Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

danulík (05.05.2012):

Dobrý den,je mi 43 let,měřím 168cm,vážím 82kga obvod pasu je 97cm.Prosím o radu ,jak snížit váhu a i jídelníček,abych se cítila lépe.Na sportování moc nejsem,sna d jen jízda na kole a sporadicky nějaká procházka.Zeleninu mám ráda,ale občas hřeším ,že jím dost sladké...čokolády,oplatky a podobně.Děkuji

odpovídá (13.06.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

vhodná kombinace pohybové aktivity a úpravy jídelníčku by měla vést k redukci hmotnosti. Svižnější procházka 3x týdně v délce 30-60 minut docela postačí, pro upravení jídelníčku je nejprve třeba zhodnotit stávající stravování. Bylo by tedy vhodné zapisovat si cca 24 dní vše, co sníte a vypijete (upřesnit množství, čas, potravinu/nápoj) a poté vyhodnotit s pomocí tabulek energetických hodnot svůj celkový energetický příjem v jednotlivých dnech. Ten pak následně snížit o cca 1000-1500 kJ. Lépe je hřešit malou porcí ovoce či ovocným jogurtem, pokud čokoláda, pak jen malé množství té, která má vysoký obsah kakaové hmoty (cca 60 a více %). Oplatky vhodné nejsou.

petra (12.05.2012):

nevim jak mam vyplnit deniček dekuji

odpovídá (22.05.2012):

Dobrý den, zde je návod, jak Můj deníček používat.

http://www.zijzdrave.cz/novinky/kila-navic/jak-pouzivat-aplikaci-muj-denicek/

Hezký den, tým ŽijZdravě.cz

Femne (03.05.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat,když sednu na rotoped a začnu šlapat,po chvíli začnu zívat a jsem bez energieČím to je?Není to pravidlem,ale je to často.Děkuji za odpověď.

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, pokud cvičíte nalačno nebo cca 1-1,5 hodiny před cvičením nesníte alespoň malou dávku sacharidů (menší porci ovoce, obložený chléb, apod.), může se stát, že nutíte Vaše tělo sahat do energetických zásob – tím je pro Vás trénink mnohem náročnější. Vyzkoušejte, zda se Vám to stává i v jiném než domácím prostředí /při cvičení v kolektivu se často stává, že je člověk upoután jinými podněty (hovor, obrázky, apod.) a přestává aktivitu vnímat tak intenzivně/, popř. také při jiné aktivitě.

Louka (03.05.2012):

Dobrý den, našla jsem si jídelníček od pana Havlíčka, jsou zde i gramáže, ale nevím jestli udané gramáže jsou pro mě vhodné, abych nebyla touto stravou podvyživená a nebo naopak. Nejdou tyto gramáže nějak vypočítat? A ještě jsem se chtěla zeptat, když si koupím tepoměr na cvičení, tak jsem také slyšela, že se musím držet určitého tepu, abych nespalovala svalovou hmotu místo tuků, tak jak toto mám také vypočítat. Děkuji za odpověď

odpovídá (22.05.2012):

Dobrý den, je vhodné vyjít ze své současné stravy – zapisujte si nyní, jak se stravujete – kolik gramů jaké potraviny konzumujete. Můžete si určit svůj celkový energetický příjem – ten je pak vhodné snížit o cca 1000-1500 kJ. Z našich zkušeností v ambulancí doporučujeme raději pomalu a postupně upravovat svůj vlastní stravovací režim než se začít rovnou držet nějakého jídelníčku uveřejněného na internetu, v novinách, apod. Pokud však chcete jídelníček vyzkoušet, porovnejte gramáže uvedené v jídelníčku se svými momentálně konzumovanými gramážemi (např. Vaše porce brambor, chleba versus doporučená) – pokud bude doporučená gramáž nižší o 20 a více gramů, je pro Vás doporučený jídelníček příliš přísný – zkuste své porce zmenšit o cca 10-15 gramů.

Pro spalování tuku je vhodná aktivita o nižší zátěži a delším trvání, nelze ji stanovit často doporučeným vzorcem 220 - věk – tepová frekvence může být velmi individuální a je ovlivněna řadou faktorů např. některými léky na vysoký tlak (betablokátory). Doporučovala bych Vám řídit se Borgovou škálou subjektivního vnímání zátěže – (k nalezení zde - http://www.zijzdrave.cz/data/sharedfiles/Obezita%20a%20nadvaha%20jak%20s%20nimi%20zatocit.pdf) – zkuste si při své obvyklé aktivitě po 10 minutách říci, jak byste subjektivně zhodnotila zátěž při této aktivitě (např. jízda na rotopedu se zátěží 40 W) – optimální je aktivita hodnocená stupni 11-12 (max. 13) – při vyšších stupních se přetěžujete, při nižších je aktivita neefektivní. Pokud se chcete řídit tepovou frekvencí, odečtěte si ji tedy při stupních 11-12 ze sporttesteru. Tato tepová aktivita je ale platná pouze pro daný typ aktivity – liší se pro jízdu na rotopedu, chůzi, nordic walking, apod. !

Lenka K. (30.04.2012):

Dobrý den, je mi 34 let měřím asi 169 cm a současně vážím 71 kg. Od ledna chodím dvakrát týdně na Zumbu a jednou týdně na Bodyforming. Za ty čtyři měsíce jsem shodila pouhých pět kilo, začínala jsem na 76 kg, v pase jsme měla 99 cm a mám jen o dva méně a přes boky jsem měla 106 cm a mám 102 cm. Bohužel jsem shodila i přes prsa a to z 97 cm na 93 cm, což tedy není moc žádoucí. Stravuji se běžně, jsem doma ,končí mi mateřská dovolená. Snažím se jíst ovoce a zeleninu, alespoň jednou denně, ale asi je to málo. Jak mám uzpůsobit jídelníček, abych zhubla hlavně přes břicho a přes boky? Občas zhřeším nějakou buchtou, protože ráda peču, jinak sladké, které jsem potřebovala denně, téměř nejím. Moc děkuji za radu.

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, docela důležité je, jak jsou na tom Vaši rodiče. Určitě se nyní pohybujete v pásmu normální hmotnosti. Tzv. tvarování postavy je sice možné cvičením, ale jedná se o změny v centimetrech v horizontu měsíců. Základem je pravidelnost. Myslím, že zvláště posilování břišních svalů (ne jen přímých, ale i šikmých), Vám může pomoci. Jinak aktivita 3 x týdně bude zřejmě pro Vás málo.

Markéta (29.04.2012):

Dobrý den.Měla bych dotaz , jaký máte názor (jako odborníci), která dieta z těchto je nejvhodnější pro zhubnutí,bez následného jo-jo efektu. Diety: Dukanova nebo 5-ti faktorová.Děkuji za odpověď

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, obě diety se mi zdají jako velmi přísné a tedy nevhodné pro dlouhodobé použití. Dukanova dieta je založena v první fázi na téměř úplném vyřazení sacharidů ze stravy – což má za následek spálení zásobního sacharidu glykogenu z jater a následné odvodnění. 5ti faktorová dieta je založena na správných zásadách /sacharidy s nízkým glykemickým indexem, málo tučné zdroje proteinů, dostatek vlákniny, nekalorické nápoje/, ale její celkový energetický příjem je poměrně nízký – cca 5460 kJ – což může být vhodné pro člověka, který dříve přijímal cca 7000-6500 kJ, ale je to velmi málo, pokud přijímal 9000-12000 kJ (takový člověk bude mít hlad a nejspíše také chuť na sladké).  Proto by bylo vhodné vyjít ze své současné stravy – určit si svůj energetický příjem v jednotlivých dnech a pak podle zásad 5tifaktorové diety se stravovat tak, aby můj celkový energetický příjem byl o cca 1000-1500 kJ nižší (samozřejmě v kombinaci s pravidelnou pohybovou aktivitou).

eva (26.04.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak je to s hubnutím "na centimetry". Po týdnu jsem zhodila jedno kilo ale žádné centimetry. Nevím jestli dělám něco špatně nebo je to otázka času. Nejde mi o to hubnout rychle, jen mít dostatek informací. Také by mne zajímalo kolik g masa je vhodné například k obědu či k večeři. Děkuji

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, po týdnu je na hodnocení úbytku ještě poměrně brzy – první hodnocení je vhodné provést za cca 4 týdny, kdy by již mohlměl být úbytek 1-2 cm v pase. Z8leží také jak hubnete – pokud hubnete přísnou dietou, může být shozený kilogram způsoben také spálením zásobního cukru z jater a následným odvodněním – ideální je kombinovat dietu a pravidelnou pohybovou aktivitu.

Co se týče gramáže masa k večeři a obědu – opět nelze paušalizovat jednoznačně – záleží na druhu masa, jeho tučnosti, Vašem předchozím jídelníčku. Libového masa kuřecího nebo rybího filé si můžete samozřejmě dopřát mnohem větší množství než prorostlejší vepřové krkovice.

Marcela (24.04.2012):

Dobrý den, prosím o radu, je mi 27 let, mám 6 letého syna, měřím 170 cm a vážím 78 kilo, držela jsem různé diety, zhubla jsem i 13 kg, ale teď jsem ve fázi, že mám stejnou váhu jako po porodu a nevím si rady s jídelníčkem, mohla bych vás poprosit o jídelníček na týden, abych se měla podle čeho řídit, sama nedokážu sestavit ten správný... mnohokrát děkuji za pomoc!

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, takto na dálku jen na základě věku, výšky a váhy sestavit jídelníček nelze – nevíme, jak se nyní stravujete. Pokud máte zájem a bydlíte někde v okolí center VŠTJ Medicina Praha, přijďte se poradit osobně se zapsaným jídelníčkem. Pro konkrétní rady potřebujeme znát detaily Vašeho stravování – rozložení během dne, hodnotu energetického příjmu, pohybovou aktivitu, aj. – seznam jednotlivých center najdete na www.vstj.cz.

Michaela (16.04.2012):

Dobrý den, potřebovala bych poradit, všechny diskuze a rady o snižování váhy znám, takže se podle toho snažím řídit. bohužel se mi nedaří zhubnout. vážím 62-64 kg při 169 cm, vím že je to celkem optimální váha, ale já se sebou nejsem v žádném případě spokojená, což se hodně odráží na mojí psychice.poté co jsem cvičila, držela několik druhů diet, pročištovala organismus, mam pocit že muj metabolismus nefunguje jak má a mě se nedaří zhubout vytoužených pět kilo. nyní mám sedavé zaměstnání, kde trávím čas do sedmi do večera, tudíž nemám čas cvičit, takže se snažím hubnout pouze jídlem, a to zdravým. bez úspěchu. proč? děkuji

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den, opravu ani zdaleka netrpíte nadváhou. Velmi pravděpodobně máte na sebe příliš velké nároky. Pokud to opravdu má velký vliv na psychiku, bude lepší, když kontaktujete klinického psychologa.

STÁLE PŘIBÍRÁM :( (06.04.2012):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda jste se setkal s někým, kdo pravidelně sportuje a jí zdravě, ale stále přibírá? nikdy jsem neměla problém s váhou, ale za poslední rok jsem přibrila přes 10kg a stále mi to jde nahoru. Je mi 25 let, měřím 165,5 cm a už mi přehoupla ručička přes 70 kg (nekuřačka). Jde mi to vše převážně do břicha. Nevím kde se v mém těla stala chyba :( chtěla bych to nějak zastavit, necítím se v mém těle dobře, není mi už žádné oblečení... byla jsem na endoskopii, ultrazvuku břicha, ale vše je u mě pořádku. Děkuji za radu.

odpovídá (22.05.2012):

Odpovídá: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Dobrý den,

pokud je to opravdu nahromadění tuku v oblasti břicha, jak popisujete, zcela jistě váš energetický příjem mírně převyšuje výdej a dochází k akumulaci přebytečné energie do tukových zásob. I zdravý jídelníček s vysokým zastoupením ovoce resp. zdravých jídel může být velmi energetický. S tímto se čas od času setkáváme, zvláště u lidí, kteří sportují 3-4 x týdně, mají náročné zaměstnání a stres občas zajídají.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 2223 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce