Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Zdravotní problémy jako výmluva obezity? (02.08.2013):

Dobrý den. Mám 46 let, měřím 172 cm a vážím 82 Kg. Od puberty jsem se musela hlídat a usměrňovat ve stravě, ale až do 44 let, než jsem musela podstoupit celkovou hysterektomii i odstranění vaječníků., jsem si Váhu udržovala od 68-72 kg. Vzhledem ke svému věku musím doplňovat hormony. Cca 2 měsíce po operaci jsem začala rapidně přibírat na váze. Snažím se jíst zdravě, zařazuji do jídelníčku hlavně ovoce, zeleninu, tmavé pečivo. Omezila jsem živočišné tuky i sladké. Co se týká pohybu, tak 4-5x týdně něco dělám. Jezdím na kole, na in-line, cvičím 2x týdně Zumbu a chodím s nordic walking holemi. Přesto se mi nedaří shodit ani kilo. Jsem nešťastná, jelikož je mi vše malé a necítím se dobře. Můžete mi prosím poradit, co mám dělat, abych se dostala alespoň na váhu 75 Kg? Děkuji za odpověď. Naďa

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Naďo,

Vaše hubnutí je a bude kvůli suplementaci hormony složitější. Bude u Vás třeba nastavit individuální redukční režim zahrnující úpravu stravy a plán pohybové aktivity. Na www.obesitas.cz si najděte obezitologické pracoviště, nebo navštivte bezplatné konzultace v RC Salmovská, www.vstj.cz, sekce Konzultace. Co se týče pohybu, je důležité, abyste se pohybovala ve střední intenzitě zátěže, při níž pálíte tuky. Tu poznáte subjektivně tak, že budete zrychleně dýchat, potit se, ale budete stále schopna mluvit. Při zumbě se jedná spíše o vysokou intenzitu, při níž Vaše tělo spotřebovává především cukry. Kolo, in-liny, NW jsou vhodnější, je při nich také třeba hlídat správnou intenzitu a pohyb by měl trvat kolem 60ti minut.

kuřka (05.08.2013):

Je mi 47let,171cm,133kg,dna,vyhřezlé plotýnky,bolesti kloubů-lupenka,vys.tlak 2.stupen,neurol,citalec-léčba depresí.,žalud.vředy.Nesnidam,jim 2 az 3 denně,málo,snažím se celkem zdravě,nejím čoko,oplatky,chipsy,a podobné nesmysly,chut na sladké asi 2měs.před menst.,maso kuře,vepr kyta,jiné ne.Cely život při těle,po dětech před 30lety váha stále nahoru,chtěla jsem resekci žaludku-kvůli vředum nemohu.Potřebuji poradit,jak a co cvičit-bolesti zad a kloubů.Jak ještě dopilovat jídlo.A zda zkusit doplnek či leky na hubnutí.Myslím si že mám velmi pomalý metabolizmus,děkuji za odpověd

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den,

Existují i jiné výkony než resekce žaludku, nicméně je pravdou, že aktivní vřed je kontraindikací všem výkonům. Na druhou stranu vředová choroba je léčitelná a po zaléčení není vyloučeno, že bariatrický výkon budete moci absolvovat. Na www.obesitas.cz si můžete najít obezitologické pracoviště. Individuálně s cvičením se můžete poradit například v našich Rekondičních centrech v Praze nebo Českých Budějovicích, kde jsou i bezplatné konzultace pohybové aktivity, www.vstj.cz.


Filip (05.08.2013):

Dobrý den, chci se zeptat jestli je mozne nejak ucinne hubnout kdyz mam Crohna a momentalne beru Prednison. Skoro kazdy den jezdim na kole, ale neni to nijak poznat. Take mam problem dostat se pri sportovani na spravnou tepovou frekvenci ikdyz drive jsem s tim takovy problem nemel, je mozne ze je to zpusobeno prave temi leky?

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den,

váš problém je specifický, určitě přesahuje možnost rady na internetových stránkách - při prednisonu bývá častější efekt zvýšení hmotnosti a při akutní fázi určitě s pohybem velmi opatrně - určitě se objednejte do obezitologické ambulance nebo  mailem (prosím o poskytnutí mailu nebo zaslání mailu na mmato@vstj.cz).

info@zijzdrave.cz (09.08.2013):

Dobrý den, jsem 5měsíců po porodu a měřím 174cm a vážím 83kg, když jsem zjistila, že jsem těhotná přestala jsem kouřit a behěm 2.měsíců jsem přibrala 7,5kg. Celkem jsem v těhotenství přibrala 20kg včetně těch 7,5. Nyní cvičím každý den pilates cca 14 dnů, neb když jsem zkoušela běhat, tak mě bolely klouby. Jím 3x až 4x denně jak mi to mimčo dovolí. Byla bych ráda, kdyby jste mi poradili se stravou a musím se přiznat jsem "masožravec", byť se snažím to nějak kompenzovat zeleninou. Moc děkuji

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den,

pokud kojíte, není určitě vhodná přísná dieta a rychlá redukce hmotnosti. Pohyb je dobrým řešením. Pilates funguje především na zpevnění celého těla. Běh není nutný, ovšem doporučuji každodenní déletrvající rychlou chůzi, kterou můžete praktikovat i s kočárkem. Co se týče stravování, bude třeba ho upravit individuálně na základě Vašeho současného jídelníčku. Pokud jste z Prahy, přijďte se sepsaným jídelníčkem na bezplatnou konzultaci do RC Salmovská, www.vstj.cz, sekce Konzultace. Obecné zásady týkající se stravy si můžete přečíst v odpovědích na ostatní příspěvky.

Martina Seibel (09.08.2013):

Dobdý den, je mi 49, měřím 160 cm, vážím 66kg, /94-67-99/, postava lehce hruška, nicméně stále velikost 38. BMI nad normu, nicméně kromě stehen nemám na sobě kg tuku navíc a s tím víc asi nic neudělám - nebo máte nějskou radu kromě plastiky?

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den paní Seibel,

přestože s genetickými predispozicemi určujícími typ postavy nic nezmůžeme, vhodným cvičením a posilováním (případně v kombinaci s úpravou jídelníčku) byste určité redukce v problematických partiích mohla dosáhnout. Využijte bezplatných konzultací či on-line poraden v našem rekondičním centru Salmovská, www.vstj.cz.

Katka (01.08.2013):

Ahoj, potřebovala bych shodit asi 4 kila, což si myslím je poměrně reálný cíl, vzhledem k tomu, že mám ráda pohyb, nedokážu si představit večer bez běhání a alespoň dvakrát týdně dělám hodinu nějaký další sport(beachvolejbal, tenis,..). Mým problémem je neskutečná chuť na čokoládu, nejde obecně o sladkosti, nepomáhá ovoce, prostě potřebuji čokoládu v její čisté formě. Nepomáhá mi ale, vzít si kostičku jednou za čas, protože jakmile jednu kostičku sním, spustí se přejídání a po tom co sním všechny dostupné sladkosti se začnu přejídat až k prasknutí vlastně vším co je po ruce. Potřebovala bych radu, jak se držet svých jídelních plánů. Díky za odpověď :)

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Katko,

zredukovat 4 kilogramy je jistě reálný cíl. Základem bude dostatek pohybu, který vykompenzuje případný nadměrný příjem čokolády. Píšete, že chodíte běhat, hrajete tenis a volejbal. To jsou aktivity vysoké intenzity zátěže, při které se spotřebovávají především cukry, ne tolik tuky. Předpokládám proto, že máte velké množství svalové hmoty, což je pozitivní a i proto můžete vážit více, než byste si představovala. Pokud chcete snížit tukové zásoby, je třeba zvolit střední intenzitu zátěže. Intenzitu můžete sledovat pomocí sporttesteru (hodinky a hrudní pás) nebo subjektivně – měla byste se potit, zrychleně dýchat, ale být stále schopná mluvit. Vhodná aktivita je proto rychlá chůze/pomalý běh, jízda na kole/rotopedu/orbitreku. Při nižší intenzitě se Vám navíc do krve uvolňují ketolátky, které tlumí chuť k jídlu a tedy i na sladké. Naopak po aktivitě vysoké intenzity Vaše tělo lační po „rychlých cukrech“ jako po rychlém zdroji energie a ubránit se čokoládě je potom těžké. Dále je důležité pravidelně se stravovat (5krát denně jídlo s rozestupy 2,5-3 hodiny), zabránit pocitům velkého hladu, snídat a dopoledne svačit. Pokud tělu dodáváte dostatek kvalitní stravy/energie během dopoledne a odpoledne, nedojde k situaci, kdy Vás mozek nutí sáhnout po něčem sladkém (protože to v tu chvíli představuje okamžitý zdroj energie). Občas také pomáhá zařadit sladkou snídani (např. jogurt a ovesnými vločkami a ovocem, ovesná kaše apod.). Důležitý je také Váš psychický stav. Možná by stálo za úvahu poradit se s psychologem. Potřebujete doporučení např. od obvodní lékařky a pak kontaktujte například Dr. Slabou - psychologa na poliklinice Karlovo Náměstí, 224961111, která se této problematice věnuje.

lenka (31.07.2013):

dobry den od dubna letošního roku jsem začla zdrave jíst ze 120kg jsem schodila na 98kg ale ted to jde hodne pomalu skouším cvyčit jím pravidelene 5krat dene dřive jsem nejedla pyla 5kafí dene a vecer se najedla ted jím zdrave kafe me nechutna a vypiju hodne ciste vody cca 5litru není to moc :) dekuju lenka

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Lenko,

odvedla jste obrovský kus práce a můžete na sebe být pyšná. Je zcela normální, že po počátečním rychlém úbytku kilogramů se pokles hmotnosti zpomalí. Pokud nyní hubnete např. 1-1,5 kg za měsíc, je to tak akorát. Ovšem pravděpodobně by šlo redukci trochu podpořit, např. navýšením či pozměněním pohybové aktivity, nebo drobnými úpravami jídelníčku. Pokud tak již nečiníte, věnujte se alespoň 3krát týdně 60 minut aerobní pohybové aktivitě střední intenzity, při které jsou zdrojem energie tukové zásoby. Tuto intenzitu můžete určit pomocí sporttesteru nebo subjektivně tak, že budete zrychleně dýchat, potit se, ale budete schopna mluvit. Vhodná je rychlá chůze, běh, jízda na kole/rotopedu/orbitreku. Jídelníček i pohyb můžete přijít bezplatně prodiskutovat do našeho RC Salmovská, www.vstj.cz, nebo využít on-line poraden na stejném webu. Co se týče pitného režimu, 3 litry denně by měly být dostačující. Pokud se více potíte, můžete také přijímat více tekutin, ale potom je vhodné část pitného režimu hradit neperlivými minerálními vodami (např. Magnesia).

Deňu (31.07.2013):

Dobrý den chci se zeptat,hraji fotbal,pravidelně cvičím a snažím se jíst pravidelně a pořád se mi nedaří zhubnout,co bych měla ještě změnit nebo udělaT?Děkuji za info

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Deňu,

nepíšete svou výšku, váhu ani věk, takže nelze přesně určit, jak na tom jste. Je možné, že máte více svalů a tím i vyšší váhu, což by bylo pozitivní. Také nepíšete, jakou pohybovou aktivitu vykonáváte, jak často a jak dlouho. Pro redukci hmotnosti je třeba aerobní pohybová aktivita střední intenzity alespoň 3krát týdně 60 minut. Střední intenzitu určíte subjektivně tak, že zrychleně dýcháte, potíte se, ale jste schopna mluvit. Nebo je možné pořídit si sporttester (hrudní pás s hodinkami), který snímá Vaši tepovou resp. srdeční frekvenci. Při fotbale se jedná spíš o vyšší přerušovanou intenzitu, při níž tělo spotřebovává spíš cukry než tuky. Proto kromě fotbalu je třeba zařadit i jinou aktivitu, při níž lze lépe kontrolovat intenzitu (jízda na kole/rotopedu(kolečkových bruslích, rychlá chůze/běh..). V jídelníčku by se určitě také daly najít možnosti pro zlepšení. Můžete přijít na bezplatnou konzultaci do našeho RC Salmovská, nebo využít on-line poraden, www.vstj.cz.

dieta v indické domácnosti (31.07.2013):

Dobrý den, chci poradit jak sestavit dietu pokud se u nás vaří indická jídla a jaký vhodný typ aktivity byste doporučili lidem pracujícím 8-20.Děkuji. Denny

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Denny,

domnívám se, že co se výběru potravin týče, racionální indická strava se od té racionální evropské příliš neliší. Jedná se především o omezení tuků ve stravě (hlavně živočišných), nahrazení jednoduchých sacharidů (cukr, sladkosti, sladké a bílé pečivo, moučníky..) komplexními (celozrnné obiloviny, tmavé pečivo, těstoviny, brambory, rýže, luštěniny), navýšení příjmu bílkovin a také zeleniny a ovoce (zeleniny 500 g/den). Vhodné je upřednostňovat kuřecí a krůtí maso, ryby či sojovou bílkovinu (např. tofu), pokud ve Vaší domácnosti maso nekonzumujete. Každý den zařadit nízkotučné mléčné výrobky (jogurty mezi 2-3% tuku, tvrdé sýry kolem 30-40 % tuku, čerstvé sýry, cottage apod.). Stravovat byste se měl pravidelně (5krát denně), nepřejídat se, každý den snídat a mít dopolední svačinu, nekonzumovat největší množství jídla ve večerních hodinách, poslední větší jídlo mít 3 hodiny před spaním. Nevhodné je smažení, vaření na velkém množství oleje (max. 10 g oleje na porci hlavního jídla), příprava tučných zahuštěných omáček. Typická indická jídla kombinující maso, zeleninu, obiloviny, luštěniny jsou vhodná, je však třeba použít pro jejich přípravu málo tuku. Nevhodné jsou masné výrobky, chipsy, sladké pečivo, moučníky. Pohybová aktivita je pro zdravý životní styl i případnou redukci hmotnosti nezbytná. Ideální by bylo zařadit ji 2-3krát týdně na 60 minut. Pokud by to bylo ve Vašich silách a možnostech, mohl byste se dva dny v týdnu navečeřet v práci kolem šesté hodiny a po práci vyrazit do fitness centra (jízda na rotopedu, rychlá chůze na běhátku, orbitrek, veslařský trenažér) nebo teď v létě vyrazit na procházku (rychlou chůzí) nebo na kolo. Nebo pohyb zařadit o víkendu, pokud máte volno. Informace najdete také na www.zijzdrave.cz nebo přijďte na bezplatnou konzultaci do RC Salmovská www.vstj.cz).

Jája (25.07.2013):

Dobrý den, se svou postavou nejsem spokojená a ráda bych zhubla... Nevím, jestli se do pohybu počítá i pohyb v práci...:-) Pracuji v lékárně a přes den neustále chodím či stojím, takže nálada se postavit po příchodu zase na nohy a jít běhat není..( navíc mě bolí klouby při běhu)... V minulosti jsem zhubla cca 10kg dukanovou dietou, ale samozrejme jsem se zacala stravovat normálně a mám je zpět... Nemám moc financí, takže wellness s trenerem absolvovat nezvladnu. Myslite si, ze se da zhubout plavanim? Eventuelně jak dlouho je ideální plavat, aby se zhublo... Mé problematické partie jsou celé tělo... Obzvlášť nohy a břicho.. Nechci nabývat na svalech příliš mnoho,abych nebyla objemnější, ale opravdu shodit tuk... Myslíte si také, že liposukce 3.generace(kavitace) jsou vyhozené peníze? Je mi 25let a 165/74.... :-( Ideálně zhubout co nejvíc.. Děkuji za info a přeji krásný den

odpovídá (16.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Jájo,

jste mladá a pokud se do toho dáte, jistě dokážete svou hmotnost snížit i bez přísných a nevyvážených diet a drahé liposukce. Základem bude lehká úprava stravy a především pohybová aktivita. Změna jídelníčku musí být taková, abyste ji dlouhodobě tolerovala (především omezení až vyloučení všech uzenin kromě libové šunky, sladkého pečiva, moučníků, plněných sušenek, chipsů; navýšení příjmu ovoce a zeleniny, nízkotučných mléčných výrobků apod.). Co se týče pohybové aktivity, pohyb v práci určitě není zanedbatelný, ovšem k redukci hmotnosti příliš nepřispívá. Je třeba zahájit pravidelnou (min. 3krát týdně 60 minut) pohybovou aktivitu. Mělo by se jednat o aerobní aktivitu střední intenzity, při níž se zpracovávají především tuky. Intenzitu lze určit pomocí sporttesteru (hrudní pás a hodinky), který snímá Vaši tepovou resp. srdeční frekvenci. Střední intenzitu lze také určit subjektivně – měla byste zrychleně dýchat, potit se, ale zároveň být schopna mluvit. Vhodné sporty, při kterých lze jednoduše korigovat intenzitu, jsou rychlá chůze v přírodě/na běhátku v fitness centru, běh, jízka na kole/rotopedu, orbitrek,..Plavání je vhodné zařadit jednou týdně, ne však jako jedinou aktivitu – teplota vody je nižší než teplota Vašeho těla a tělo proto nechce tukové zásoby příliš uvolňovat. Je třeba plavat intenzivně, abyste se „zahřála“. Plavání je skvělé na celkové zpevnění těla. Pokud byste ráda získala více informací, navštivte bezplatné konzultace v našem centru v Salmovské ulici. www.vstj.cz, sekce konzultace.

1 23 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce