jídly tak, že zařadíme 2 malé svačiny za sebou. Dále by za 2-4 hodiny měla následovat večeře – volte lehké pokrmy. Po ní za 2-3 hodiny malá 2. večeře – např. měkký tvaroh se zeleninou, malou porcí ovoce.  Za 2-3 hodiny po této druhé večeři byste měla ulehnout.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 1819 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce