Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Martina (25.01.2012):

Dobrý den,je mi 44let, měřím 165cm, vážím 75kg a můj obvod pasu je 90 cm. Chtěla bych zhubnout cca 10kg. Denně snídám ovoce a ovesné vločky, zbytek dne libová masa, rýži, zeleninu. Mám trochu problém s pitným režimem. Chodím jednou až dvakrát týdně do posilovny, k tomu denně jezdím 45 minut na rotopedu. Váha již delší dobu nejde dolů. Prosím o radu, kde dělám chybu a popř. konkrétní vysvětlení ke správnému užívání rotopedu, abych dosáhla snížení své tělesné hmotnosti. Děkuji

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den,  potraviny zdá se volíte správně, ale záleží také na jejich množství – i to se promítá do celkového denního příjmu. Zkuste si tedy příjem spočítat,  pokud se hmotnost nedaří redukovat, bylo by na místě příjem snížit o cca 1000-1500 kJ. Pro redukci hmotnosti je vhodná aerobní aktivita déletrvající o nízké zátěži – tzn. neměla byste se přetěžovat, neměla byste po cvičení cítit velký hlad (to by byl signál, že spíše pálíte sacharidy než tuky). Snažte se jezdit s takovou zátěží, abyste aktivitu cítila jako „docela lehkou či poměrně lehce těžší“ a můžete zkusit délku cvičení protáhnout na 60 minut. Posilovna jako doplněk aerobního cvičení je určitě žádoucí.

Pavlína (03.03.2012):

Dobrý den, je mi 26let a jsem maminkou dvouletého chlapečka a tříměsíčního miminka. Před dětmi jsem vážila 67 kg/měřím 167cm/, ale po porvním porodu se mi váha ustálila na 74 kg a po dobu kojení se mi nepodařilo zhubnout, dvakrát týdně jsem chodila na zumbu a jednou týdně na pilates. Když bylo staršímu synkovi 12měsíců, měla jsem chřipku a zhubla 2 kg a přišlo o mléko. Až když jsem přibrala nazpět, znovu se mi obnovila laktace. Nyní po druhém porodu vážím 76 kg a mám problém abych nadále nepřibírala. Zatím cvičím pouze jednou týdně pilates. Můžete mi doporučit jídelníček?Kolik kilojoulů bych měla denně přijmout?/dětská lékařka mi zakázala kounzumaci mléka a mléčných výrobků-malý má akzém/ Předem děkuji.

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, jestliže kojíte, měla byste hubnout cca 1-2 kg měsíčně – při redukci hmotnosti se z tuku uvolňují i škodlivé látky v něm uložené a přechází do mateřského mléka – rychlá redukce je tedy nežádoucí. Kojení samotné je energeticky náročné, nesnažte se tedy moc omezovat příjem stravy – pokud ale přijmete část energie v sladkém pečivu či sladkostech, snažte se jej zaměnit za ovoce či si jej dopřát jen malé množství. Vyzkoušejte tipy na zdravá jídla ze stránek Žij zdravě.  Můžete navýšit pohyb – velmi vhodné jsou procházky svižnou chůzí – 10 000 kroků denně k redukci hmotnosti postačí.

Esterka (12.03.2012):

Dobrý den, jsem nemožná a celý svůj život jsem si zpackala samozřejmě dietami, spíš tedy hladověním a fyzickým výdejem. Jen tak jsem dosáhla své váhy, kterou jsem akceptovala, ale nebyla to ta nejnižší hmotnost, kterou bych mohla ke své výšce mít. Jsem posedlá tím, abych byla štíhlá a je to můj celoživotní boj, necítím se dobře, oplácáná. Problém je, že je mi 33 a bohužel svůj boj s oplácáním prohrávám. Po dvou porodech a na rodičovské dovolené se mi nedaří hubnout. Kolem dětí je práce, ale není ta fyzická aktivita, kterou jsem vykonávala před otěhotněním. Jenže tělo je tak navyklé na malé dávky jídla, že prostě tloustnu ikdyž jím málo. Předtím jsem jedla málo a ještě byl výdej. Snažím se jíst opravdu hodně zeleniny, masa i čočky a cereálií..Ovoce zcela ojediněle, mám alergii a nechutná mi. Pečivo a další přílohy jako knedlík či brambory jsem z jídelníčku vyřadila už dávno, pomalu nevím jak chutnají. Začala jsem cvičit na orbitreku a moc toužím,a by se mi podařilo hubnout. Nevím co ještě dělat dalšího. Stačí na orbitreku 5krát týdně 45minut? K tomu 5krát týdně kalanetika, dostatek pitného režimu? Někdo by určitě zhubnul, ale já přibírám, psychicky to působí opravdu hrozně. Přemýšlela jsem o přípravku:FitMe Slim & Burn 200 tbl. Snad dokáže udělat v buňce jakýsi opačný chod, tedy aby si neukládala zásoby, jako doteď, protože byla zvyklá na hlad. Naopak snad uvolní pro spalování tu energii, Tak nějak myslím. Já vím, že žádné produkty asi nejsou příliš preferovány, ale nepomohlo by mi to malinko při mém snažení? Měřím 166 a vážím 68, není to nadváha, ale spěje to k ní a já se necítím dobře oplácaná. Moje váha při které jsem tak nějak byla spokojená byla 58 až 60kilo. Prosím poraďte mi, co dělat lépe? Je přípravek vhodný, mohl by mě jaksi nakopnout?Moc Vám děkuji. Hezký den.

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, jak píšete - snažím se jíst opravdu hodně zeleniny, masa i čočky a cereálií, klidně může být vysoce energetický jídelníček. Na druhou stranu žádné tablety nedokáží obrátit pochody v buňce, uvolnit přebytečnou energii. Resp. nikdo nepopsal v jakou energii uvolnit. Nejčastěji takto byla používána tzv. termogenní farmaka, která uvolňovala energii ve formě tepla, což ale povzbuzuje srdeční činnost a jsou tak spojena s vyššími riziky kardiovaskulární onemocnění. Co se týká cvičení, pokud je to tak, jak píšete, je to dostatečná aktivita. Nicméně,  pokud vzestup hmotnosti není doprovázen poklesem zdatnosti, je to pravděpodobně přirozený vývoj. Určitě je třeba vzít do úvahy i hmotnost rodičů a prarodičů, která se může při vývoji vaší hmotnosti uplatňovat

Simona (03.04.2012):

Dobrý den, chtěla bych začít hubnout.....Jen mám problém sestavit si jídelníček tak abych nic nepostrádala a ani nepřeháněla s dávkami jídla. Na koho bych se měla obrátit,aby mi sestavil jídelníček na míru. A případně udělal individuální plán pohybu. A jestli je to dobré řešení,když mi s tím bude někdo pomáhat.. Děkuji za odpověď

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, pokud se budete cítit lépe, poradí-li Vám se stravováním a pohybem odborník, pak se můžete obrátit na centra VŠTJ Medicina Praha v některých městech ČR. Pokud nebydlíte v jejich dosahu, může Vám se stravováním pomoci nutriční terapeut (působí ve většině nemocnic), neobracela bych se příliš na výživové poradce – úroveň jejich znalostí se značně liší; s pohybem je to již těžší – ve fitness centrech jsou k dispozici trenéři, ovšem kvalita jejich rad může být velice rozdílná. Zkuste využít rady Mgr. Jana Větrovského na stránkách Žij zdravě.

Anna (10.04.2012):

Dobrý den, potřebovala bych poradit, jak správně zvolit dietu. Geneticky jsem získala špatné vstřebávání triglyceridů z krve (tudíž mám hodně tuků v krvi) a vysokou hladinu cholesterolu. Je mi 20 let a při výšce 165 cm vážím 65kg. Lékářka mi doporučila nízkotučnou dietu. Nevím ale, jestli je nutné držet nějakou přísnou dietu, nebo jen vyřadit z jídelníčku nějaké potraviny? Děkuji za radu

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den,část zhubnutých kilogramů mohla také tvořit voda – kterou zpět naberete během 2-3 dní, kdy začnete znovu běžně jíst. I s 56 kg je Vaše BMI naprosto v normě, v 19 letech sice je již období růstu ukončené, ale přesto bych doporučila pouze držet se zásad zdravé výživy a přiměřeně sportovat.

Anna (08.04.2012):

Dobrý den, je mi 19 let před pár dny jsem měla otravu z jídla a zhubla jsem díky tomu 5 kilo z 56 na 52(coz je u me hodne, protože merim 159 cm). Jak mám jíst, abych nepřibrala víc než jsem vážila před nemocí? A jde vůbec nynější váhu udržet? Děkuji za odpověd

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Laštoviková: Dobrý den, Většina zásad pro Vás vhodné diety odpovídá zásadám zdravé racionální stravy – pouze byste ji měla dodržovat více „přísněji“ než zdravý člověk. Maso volte libové, preferujte kuřecí, krůtí, ryby (aljašská treska, steak z tuňáka, menší množství lososa), mléčné výrobky volte polotučné (jogurty do 3% tuku, sýry do 30% tuku v sušině, mléko 1,5 %), vajíčka konzumujte v menším množství – cca 2 vajíčka 1x týdně. Pozor dejte na tzv. skryté tuky – v tučných uzeninách – ty raději úplně vyřaďte, lépe dát si kvalitní šunku s co nejvíce % masa; náplních sušenek a polevách, máslo raději nahraďte rostlinným margarínem – florou, ramou. Pozor také na jemné pečivo (croissanty).

Marie (10.04.2012):

Dobrý den, mám takový problém. Před 12ti lety jsem při výšce 165 cm vážila 62 kg. Potom jsem postupně po porodu nabrala dvojnásobek své váhy (přejídání, nedostatek pohybu, psychika). Snažila jsem se váhu shodit různými dietami, ale bezt úspěchu. Před 2 lety mi navíc diagnostikovali tachikardickou arytmii, takže více namáhavá aktivita mi občas vyvolá arytmii. Poraďte mi prosím, jak upravit jídelníček a nějaký vhodný druh tělesné aktivity. Děkuji moc za rady

odpovídá (25.04.2012):

odpovídá Bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, co se týká úprav jídelníčku, je nejlepší nejprve poznat stávající stav – zapisujte si tedy cca 14 dní během dne vše, co sníte nebo vypijete – s časem a také s množstvím, potraviny upřesněte. Poté můžete pomocí energetických hodnot jednotlivých potravin určit svůj celkový denní příjem – porovnejte jednotlivé dny, pak určete průměrnou hodnotu a snižte ji o cca 1000-1500 kJ. Pokud by byla Vaše průměrná hodnota denního příjmu již kolem 5000 kJ, je na místě se raději poradit s lékařem nebo nutričním terapeutem.

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, ve Vašem případě je na místě navštívit kardiologa nebo jiného odborníka. Nelze takto na dálku poradit vhodnou aktivitu.

Nancy (10.04.2012):

Dobrý den, je mi 31 let, jsem docela hubená (co slyšim, tak docela dost), výška cca 172 cm, váha 57kg, ale i tak mám taky problémy,a to, co mě trápí je větší bříško a špíčky v bocích. Moc pohybu nemám, pravidelně necvičim, sem tam občas někam zajdu, doma se snažim pár cviků na záda, se kterými mám problémy (hyperkyfóza, skolióza), hlavně proto bych chtěla víc toho pohybu a chtěla bych se zeptat, co byste mi mohli poradit za cvičení, a to jak na záda, tak i na zhubnutí v oblasti pasu? Děkuji za odpověď a s pozdravem hezkého dne nancy

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Mgr. Větrovský: Dobrý den Nancy, také si myslím, že váha je "limitní".  Problémy se zády mohou být spojeny i s vaší váhou, neboť možná nemáte dostatek svalové hmoty a tím pádem se prohlubují problémy s hyperkyfozou i skoliozou - tzn. nemáte svaly ve správném tonu a tím pádem nekompenzujete svalové dysbalance. I to může být "problém" s bříškem a boky - nezpevněné tělo a nedostatečný tonus svalů. Na hubnutí bych žádnou aktivitu rozhodně nepraktikoval. Zaměřte se na zvýšení síly CORE (Hluboký stabilizační systém páteře) a celkové zpevnění svalového korzetu. Určitě jsou výborné lekce typu: FLOWIN, BOSU, Pilates. S pozdravem Větrovský

fischl pavel (11.04.2012):

Jak mám vyplnit příjem potravy,když tam není obsažena?A co mám psát do výdeje?

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Laštovičková: Dobrý den, nerozumím moc Vaší otázce. Do příjmu potravy se zapisuje vše, co za celý den sníte a vypijete – tzn. např. snídaně – 250 ml polotučného mléka, 60 g žitného chleba, 80 g žervé, 100 g cherry rajčat.Do výdeje energie zapisujte pohybové aktivity, kterým se věnujete – obvykle lékaře a nutriční terapeuty zajímá typ aktivity a doba jeho trvání.

jak na to? (12.04.2012):

Dobrý den. V loňském roce jsem podstoupila redukční program s dohledem dietoložky. Podařilo se mi zhubnou cca 10kg. Pak přišel pracovní stres, moje nekázeň a rázem jsem zase na 70Kg při výšce 165cm.. V současné chvíli se snažím jíst pravidelně.. ale ne vždycky se to podaří. Práci mám sedavou. A navíc jsem s kolegyní sama a musíme obsluhovat klienty téměř bez přestávky - až v poledne je čas se najíst. Odpoledne zase téměř bez pauzy až do zavření. takže když začnu jíst, někdo přijde, když odejde - v jídle pokračuju.. :( Další věcí je, že se snažíme s přítelem o miminko.. zatím bezúspěšně. nerada bych ale docílila toho, že zhubnu a otěhotnění bude "těžší"..Můžete i tedy poradit na co se v jídelníčku soustředit, aby tělo nestrádalo a ještě bylo připraveno na miminko? :) děkuji.

odpovídá (25.04.2012):

Odpovídá Bc. Laštovičková: Dobrý den, V rámci „přípravy na otěhotnění“ se snažte jíst mléčné výrobky (pro dostatek vápníku), dostatek ovoce a zeleniny (zdroj vitamínů, minerálů), nevyřazujte z jídelníčku maso – je důležitým zdrojem železa. Nevyřazujte ani přílohy – měla byste se snažit jíst pravidelně, racionální stravu.  Pokud v práci nestíháte svačit, zkuste mít po ruce (pokud Vám to podmínky dovolují) např. nakrájenou zeleninu, kefír, jogurt – vše, co se dá ujídat pomalu, po lžičkách/locích/kouscích.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 2324 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce