Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Katka (08.02.2012):

Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu. Jsem 4 měsíce po porodu a plně kojím. Už před otěhotněním jsem ale měla navíc cca 20kg. V těhotenství jsem přibrala 13 kg, které během šestinedělí tak nějak bez většího úsilí zmizely. Nyní se snažím postupně zbavit i těch dalších kil navíc. Během ledna se mi podařilo shodit 4kg, takže nyní vážím 83kg,výška 168cm - upravila jsem jídelníček (racionální strava- cca 6000-6500kJ za den), jím 5x denně, 2,5litru vody+čaje, přidala jsem cvičení 2x týdně a téměř denně svižnější procházka s kočárkem. Tento způsob mi vyhovuje, netrpím hlady, cítím se dobře a plná energie. Po všech těch předchozích dietách a neúspěšné snaze zhubnout mi toto sedlo,nedělá mi to problémy a mám z toho velkou radost. Chtěla bych se zeptat, zda tento způsob hubnutí při kojení je správný? Slyšela jsem o vyplavování škodlivých látek při hubnutí do mateřského mléka - platí to i při tomto tempu hubnutí (cca 1kg za týden)? Nerada bych synovi ublížila, ale ráda bych se kil zbavila...když už to mám tak pěkně nastartované :-) Děkuji za odpověď.

odpovídá (24.02.2012):

Odpovídá bc. Laštovičková: Dobrý den,

volila bych o něco pomalejší redukci – kojení samo o sobě je poměrně energeticky náročné, navíc se při rychlejším hubnutí uvolňují do mateřského mléka negativní látky, které se nám v těle během života usazují v tuku – přesně jak zmiňujete.

Měla byste hubnout o cca 1-2 kg za měsíc, s rychlejší redukcí spíše vyčkejte až do ukončení kojení.  Zkuste tedy mírně navýšit svůj současný energetický příjem (redukce se mírně zpomalí).

Barunka (30.01.2012):

Dobrý den.Chtěla bych poprosit o radu se sestavením jídelníčku při nepravidelné pracovní době .Dělám 12 hodinové směny ,den ,noc pravidelnost žádná .Je mi 46 let .Vážím 101kg a měřím 165cm.Děkuji za odpověď.

odpovídá (24.02.2012):

Odpovídá bc. Jitka Laštovičková: Dobrý den, takto na dálku poradit konkrétně nelze – vždy je třeba vyjít z Vašeho momentálního jídelníčku a osobně vše probrat.

Doporučuji Vám obrátit se buď na pracoviště zabývající se léčbou obezity (jejich seznam naleznete na www.obesitas.cz) nebo na nutričního terapeuta.

Podívejte se i na seznam center VŠTJ Medicina, kde je možné využít bezplatných konzultací s lékaři a nutričními terapeuty – www.vstj.cz.

Vendula (23.01.2012):

Je mi letos 33 let a vážím 95kg při výšce 175cm.Od svých 20 let užívám léky na psychiku:Invega,Lithium, Valproát. Kdysi jsem vážila 60-75kg. Po pravidelném poctivém užívání jsem začla nabírat. Ted zhruba před rokem jsem zhubla 8kg, ale váha se pořád drží a nejde dolů. Poradte mi prosím, jak správně shodit.

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den, v kombinaci s těmito léky je vhodné se o redukčním režimu poradit s odborníky. Seznam obezitologických pracovišť naleznete na stránkách České obezitologické společnosti www.obesitas.cz.

Lenka (18.01.2012):

Dobrý den,chtěla jsem začít hubnutí cvičením ale potřebovala bych hlavně cviky na břicho a boky.A je rotoped dobrý na tyto partie.?PŘEDEM DÍKY

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den,
rotoped na tato partie rozhodně dobrý není. Co se týká cvičení na břicho, velmi záleží například na tom, zda potřebujete posílit přímé břišní nebo šikmé břišní svaly. Ani sebelepší obrázky nenahradí instruktáž. Rozhodně však kdysi často doporučované sedy lehy mezi vhodné cviky zvláště ze začátku nepatří.

renata (14.01.2012):

Dobry den je mi 42 let celý život bojuji s nadváhou jojo efekt a já jsme kamarádi,vyzkoušela jsem snad vše od oddělené stravy,nejíst ,jíst 2 krát denně no bylo toho opravdu dost ted mám syna 8měsíčního kojím a nabírám a nabírám chtěla bych poradit dietu motivaci co udělat aby se muj syn za mě jednou nemusel stydět a i já se cítila lépe,,,,na drahé diety nemám finanční prostředky a moje neřest jsou čokolády..děkuji moc Renata

odpovídá (08.02.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den, zvláště při kojení buďte, prosím, opatrná s redukčními dietami. V mléce se pak mohou objevit škodlivé látky, nebo dokonce můžete o mléko přijít. K redukční dietě má smysl tedy vrátit se po ukončení kojení. Nicméně je třeba připravit režim tak, abyste se netěšila, až redukční dieta skončí. Tedy mírná změna, která se stane co nejpřirozenější. Rozhodně „drahé“ diety nejsou lepší, většinou jsou to pouze připravené náhražky Vašeho jídla a po jejich ukončení dojde také k jo-jo efektu. Myslím, že čokoláda může být i forma reakce na stres. Pokud máte více stresu, který řešíte jídlem, je možná dobré zkontaktovat i klinického psychologa.

JANA (14.01.2012):

DOBRY DEN JE MI 43 LET A POŘÁD BOJUJI S VÁHOU,KDYŽ SE MI PODAŘÍ SHODIT NĚJAKÉ TO KILO ZA CHVÍLI TO MÁM ZPĚT UŽ NEVÍM CO DĚLAT,HLÍDÁM SI TUKY A SLADKÉ SI DÁM MÁLO,POHYBU MÁM TAKÉ DOST HLAVNĚ V PRÁCI ALE DĚLÁM JEN NOČNÍ MYSLÍTE ŽE TO MÁ TAKÉ HODNĚ VLIV NA MŮJ PROBLÉM?PODLE MÉHO PRAKTICKÉHO LÉKAŘE MÁM VÝSLEDKY NA CHOLESTEROL I CUKR V NORMĚ DĚKUJI

odpovídá (08.02.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
i když pracujete na noční služby, je možné zredukovat hmotnost. Je ale nutné nastavit správně redukční režim – bez změny jídelníčku a zároveň zvýšení pohybové aktivity nebude žádný hmotnostní úbytek trvalý.
Myslím si, že by bylo vhodné se poradit o Vašem problému s odborníky – obraťte se tedy na lékaře zabývajícího se obezitologií ve Vašem okolí – viz jejich seznam na www.obesitas.cz.

Nikola (13.01.2012):

Dobrý den,chci se zeptat,mám 4 měsíce po porodu císařským řezem a potřebovala bych shodit pár kil a zpevnit postavu, posilovna apod. v mém případě nejsou možné,jelikož mám doma dítě,mám každý den nezvladatelnou chuť na sladké,to mi zůstalo z těhotenství. děkuji za odpověď

odpovídá (08.02.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
po porodu byste měla začít hubnout jen velmi pozvolna, obzvlášť pokud kojíte, a měla byste se vyhnout velkému omezení kalorického příjmu.
Kojení samo o sobě navyšuje Váš energetický výdej, navíc se při rychlejším hubnutí uvolňují do mateřského mléka negativní látky, které se nám v těle během života usazují v tuku.
Pokuste se tedy nyní navýšit svůj příjem o běžné aktivity – vezměte kočárek a svižnou chůzí (ve sportovním oblečení a obutí) vyrazte na procházku. Můžete začít kratšími a postupně je prodlužovat. Vhodné je pořídit si třeba krokoměr, který bude evidovat počet kroků, které denně nachodíte – pro redukci hmotnosti je ideální nachodit denně alespoň 10 000 kroků.
Co se týče chuti na sladké, snažte se ji zahánět ovocem  - např. v kombinaci s tvarohem, bílým jogurtem. Nebo třeba pár kusy želatinových medvídků, jedním čtverečkem čokolády. Pokud denně sníte balíček sušenek, půlku čokolády, atp. – tak i tato změna společně s navýšením aktivity může znamenat začátek redukce.
Zkuste si zapsat týdenní jídelníček (vše, co za tuto dobu sníte a vypijete) a sama si zhodnotit jaké sladkosti volíte, jak často a v jakém množství.
Případně se můžete přijít bezplatně poradit do center VŠTJ Medicina Praha – jejich seznam najdete na www.vstj.cz.

JAROSLAV FEIX (07.01.2012):

Dobrý den,mám na těle tukové boule tzv, lypomy,některé jsou velké jak mandarinka a některé jak švestky,mam jich mnoho.Poradte jak se jich zbavit,je mi44 let,180cm,97kg.Děkuji.

odpovídá (24.01.2012):

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.:
Dobrý den,
navštivte kožního lékaře – lokální nahromadění tuku (lipomy) nelze odstranit jinak než drobným chirurgickým zákrokem.

Katka (05.01.2012):

Dobrý den, po prvním dítěti jsem přibrala 25kg, na doporučení známe jsem vyzkoušela tzv.dělenou stravu při které se mi podařilo shodit asi 12kg, měla sem chuť hubnout, chystala jsem jídlo zvlášť pro rodinu a zvlášť pro mě, prostě to šlo, ale jak se mi váha ustálila a já jsem už dále neshazovala, tak mě to už přestalo bavit a začla jsem zase jíst normálně a tím pádem jsem opět přibrala na váhu 80kg. Potom jsem znovu otěhotněla a přibrala jsem dalších 14kg, po porodu jsem zhubla 9kg, takže se držím pořád na váze 85kg. Chtěla bych zhubnout, ale prostě můj organismus se na to nějak nemůže nastartovat, veškeré pokusy o hubnutí skončí tím, že prostě neumím říct ne a jím a jím a jím. Sice nejím tolik, nepřecpávám se, ale jídlo které sním rozhodně nepatří do diety. Netuším proč to tenkrát šlo a teď ne. Taky nemám moc času cvičit, jsem na MD s ročním dítětem, jenomže bez pohybu se hubnutí asi neobejde. při předchozí dietě jsem jedla hodně ovoce a zeleniny, jenomže teď nemám na něco takového vůbec chuť, občas si dám, ale opravdu jen občas. Taky jsem jedla všechno co se při dietě jí, celozrné pečivo, nízkotučné jogurty, sýry, prostě jsem se to snažila dodržovat, nevím jak můj organismus nastartovat znovu na dietní režim.

odpovídá (24.01.2012):

Bc. Jitka Laštovičková:
Dobrý den,
při redukci hmotnosti je optimální kombinovat práci s vlastním stravovacím režimem i pohyb. Přestože nemáte mnoho času, zkuste zařadit do Vašeho režimu svižnou chůzi s kočárkem 2-3x týdně – tato pohybová aktivita navýší Váš výdej energie. I „obyčejná“ chůze je vhodnou aktivitou pro redukci hmotnosti.
Co se týče úpravy stravování, nezáleží jen na volbě potravin, ale také na jejich množství – je třeba posuzovat celkový příjem v jednotlivých dnech. Podle toho, co popisujete („neumím říct ne a jím a jím a jím“) bych se přikláněla k tomu, abyste se poradila s odborníkem – lékařem, který se zabývá obezitologií. Kontakty na specializovaná centra a lékaře můžete najít na www.obesitas.cz, pomoci Vám s úpravou stravování může také klinický psycholog, který se touto tematikou zabývá (kontakty také viz www.obesitas.cz).
Zkuste si zapsat svůj jídelníček – evidujte si vše, co sníte a vypijete, poté zkuste svůj jídelníček posoudit – můžete využít i tabulky kalorických hodnot, které lze najít na stránkách www.obezita.cz, www.zijzdrave.cz. Zápis ocení jistě i lékař, ale primárně (pokud jste z okolí) se můžete přijít nezávazně poradit do rekondičních center VŠTJ Medicina Praha, kde jsou k dispozici zdarma konzultace nutričních specialistů a lékařů – viz www.vstj.cz.

KATKA (04.01.2012):

minuly rok se mi podarilo zhubnout 20kg ale jídlo mam rada a tak jsem se na nej vrhla. Uz pul roku bojuju s tim se neprejidat a hlavne neplácat jídlo dohromady (jogur,med,chlebaa,syr,tvaroh,cokolada) vubec se mi to nedari,pravda rodice mi v tom moc nepomahaji. porad ze pry nemam svou vahu tj. 61-62 kg...jenže tu váhu už ted mam a nic se nezmenilo. Presto se snazim cvicit 2 krat tydne atletika a jednou az dvakrat fitness. Snazim se si delat ruzne plany ale nikdy je nedodrzim. Zadne obecne rady mi nepomahaji. Poradite mi prosím? Dekuju.

odpovídá (24.01.2012):

MUDr. Jitka Kytnarová:
Ahoj, tady mám trochu problém, nepíšeš ani svůj věk ani svou výšku, nemohu tedy posoudit, jaký je teď tvůj poměr váhy k výšce.  Asi by bylo vhodné obrátit se na odborníky, nevím, kde bydlíš, ale tvůj praktický lékař ti určitě poradí.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 2627 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce