Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Tomáš (12.07.2013):

Dobrý den, Je mi 18 let měřím 183 cm a vážím 67 kg podle tabulky BMI je to normální váha ale připadá že jsem vyhublý i ostatní to o mě říkají. \od začátku prázdnin jsem začal jíst pravidelně 5x denně a velké porce. Váha se zatím nemění zkoušel jsem přibrat už i předtím, ale nepřibral jsem. jedl jsem hodně, nepravidelně a po malých porcích. Co dělám špatně že ani jedna varianta nefunguje??

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá:Bc. Jitka Horáková, DiS.

Ahoj Tomáši,

jak sám říkáš, tvé BMI spadá do kolonky norma. Pokud máš však pocit, že by si chtěl přibrat na objemu, bude to obnášet jak změnu stravování, tak i změnu pohybovou. Kvalitní a plnohodnotná strava s pravidelným pohybovým tréninkem. Jíst pravidelně i 6x za den menší porce, navýšit energetický příjem kvalitními bílkovinami a sacharidy, pozor na tučné potraviny, vybírat si lehce stravitelná a chutná jídla. Dobré je si zapisovat jídelníček, kde máš možnost sledovat, zda tvůj denní příjem roste + poradit se s odborník na sestavení pohybového plánu. Pokud se vůbec nehýbeš, zkus si s pomocí internetu najít nějaké posilovací cviky na všechny svalové partie a začni pravidelně posilovat. Pěkný den.

Michael (14.07.2013):

Dobrý den. Jsem 16letý kluk, váha 65 kg, výška 185 cm. Do 11 let jsem měl nadváhu, pak jsem začal hubnout. Po zhubnutí jsem byl stále tak trošku udělanější. Před rokem, v září 2012 jsem měl 180 cm a 78 kg. Začal jsem znovu hubnout, až do ale došlo na extrém, kdy jsem přijímal kolem 1800 kcal denně-vše jsem zapisoval na www.kaloricketabulky.cz. Tělo zhublo na 62 kg, ale byl jsem zesláblý a pořád unavený. 4x týdně jsem jezdíval na rotopedu 45 min. V červnu to tělo už nevydrželo a přejedl jsem se hodně sladkého. Od té doby jsem si řekl, že musím navýšit příjem, abych nebyl tak zesláblý. Nevím ale kolik. Začal jsem 20 minut 4x týdně dělat posilovací workouty ( známé jako BeFit in 30 Extreme level 1 na www.youtube.com) Od é doby se mi zvýšila chuť k jídlu a sním toho opravdu dost, hlavně ráno k snídani. Nicméně za ty 3 týdny jsem přibral asi 4 kg a to mě trápí. Bojím se, že zase přiberu tuk a budu vypadat jako dřív. Chtěl jsem se zeptat, co byste mi radili? Kolik kj/kcal denně můžu přijmout, abych netloustl? A dále jestli tento druh pohybu stačí. Děkuju moc.

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den,

toto nelze shrnout v pár větách. Navíc přesně stanovit kolik Kj/kcal denně můžete sníst je velice individuální co se týče vašich potřeb a pohybového režimu. Proto Vám doporučuji si zapsat dva týdny jídelníček s pohybovým plánem a individuálně ho prokonzultovat s nutričním terapeutem. Denní příjem jste snížil při vyšší pohybové aktivitě moc, tudíž na to tělo reagovalo únavou. Bezplatnou konzultaci můžete využít v našem Rekondičním centru v Salmovstké, či online poradny na www.vstj.cz. Pěkný den.


Veronika (23.07.2013):

Dobrý den, začala jsem aktivně cvičit, chci pevnější postavu a zárověn spálit nějaký ten přebytečný tuk, mám 164 cm 63 kg,chtěla jsem se zeptat co mám po tréninku sníst či ,,vypít,, jestli sacharid nebo protein ? A kdy během dne je dobré zařadit syrovátku ?

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den Veroniko,

to je skvělé, že jste se do cvičení takto pustila. Po fyzické aktivitě tělo vyčerpá energetické zásoby, proto je nutné některé z nich doplnit  přibližně tak do jedné hodiny po cvičení. Ideální je mít nějakou svačinku z komplexních sacharidů a bílkovin např. celozrnné pečivo s lučinou či sýrem. Sacharidy slouží jako zdroj energie pro svaly a společně s bílkovinami lépe regenerují svalovou hmotu. Pokud cvičíte večer, zde omezte sacharidy a doplňte dobře stravitelné bílkoviny. Syrovátka je bohatá na kvalitní a lehce stravitelné bílkoviny stejně tak i na sacharidy, nutno však sledovat obsah bíkovin na etiketě. Rozhodně by neměla nahrazovat hlavní jídlo, je vhodná jako svačinka, nebo v průběhu dne, pozor na někoho má projímavé účinky. Pěkný den.

Kiki (09.07.2013):

Dobrý den. Jak zjistím jestli mám těžké kosti ? Mám kamarádku, která je tlustější, ale přitom váží o 15 kilo míň. Kdyby to bylo 5 kilo, tak by mě to netrápilo, protože mám větší zadek. Ale 15 kilo mi příjde hrozně moc. Děkuji:)

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Jedličková Radka

Dobrý den,

pokud vás zajímá složení těla, nechte si udělat bodystat. www.vstj.cz.

Petra D. (08.07.2013):

Dobrý den. Prosím vás, už přes měsíc držím dietu, každý den cvičím cardio a jiné programy na hubnutí. Beru spalovač tuků. Na centimetrech jsem sice ubrala šíleně moc, ale na váze přibírám, tak bych se chtěla zeptat, jestli něco nedělám špatně! Nebo jestli to je tím, že přibírám svalovou hmotu. Chci mít jistotu, že se mi boj s obezitou konečně podaří! :) Předem děkuji za odpověď.

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Jedličková Radka

Dobrý den Petro,

spalovače tuků bych vynechala a pokud jste ubrala na centimetry a ne na kg tak to znamená, že hubnete zcela správně!!! tedy, že hubnete tukovou tkáň, přičemž svalová tkáň vám narůstá pokračujte dále ve svém úsilí a zaměřte se na aerobní pohybovou aktivitu jako je kolo, orbitrec, chůze,..



Domca (03.07.2013):

dobry den chtela bych zhubnout ale nevim jak a co nejryhleji \ mám 52 kilo a měřím 162

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Jedličková Radka

Dobrý den,

BMI je spíše nízký, takže redukci váhy vám opravdu nedoporučuji, druhá věc je složení těla, které si můžete nechat změřit bodystatem například v některém z našich center www.vstj.cz,můžete zapracovat na navýšení svalové tkáně a úbytku tuků.

Petr (23.06.2013):

Dobrý den, je mi 16 let. Chlapec, 178 cm, váha 66kg. Nedávno jsem začal posilovat, abych nějak napravil svou postavu. Docela mě to chytlo a rád bych v tom pokračoval. Prosil bych o radu jaká strava, případně jaké výrobky bych mohl / měl a jaké neměl užívat (typu gainerů, proteinů a jiných). Děkuji

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Jedličková Radka

Dobrý den Petře,

pokud se jedná o rekreační posilování, stačí vám běžná vyvážená strava s dostatkem kvalitních bílkovin, pokud jste z Prahy přijďte na bezplatnou konzultaci přímo do RC Salmovská,www.vstj.cz.




Porce (03.07.2013):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda porce, které jím jsou pro mne během dne dostačující (hlad nijak nepociťuji). Je mi 20 let, měřím 163cm a vážím 48kg. Trošku jsem zhubla a chtěla bych si váhu udržet. Jím 5krát denně menší porce, každý den jezdím 30 minut na rotopedu (udržuju se na 65-70% max. tepové frekvence) a 15 minut posiluju. Zde zasílám ukázku mého jídelníčku: Snídaně – 50g celozrnný chléb namazaný cottage (30g) + eidam 30% tuku (50g) + 60g salátové okurky a 50g rajčat. Nebo si dělám domácí ovesnou kaši z 200ml polotučného mléka + 40g ovesných vloček, 5-10g oříšky + 50g ovoce Svačina – Activia bílý jogurt + 100g ovoce. Nebo banánový koktejl (70g banánu,150ml polotučného mléka, 50g bílý jogurt) Oběd – z příloh většinou 120g uvařené parbolied rýže, těstoviny (70g za syrova) a k tomu kuřecí prsa (150g za syrova) nebo tuňák ve vlastní šťávě + cca 200g zeleniny Svačina – Odtučněný tvaroh s nastrouhaným jablkem, lískovými oříšky a skořicí nebo bílý jogurt s ovocem Večeře – zeleninové saláty buď s tuňákem ve vlastní šťávě, mozarellou, vajíčkem, či vařeným kuřecím masem + 25g celozrnného chleba. Někdy také s 30g těstovin (váženo za syrova) Přes den se snažím hodně pít, pouze čistou vodu, cca 2 l. Jsou mé porce vyhovující (dostačující), i když každý den cvičím a chci si váhu udržet? Děkuji

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Jedličková Radka

Dobrý den,

pozor vaše váha je na hranici podváhy, jídelníček je co se týká skladby dobrý, ale doporučila bych i vzhledem k vaší pohybové aktivitě energetický příjem navýšit.

Šárka (15.07.2013):

Dobrý den,už jsem zoufalá a nevím kde přesně hledat pomoc.Jsem závislá na jídle..nedokážu to zastavit, byť jsem se mnohokrát snažila. Střídá se u mě hladovění s přejídáním.Věčně mám nutkání něco jíst i když vím, že bych neměla, přijdou výčitky...Každý den se snažím začít den zdravě, ale dřív, nebo později skončím u tatranky.Sama už to nezvládám, proto bych ráda navštívila odborníka-psychologa,terapeuta? Prosím, kde hledat pomoc, nejlépe smluvní s VZP? Moc děkuji za Váš čas. Šárka

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: MUDr. Jedličková Radka

Dobrý den Šárko,

konzultace s odborníkem by pro vás byla zcela jistě vhodná, potřebujete doporučení např. od obvodní lékařky a pak kontaktujte například Dr.Slabou-psychologa na poliklinice Karlovo Náměstí, 224961111, která se této problematice věnuje.



Zdeněk (24.06.2013):

Dobrý den, je mi 22 let, od 17 let po hospitalizaci se mi znestabilnila hmotnost, jelikož jsem byl do té doby zvyklý jíst co chci, brzy jsem byl obézní. 19 letech jsem bez pohybu zhubl zpět, avšak do dneška se mi mění hmotnost hodně, před rokem jsem už měl zase nadváhu a teď mám BMI 23,ale zase nabírám. už bych se z toho rád vymanil, jak by to bylo možné? Jediná věc, co odmítám je pohyb, jelikož jsem doteď zvyklý na to, že se nemusím hýbat, nebaví mě to a navíc se mu nechci věnovat zároveň z musu.

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: Bc. Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den Zdeňku,

právě pohybová aktivita v kombinaci s racionální stravou je nejlepší způsob, jak si dlouhodobě udržet optimální tělesnou hmotnost. Pokud máte sklony přibírat na váze a nechcete k její stabilizaci využít pohyb, bude třeba pečlivě hlídat stravovací režim. Obecně lze říci, že byste se měl pravidelně stravovat každý den (jídlo 5krát denně), nevynechávat snídaně, nejíst největší množství jídla ve večerních hodinách, nepřejídat se. Co se týče výběru potravin, omezit či vyřadit uzeniny (kromě libové šunky), smažená jídla, chipsy, sladkosti, plněné sušenky, sladké pečivo, moučníky, dále navýšit příjem zeleniny a ovoce na 600 g/den, vybírat méně tučné mléčné výrobky (sýr plátkový 30%, jogurty kolem 2 % tuku) a méně tučná masa (kuřecí, krůtí, rybí). Pozor je třeba dát i na slazené nealkoholické a také alkoholické nápoje, které obsahují velké množství energie. Zvažte zařazení pohybové aktivity alespoň v podobě pravidelných procházek – chůze.


1 2 34 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce