Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Veronika22 (09.06.2012):

Dobrý den,už skoro každý muj známí mi říká že jsem přibrala chci proto něco udělat ale popravdě nevim jak mám začit moje problemové partie jsou hlavně boky,větší stehna a zadek a take bych chtěla zpevnit břicho,nevim jak zdravě jist mě ale připadne že nejim nějak tučne veci ovoce,zeleninu maso kuřecí a ne moc velke porce ale asi je to tim že moje zavislost je sladke mám rada všechno sladke a nevim jak se zbavit te chuti na sladke,hrozne rada jezdím na kolečkových bruslich myslite že i to pomáhá trochu hubnout?jinak moc nesportuji protože popravde se mi nekdy nechce když jsem u navená z prace,ale chtěla bych už konečne nějak začít a zhubnout abych byla štastná a nemusela se stydet před svym partnem,děkuji.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, myslím, že ve Vašem případě bude velmi důležité ujasnit si, proč chcete redukovat hmotnost – musí to být důležité pro Vás samotnou, nikoliv pro vaše přátele. Jízdu na bruslích je možné využít jako vhodnou pohybovou aktivitu při redukci hmotnosti, doporučila bych střídat s jinými vhodnými aktivitami. Pokuste se snížit množství konzumovaných sladkostí a postupně je nahrazovat spíše ovocem nebo ovocným jogurtem, malým množství marmelády, aj. Pomocí Vám rozhodně bude i pravidelné stravování během dne, které by mělo zabránit pocitům hladu, jež mohou být signalizovány také intenzivní chutí na sladké.

honza (06.06.2012):

Dobrý den, jaký máte názor na vhodné a nevhodné potraviny podle krevních skupin?

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, žádný výzkum nepotvrdil, že by platila pravidla nastavená touto dietou pro jednotlivé krevní skupiny. Každý člověk má jinak citlivé trávení a nelze konstatovat, že všichni nositelé dané krevní skupiny budou mít problém s trávením určité potraviny a naopak jinou potravinu budou snášet velmi dobře. Lidé se vyvinuli jako všežravci, proto by naše strava měla být pestrá a složená jak z živočišných tak z rostlinných zdrojů.

Klára (06.06.2012):

Dobrý den, chci Vás poprosit o radu. Je mi 20 let a vážím 85 kilo. Na tuto váhu jsem se vyšplhala po maturitě a po nástupu na vysokou školu (i předtím jsem měla problémy s váhou, ale nikdy jsem se nedostala přes 78 kg). Už dva roky se snažím s tím něco udělat. Dvakrát týdně cvičím zumbu, jsem lektorkou tance (trénuji 2-3 hodiny týdně), jednou nebo dvakrát týdně chodím na hodinu plavat, jezdím na kole. Jím pravidelně a z jídelníčku jsem postupně odstranila sladkosti, a naučila jsem se jíst jen kuřecí maso nebo ryby. Přes všechno snažení moje váhá stojí maximálně se sníží o dvě nebo tři kila, které obratem hned naberu zpět. Chtěla bych Vás poprosit o radu jak mám upravit svůj jídelníček a jakému druhu pohybu se věnovat. Sama už si nevím rady. Předem moc děkuji za odpověď.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, z dotazu je zřejmé, že pohybové aktivity máte více než dost. Není zřejmé, jak zvládáte školu a další aktivity a zda nejste ve stresu. Protože pak výkyvy v příjmu atd. a střídání stresového období, mohou zapříčinit ukládání do tukových zásob. Ale je to opravdu příliš obecné. Nejlépe by bylo zapsat dvoutýdenní jídelníček, do něho aktivity pohybové a vyrazit na poradu. Určitě se nepouštějte do žádných převratných diet, mělo by vám zůstat např. 80 % vašich potravin.

Renata (06.06.2012):

Dobrý den,chci se zeptat na pitný režim. Bylo mi řečeno,že při své váze bych měla vypít tak 4 litry. Taky se chci zeptat jak moc mám snížit svuj příjem stravy,nemám takovou aktivitu jako bych měla mít,jen procházky a nějaké posilováni břicha- jsem po operaci páteře a sportovní aktivity které jsem dělala před operací mi zakázali ( aerobic,badminton,kolo.....).

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, denně je třeba vypít minimálně 2 litry nekalorických tekutin, ideálně vody nebo ovocného čaje, kvůli správné funkci ledvin. Tedy 2,5 až 3 litry tekutin plně postačí, naopak nadměrným příjmem tekutin můžete ledviny i nevhodně zatěžovat. V horkých letních dnech je samozřejmě vhodné příjem tekutin zvýšit. Část tekutin přijmete také v ovoci, zelenině a polévkách. Jako vhodná pohybová aktivita se pro Vás jeví svižná chůze – 2-3 x týdně postačí procházka o délce 45-60 minut. Příjem stravy je vhodné nejprve dostatečně poznat a poté jej zhodnotit – ideálně nejprve z jídelníčku vyřadit zdroje prázdných kalorií – tučná jídla, sladkosti a nahradit je nutričně hodnotnějšími variantami pokrmů. Místo sušenky ovoce, apod.. Využijte návodů a tipů na stránkách Žij zdravě.

Jana (06.06.2012):

Dobrý den, slyšela jsem o detoxikační kúře, kdy člověk pije během dnů jen štávy z ovoce a zeleniny. Má vypít 2-4 litry a někdo tuto dietu drží dokonce měsíce. Chtěla jsem se zeptat na názor, pokud člověk džusuje třeba týden. Je to prospěšné pro tělo, nebo ne?

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud pijete pouze šťávy z ovoce a zeleniny, přijmete tak pouze určité množství jednoduchých sacharidů, vitamíny, minerální látky. Absolutně chybí příjem bílkovin, který je pro náš život nezbytný. Toto stravování není rozhodně vhodné dodržovat déle než jeden den (možno jej zařadit cca 1x za měsíc či tři týdny jako odlehčovací u zdravého člověka – nemocné osoby a obzvláště diabetici by se měli poradit se svým lékařem!).

Irena (04.06.2012):

Dobrý den, je mi 48 let. Mám sníženou funkci štítné žlázy. Beru léky, předepisuje mi je obvodní lékař. Každý rok přiberu nějaké kilo - nyní jsem na 70 kg při 162 cm. Sportuji, mám ráda pohyb. Nestravuji se určitě správně a jsem si toho vědoma. Nicméně v tom hodně tápu. Můžete mi poradit? Zkusit sama sledovat tabulky, navštívit výživového poradce nebo nejdříve navštívit endokrinologii a poradit se tam? Díky moc za odpověď.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, rozhodně můžete začít zcela sama – zápisem jídelníčku a jeho zhodnocením. Zapisujte momentálně vše, co sníte a vypijete – i s časem a množstvím – a poté se pokuste stravování sama zhodnotit. Najděte zdroje „prázdných kalorií“ – sladkosti, smažená jídla, apod. a pokuste se je nahradit zdravějšími variantami – využijte informací uvedených na stránkách Žij zdravě (tipy na složení jednotlivých jídel, aj.). Věnujte se vhodné pohybové aktivitě alespoň 2-3x týdně (aktivita s nižší zátěží trvající alespoň 45-60 minut)- Pokud by se Vám samostatně nedařilo, určitě by bylo vhodné se poradit s odborníky – pečlivý zápis jim poskytne mnoho cenných informací, takže Vaše úsilí nepřijde vniveč.

HA (04.06.2012):

Dobrý den, ráda bych se ještě zeptala kolik by měl být správně příjem bílkovin a sacharidů na kg hmotnosti člověka. Děkuji moc

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, z celkového energetického příjmu dospělého zdravého člověka by měly sacharidy hradit 55-60 % denního příjmu energie, bílkoviny pak 15-20 %. Příjem bílkovin se liší v jednotlivých fázích života – u zdravého dospělého člověka středního věku se doporučuje 0,8-1 g bílkovin/kg a den – na 1 g bílkovin by měly připadnout 4 g sacharidů, aby mohly být bílkoviny správně v metabolismu využity.

Martina (04.06.2012):

Dobrý den, ve všech článcích o hubnutí a dietách se neustále řeší jak si poradit s chutí na sladké. Odborníci doporučují dorty a podobné kalorické bomby nahradit kouskem ovoce, semínky, oříšky, občas malinko hořké čokolády. Já se sladkým problém nemám. Vůbec na něj nemám chuť. Už od studentských let nesladím kávu ani čaj (je mi 49). Jogurt mi chutná jen bílý. Moje nadváha je z uzenin, tatarky a smažených jídel. Potřebuji poradit co s chutí (mezi jídly) na slané, kyselé a ostré ?

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, chuť je něco, co ani medicína vyřešit nedokáže. Je třeba pokusit se nalézt „zdravější“ variantu, která Vám chuť alespoň trochu uspokojí, ale není tak nezdravá jako původní varianta. Slané potraviny se obecně doporučuje omezit, protože spotřeba soli je v naší populaci vyšší, než je doporučovaná hranice 5-6 gramů/den – sůl působí na zadržení vody v těle, zvyšuje také chuť k jídlu. Z tohoto důvodu se také doporučuje omezit příjem uzenin, které jsou solí konzervované. Pokud uzeninu, pak konzumujte zejména kvalitní libovou šunku. Ostrému koření se bránit nemusíte – pálivá paprika, chilli papričky, pepř, karí či česnek nejsou významným zdrojem energie. Tato koření můžete využít zejména při přípravě různých pomazánek např. z tvarohu. Chuť na kyselé můžete zkusit uspokojit  kyselou okurkou, nakládanými pikantními houbami v sladkokyselém nálevu či zeleninovými směsmi typu Moravanka, Kunovjanka, k večeři může posloužit také zavináč.

Ivuska (01.06.2012):

Dobrý den. Je mi 38 let . V únoru tohoto roku jsem vážila 91 kg při výšce158 cm. Začala jsem více hýbat a jíst zdravěji. Hodně ispirace jsem měla z pořadu Jste to co jíte.Nyní vážím 73.Chtěla bych se zeptat nehubnu příliš rychle? Nejvíce mi vyhovuje Taebo,je to vhodná sportovní aktivita ? Děkuji za odpověď.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, od února jste zredukovala téměř 20 kilogramů, což je trochu rychlejší redukce, než by bylo vhodné. Redukce by měla být spíše postupná. Nyní můžete zapracovat na získání svalové hmoty, která Vám pomůže zvýšit Váš klidový energetický výdej. Taebo  je jistě vhodnou pohybovou aktivitou pro zvýšení kondice pokud nemáte žádné pohybové obtíže.

Tomáš Vaníček ing. (01.06.2012):

Vážení přátelé, prosím o informaci, kde bych mohl získat vyčerpávající informace o působení konjugované kyseliny linolové na organismus, pokud se používá jako potravinový doplněk. Mám na mysli odborné prameny (zvládnu to rusky, anglicky, španělsky a německy). Já sám ji užívám již cca půl roku (cca 7g denně) a dle měření na Inbody jsem za 4 měsíce, kdy jsem se absolutně nepohyboval - nemohl jsem chodit - plantární ostruha patní kosti - z váhy 124,7kg ubral na 122,5kg, ale schodil 4,9kg tuku a přibral 1,7kg kosterního svalstva!!! Měřím 188,5cm a je mi 57 let. Takže tyto údaje potvrzují např. norskou studii, atd. Díky za Váš čas a zdravím celý kolektiv, zejm. MUDr. Matoulka. Tomáš Vaníček

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, děkuji za pozdrav. Nicméně efekt potravinového doplňku CLA (konjugovaná kyselina linolenová) velmi pravděpodobně nemůže za výsledky, které zde popisujete.  Pokud by to byla pravda, pak by to bylo na Nobelovu cenu – vzestup aktivní tělesné hmoty (svalů) jen působením CLA. To nedokážou ani  anabolické steroidy. Zcela základní je pohybová aktivita, kterou jste v průběhu musel vykonávat a pravděpodobně také mírná redukční dieta.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 1920 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce