Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Kamila (01.06.2012):

Dobrý den, může mi někdo poradit jídelníček na míru a pohyb atd. ? Je mi 40 let , měřím 170cm a vážím 82kg.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, takto na dálku není možné poradit Vám s jídelníčkem a pohybovou aktivitou – potřebujeme k tomu více informací o Vás, Vašem zdravotním stavu, stravování, předchozí a současné pohybové aktivitě. Využít však můžete bezplatných konzultací v rámci center VŠTJ Medicina Praha, o.s. – jejich seznam naleznete na www.vstj.cz.

Maruška (01.06.2012):

Dobrý den, mám zájem s odborníky o osobní kontakt. Můžete mi, prosím vás, někoho poradit a doporučit v Otrokovicích nebo ve Zlíně ? Děkuji

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, obraťte se na MUDr. Robina Urbánka ve Zlíně – www.ormiga.cz – zabývá se obezitologií.

HA (01.06.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat kdy je nelepší cvičit a kolikrát deně děkuji

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Mgr. Jan Větrovský

Dobrý den, každý člověk má trochu odlišný režim dne. Obecně platí, že dobré časy pro cvičení jsou mezi 10-12 a 17-20. Pokud zvládnete 1x denně (40-60 minut) 7x v týdnu tak super. Když ne, je dobré těch 60 rozdělit na 2 bloky po 30 minutách.

Martina40 (01.06.2012):

Dobrý den, mám leidenskou mutaci a zajímala by mě skladba mého jídelníčku, vzhledem k tomu, že moc zeleniny nemůžu. Stabilně užívám léky na ředění krve a taky se u mě vyskytuje tak 1x za rok tromboza. Prosím poraďte mi s jídelníčkem a s pohybem. děkuji

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, zcela jistě můžete konzumovat malé porce ovoce (cca 100-125 g na jednu porci), problém není ani s mléčnými výrobky. Ze zeleniny můžete konzumovat kořenovou zeleninu (mrkev, celer, petržel), která obsahuje malé množství vitaminu K, který působí proti lékům na ředění krve. Dále jsou vhodné také ředkvičky, okurka, rajčata. Hlavním problémem při ředění krve bývá nárazová spotřeba „zelené zeleniny“, která vede k výkyvům v hustotě krve. Pozor je tedy třeba dávat na listové saláty, zelí, zelené natě, brokolici, květák, aj. Je však možné snažit se o vyrovnaný příjem vitamínu K (stálá konzumace stejného množství a ideálně také stejného druhu zeleniny) a nastavení dávkování léků přizpůsobené této konzumaci. Co se týče pohybové aktivity, pokud Vás netrápí problémy s klouby, páteří, apod. doporučila bych Vám svižnou chůzi 2-3x týdně – ideálně po rovině, 45-60 minut. Touto aktivitou také podpoříte cirkulaci krve v dolních končetinách a její návrat zpět k srdci.

Marta (31.05.2012):

dobrý den, chci se Vás zeptat na to jestli je možné shodit, i když výrazně nesportuji. Chodila jsem pravidelně na aerobic, ale začaly mě z toho bolet klouby. Měřím 167 a vážím 80kg. Hlavně mě bolely nárty a palce u nohou z poskoků prováděný při aerobicu. Mám těžkou fyzickou práci. Denně mám v rukou více jak 4000kg. A vstávám velmi brzy (ve 3) a z práce chodím unavená. 3krát až 4krát týdně chodím na hodinu a půl venčit psa a o víkenu jezdím na kole. Na více sportu už nemám sílu. Když začnu s dietou obvykle zklamu hlavně sama sebe. Už nevím kudy kam a jsem unavená! Mám 3 roky vyoperovanou štítnou žlázu. Prosím poraďte jak mám jít správně na věc, nebo spíše na tu mou nadváhu:-)

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, určitě jako dostatečná pohybová aktivita bude stačit, když budete aktivně chodit se psem. Chůze může být dostatečná pohybová aktivita a ostatní je na stravě, jejím rozložení. Protože jak píšete, máte náročnou práci, bylo by nejlépe konzultovat s  nutričním terapeutem. Zapisujte si cca 2 týdny, co všechno sníte a navštivte jej.  Klidně vám zdarma poradíme v rámci rekondičních center www.vstj.cz. Jídelníček můžete zadávat na www.zijzdrave.cz. Pozor zapisujte průběžně přes den, pak přepište do programu.

petra (30.05.2012):

Dobry den uz dlooho bojuji z nadvahou kdyz cvicim tak nehubnu tam kde chci tak nevym jak nato neprejidam se rosim o radu Dekuji Pani Petra

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Mgr. Jan Větrovský

Dobrý den, z těchto informací bohužel neumím dostatečně odpovědět na váš dotaz. Nejlépe uděláte, když zajdete do Rekondičního centra a poradíte s odborníky přímo tam. Nejspíš bude problém ve špatné kombinaci životosprávy a cvičení – nedostatečná četnost a intenzita.

sabaka (29.05.2012):

Dobrý den, zajímalo by mne, zda je pravda, že při "šlapání" na rotopedu sílí stehna. A jestli má cvičení na rotopedu vliv i na břišní svaly. Děkuji za odpověď.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Mgr. Jan Větrovský

Dobrý den, při dostatečně velké zátěži určitě stehna sílí – silový princip tréninku. Při frekvenčním šlapání na nízké zátěži dochází spíše k aerobnímu typu tréninku. Břišní svaly se při jízdě na statickém kole zapojují jen velmi velmi málo.

olga (28.05.2012):

Dobrý den,ráda bych se zeptala různými stále navazujícímu dietami jsem si tozhodila metabolismus jím máloale už nehubnu jak bych si ho měla zas správně nastartovat aby zas začal správně fungovat děkuji za odpověď

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, jistě je to možné, zvláště pokud byly předcházející pokusy přísné redukční diety. Nastartování metabolismu znamená vesměs zvýšení podílu aktivní tělesné hmoty – tedy zastoupení svalů v organismu. Jinou činností než pravidelnou pohybovou aktivitou metabolismus „nastartovat“ nelze.

Jana (28.05.2012):

Dobrý den, jsem studentka a nyní mám zkouškové období. Jsem ve stresu a někoho trápí nechutenství, já mám ale opačné problémy. Přejídám se. Nevím co s tím mám dělat. oradíte mi? Předem děkuji Jana

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, je třeba začít stres ze zkoušek řešit jiným způsobem než jídlem, nárazové přejídání může vést až k poruše příjmu potravy – bulimii. S tímto problémem Vám může pomoci klinický psycholog, určitě neváhejte se na něj obrátit. Vhodné by ve Vašem případě bylo naplánovat si stravování dopředu a snažit se plán dodržet – pozor, plán musí být reálně uskutečnitelný! Pokud víte, že během zkouškového „honíte čas“, nebudete mít jistě možnost připravovat si žádná složitější jídla – volte tedy jednodušší varianty, které si zvládnete připravit i v časovém presu.

alena (24.05.2012):

jak se mám stravovat po dobu noční..ch služeb,spím pouze 3 až 4 hodiny po noční

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, velmi důležité je zejména rozložit si příjem do pravidelných dávek během dne – základem budiž vždy 3 hlavní jídla, mezi kterými byste měla konzumovat malé svačiny. Rozestup mezi jídly by měl být cca 2-3 (max. 4) hodiny, není problém mezi dvě hlavní jídla vložit dvě malé svačiny. Během nočních služeb by byla chyba hladovět, nejčastějším omylem je přijít ráno ze služby, vydatně se nasnídat a jít spát. Pokud např. sloužíte od 18 do 6 a poté spíte do cca 12 hodin (od 8 hod), pak by vaše strava měla vypadat asi takto – 12 hodin „snídaně“, cca 15 hodin -  zařaďte malou svačinu – např. malá porce méně sladkého ovoce. V 17 hodin se „naobědvejte“. Cca ve 20-21 hodin zařaďte svačinu – např. měkký tvaroh se zeleninou a knäckebrotem. Zhruba o půlnoci byste měla zařadit “večeři“ – volte lehčí pokrmy, ve 3 hodiny by měla následovat malá svačina – stačí polotučný jogurt, malá porce ovoce nebo zeleniny. V šest ráno zařaďte ještě jednu menší svačinu – např. malou porci ovoce s měkkým tvarohem. Pokud uléháte kolem osmé hodiny, pak by vás neměl trápit hlad.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 2021 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce