Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Lenka (24.05.2012):

Dobrý den, prosím o radu. Je mi 28 let a druhým rokem mám alergii na ovoce, zeleninu, maso, koření a ořechy. Jím tedy hodně mléčných výrobků, ovesné kaše, rýži, těstoviny, tmavé pečivo, luštěniny, ale také sladkosti. Od té doby se moje váha zvyšuje i přes to, že 4x týdně chodím na Power Play, 2 týdně plavat a mám nesedavé zaměstnání. Potřebovala bych poradit jak zdravě jíst, abych již nepřibírala. Velmi děkuji za odpověď.

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, máte alergii na všechny druhy ovoce a zeleniny a všechny druhy masa? Ve své jídelníčku určitě můžete snížit množství konzumovaných sladkostí; pokud nemáte alergii na ryby a mořské plody či vajíčka využijte je jako zdroj živočišných bílkovin společně s mléčnými produkty, které konzumujete. Vzhledem k omezenému množství druhů potravin, které můžete konzumovat, bych Vám doporučila obrátit se na nutričního terapeuta nebo dietologa – najdete je v každé nemocnici. Jako pohybovou aktivitu vhodnou k redukci hmotnosti bych Vám doporučila spíše aerobní aktivity o nízké zátěži a delším trvání – plavání je vhodné jako rehabilitační a doplňková aktivita, ale samo o sobě k redukci nepřispěje.

Milan 49 let (22.05.2012):

Jsem mužského pohlaví,měřím 184 cm-vážím130kg .Rád bych shodil nějaké to kilo.Zatím se mi to nedaří,potřeboval bych odborně poradit.Jím 3 krát denně,nejpozději v17 hodin.Občas si zacvičím na orbitreku,každý den chůze. Děkuji za radu

odpovídá (18.07.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, ideální by bylo podívat se blíže na Váš stravovací režim – jaké potraviny volíte, jaké jíte porce, jaký je Váš energetický příjem. Pokud se 2-3x týdně věnujete pohybové aktivitě trvající alespoň 45 – 60 minut, bude problém zřejmě ve Vašem stravování. Odbornou pomoc můžete vyhledat v obezitologických ambulancích – jejich seznam najdete na www.obesitas.cz  nebo v centrech VŠTJ Medicina Praha  viz www.vstj.cz.

Jana (18.05.2012):

Dobrý den, párkrát jsem byla cvičit na vibrační plošině a uvažuji o jejím nákupu. Myslíte, že je to dobrá investice? Dá se cvičením na plošině zhubnout? Děkuji

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, myslím, že je to velmi jednostranná zátěž, která spíše k zásadní redukci nepomůže. Daleko výhodnější je kombinovat různé pohybové aktivity, při kterých zatěžujete různé svalové skupiny.

vlasta tremmelova (18.05.2012):

Dobry den.važim 106 a měřim 166cm mam velkou nadvahu snažim se dodržovat ted jídelníček podle vašich stránek,ale nikde nepíšete kolik bych měla zaden sníst kalorii prosím poradítemy.naschledanou.

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, nikde to nepíšeme, protože to nelze paušálně nastavit – je třeba vyjít z předchozího stravování a snížit svůj energetický příjem – viz Správná dieta na stránkách Žij zdravě - http://www.zijzdrave.cz/kila-navic/boj-s-obezitou-a-nadvahou/spravna-redukcni-dieta/

Jitka (14.05.2012):

Dobrý den, každý den se snažím jíst 5x denně, tak nějak normálně, ani příliš zdravě ani nezdravě, denně se hýbu, např. chůze, běh, brusle, kolo, ale příliš nehubnu. Už mě nenapadá, co víc zkusit pro sebe udělat.

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, bohužel z tohoto dotazu není zřejmé, jaký máte cíl. Pak tedy je těžké říci, co pro sebe můžete udělat.

Tomáš (14.05.2012):

Dobrý den. Rád bych se zeptal jak má poznat správný a kvalitní jogurt.

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

jogurt je kysaný mléčný výrobek vyprodukovaný z mléka nebo smetany či podmáslí s pomocí bakteriální jogurtové kultury, která provádí mléčné kvašení. Správný bílý jogurt by měl obsahovat hlavně mléko, případně smetanu a jogurtové kultury. U ovocných jogurtů s nižším obsahem tuku je kvůli textuře často doplněna želatina či škrob.  U bílých jogurtů je dodáváno sušené odtučněné mléko nebo mléčná bílkovina. Jogurt tedy vybírejte podle složení – ideálně by měl obsahovat - mléko, mléčnou bílkovinu, jogurtovou kulturu, případně sušené mléko.  Pozor na výrobky označené – „jogurtový výrobek“ – nejedná se jogurty, protože složením nesplňují legislativní požadavky na jogurty.

Blanka (10.05.2012):

Dobrý den, je mi 26 let, měřím 173cm, vážím 115 kg. Chtěla bych zhubnout prozatím alespoň tak aby číslovka váhy nebyla tříciferná a pak se dostat pokud možno na svou ideální váhu. Největší problémy mi dělá jídelníček. Nedokážu si ho sama sestavit, pitný režim se snažím dodržovat, přesto vypiju denně max 1l vody, někdy ochucené minerálky. V práci nemám příliš pohybu a doma bývám většinou unavená. Mám sníženou funkci štítné žlázy a beru na to léky. Dost mě také ovlivňuje stres, nejistota práce a zhoršená finanční situace. Už jsem mnohokrát zkoušela začít s dietou sama ale nikdy jsem to nevydržela déle jak týden. Mohli byste mi prosím poradit s jídelníčkem a vhodným sportovními či jinými aktivitami? Děkuji. Dále prosím o radu jak zapisovat potraviny do Příjmu v Deníčku. Například polévky, omáčky a podobné pokrmy, popř. jak tam zapsat co v seznamu nenajdu a přesto jsem to v ten den snědla. Děkuji

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

s jídelníčkem takto na dálku poradit nelze – nevíme, jak se stravujete, které potraviny volíte, jak často jíte, apod. - doporučila bych Vám zapsat za cca 14 dní vše, co sníte a vypijete, a využít bezplatné konzultace výživy v centrech VŠTJ Medicina Praha, kde Vám se sestavením pomohou. V těchto centrech Vám také dokáží poradit a nastavit vhodnou pohybovou aktivitu. (Svižnější procházka v přírodě 3x týdně trvající 30-60 minut může být naprosto dostačující aktivitou, která Vás bude stát jen Váš čas.) Seznam center najdete na www.vstj.cz. Ohledně zápisu potravin a pokrmů do deníčku – hotová jídla musíte „rozložit“ na základní suroviny, z kterých jsou sestaveny. Problém je, že často zkonzumujeme jen část z celkového připraveného množství – proto je třeba celkové množství energie přepočíst na jednotlivé „porce“ odpovídající námi zkonzumovaného množství.  Např. bramborová polévka – 100 g brambor, 100 g mrkve, 50 g cibule, 100 g petržele, 10 g mouky, 10 g másla, 1 litr vody. Sečtete energetické hodnoty jednotlivých potravin, máte cca 1 litr polévky – sníte 250 ml polévky, tedy celkovou energetickou hodnotu (jednoho litru polévky) vydělíte čtyřmi a dostanete přibližnou energetickou hodnotu jedné porce o 250 mililitrech /není možné přesně rozdělit množství brambor, mrkve, apod. při nalévání/.

Petra (10.05.2012):

dobry den je mi 35 a chtela bych zhodit tak zadam o radu nevim si rady

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

redukovat hmotnost je vhodné prostřednictvím kombinace pohybové aktivity a změny stravování (snížení energetického příjmu). Návod na správné změny ve stravování i nastavení pohybové aktivity  najdete na stránkách Žij zdravě.

Darina lahvičková (09.05.2012):

jSEM DABETIK CHTELA BYCH PORADIT JAK HUBNOUT VAŽIM 102KG PORADTE

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

správně nastavenou redukční diabetickou dietou a pohybovou aktivitou můžete dosáhnout redukce hmotnosti. Návod na změnu stravování i zařazení pohybové aktivity najdete zde na stránkách Žij zdravě. Pomoci Vám může také Váš ošetřující diabetolog či obezitolog, nutriční terapeut. Pouze uvedení hmotnosti nestačí – pro správné nastavení redukce je třeba znát více informací – současné stravování, omezení týkající se pohybu, onemocnění a prodělané operace, vývoj hmotnosti apod.  Pro hodnocení hmotnosti je nutné znát i výšku.

Andrei Ranger (05.05.2012):

Dobrý den, dočetl jsem se zde spoustu zajímavých věcí ohledně redukce váhy, nicméně mám problém spíše s tukovou zásoubou než s kilogramy jako takovými. Měřím 178cm vážím cca 79kg a v létě obyvkle zhubnu na cca 75kg, takže mým největší problémem je "roztoucí pupek". Jak se zbavit tukových zásob v oblasti pasu a přitom neztratit výrazně na váze, neboť váha kolem 75kg mi vcelku vyhovuje. Děkuji za odpověď.

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, jednoznačně nejefektivněji dosáhnete cíle zvýšenou pohybovou aktivitou. Tím se změní v těle poměr tukové hmoty a aktivní tělesné hmoty s minimální změnou hmotnosti. Tuková tkáň uložena v oblasti tuku pak mizí.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 2122 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce