Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Jaroslava (24.06.2013):

Dobrý den, vážím v rozmezí 91 -94 kg při výšce 166 cm. Je mně 65 let a ráda bych zhubla 20 - 25 kg. Znám už hodně diet, ale vždy se u mě dostaví jo jo efekt. Prodělala jsem 3x infarkt, z onemocnění: hypertenze III , polyneuropatie , onemocnění štítné žlázy (hypothyreoza), cukrovka 2 typu, chodím s hůlkou. Cvičení: 2 x týdně rotoped 5 minut, každý den cvičení krční páteře každý den cvičení s míčem. Jím 5x až 7 x denně. Velice děkuji za odpověď!

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: Bc.Aneta Sadílková, nutriční terapeut

Dobrý den paní Jaroslavo,

vzhledem k tomu, že jsou u Vás kromě obezity přítomna i další onemocnění, bude třeba řešit redukci hmotnosti komplexně. Proto doporučuji navštívit některé z obezitologických pracovišť, které si vyberete na www.obesitas.cz v sekci „Obezitologická pracoviště“. Pokud jste z Prahy, přijďte na bezplatnou konzultaci do RC Salmovská, www.vstj.cz. Na základě znalosti Vašeho současného jídelníčku bude třeba upravit stravu a dle fyzických možností a s ohledem na všechna onemocnění zavést pravidelnou pohybovou aktivitu. 2 x 5 minut aerobního cvičení týdně pro redukci hmotnosti nestačí, doporučuje se alespoň 3krát týdně 60 minut nebo 5-7krát týdně 30 minut aerobní aktivity střední intenzity. Intenzitu a vhodný typ pohybové aktivity však zkonzultujte s lékařem v obezitologické ambulanci.

Barbora (22.06.2013):

Dobrý večer, mám babičku, která se už bohužel nachází v obézním stavu, trpí velkým břichem a už prodělala infarkt. Snažím se ji pomoct, aby zhubla v břiše, chodím s ní na procházky, nevěděli byste, prosím, o nějakém cviku, který by byl na břicho účinný? Mám problém s tím, že při chůzi 25 minut se kalorie spálily v menším množství než když jsme šli 20 minut, nevím čím to je. Řídím se, že čím delší dobu jdeme po 20 minutách (kdy tělo spaluje) tím více spálí kalorií, ale v tomhle případě byly hodnoty nižší, prosím o radu. Děkuji.

odpovídá (02.08.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Horáková, DiS.

Dobrý den Báro,

neuvádíte věk babičky, ale předpokládám, že je to vyšší ročník. Na celkovou redukci i viscerálního tuku (tuk v oblasti břicha) je ideální komplexní aktivita, než cíleně posilovat jednu partii, navíc ve vyšším věku by si mohla spíše ublížit. Chůze několik minut denně je dostačující, pokud bude chodit pravidelně. Jestli babička zvládne chůze 25 minut bez problémů, tak nepočítejte kalorie, jen zkuste tento čas postupně prodlužovat. Na kalorie bych se zaměřila spíše v jídelníčku a zkusila některé kalorické položky omezit, či vyměnit nevhodné potraviny za něco jiného a vhodnějšího. Ideální je jídelníček zapisovat a poté se poradit s nutričním terapeutem. Pokud jste z Prahy, můžete s babičkou přijít na bezplatnou konzultaci do rekondičního centra Salmovská, www.vstj.cz. Pěkný den.

Lenka (16.06.2013):

Dobrý den,chci se zeptat či pri hubnutí je dúležité dodržovat tepovou frekvenci,chci začít behat,jízda na kole a cvičení.A jak si ji vpočítam mám 31 let,169cm a 80kg děkuji za info.

odpovídá (28.06.2013):

Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den Lenko,

tréninkovou tepovou frekvenci je možné spočítat podle různých doporučovaných vzorců, ale je to opravdu jen obecná doporučovaná hodnota, které byste měla při cvičení dosáhnout. Tyto vzorce pracují např. s hodnotami maximální tep. frekvence (které jste schopna orientačně opět  podle vzorce vypočítat), ale přesnější je určit svou max. tep. frekvenci pomocí zátěžového testu u lékaře. Na základě pak toho je stanovena tréninková tep. frekvence. Důležité je brát v potaz, že některé léky mohou tepovou frekvenci ovlivňovat, zdravotní stav, momentální fyzickou kondici. Pro běžnou praxi můžete vzorce samozřejmě použít. Řídit se můžete také podle Borgovy škály subjektivního vnímání zátěže (cvičit na úrovni 12-15). Pro hubnutí je lepší mírnější intenzita zatížení, při které se zapotíte, a jste schopna stále pravidelně dýchat. Pokud se dostanete do fáze, že tzv. lapáte po dechu, cvičení je již prováděno anaerobně a pro hubnutí to již není to vhodné.

Jitka (16.06.2013):

Dobrý den. vždycky jsem si strašně přála zhubnout ale nevěděla jsem jak. pokaždé když jsem hledala nějaké rady ohledně nejvhodnějších diet skoro pokaždé se neschodovali. "jedna trvrdí že se v žádném případě nesmí jást hrušky a druhá zase že japka" opravdu nevím co mám dělat jsem opravdu hodně hodně tlustá ale nechci to řešit prášky. za odpověd děkuji

odpovídá (28.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Jitko,

je pravda, že informací je všude kolem nás velké množství, ale jen některé jsou skutečně platné. Pro redukci hmotnosti nejsou vhodné diety založené jen na jediném druhu potravin nebo vylučující některý druh potravin zcela ze stravy. Pro redukci je vždy třeba individuálně nastavené stravování dle doporučení racionální stravy a pravidelnou pohybovou aktivitu. Zásady racionální stravy můžete najít na stránkách Žij zdravě - www.zijzdrave.cz, s nastavením správného režimu Vám také mohou pomoci odborníci. Jestliže uvádíte, že je Vaše hmotnost vysoká, bylo by vhodné obrátit se s řešením tohoto problému na odborníky - seznam odborných ambulancí naleznete na www.obesitas.cz. Prvním krokem v léčbě obezity jsou vždy režimová opatření - pohybová aktivity a úprava stravování.

Jana (03.06.2013):

Dobrý den, chci zhubnout, avšak jsem nucena žít dočasně u rodičů, kteří jakoukoli zdravější stravu zásadně odmítají a tak mi nezbývá, než obědy konzumovat společně s nimi. Můžete mi poradit nějaké tipy na zdravé svačiny a večeře? V současné době měřím 180 cm, vážím 85 kg a začala jsem třikrát týdně chodit do fitness centra, kde trávím 1h na eliptickém trenažeru (zde si hlídám tepovou frekvenci tak, aby se pohybovala v rozmezí, kdy se spalují tuky) a 1h posilováním na strojích. Chci svoji hmotnost snížit na hodnotu mezi 70-75 kg, na doporučení mé lékařky by to pro mě byla ideální hodnota. Často mívám jako svačinu 200ml sklenici podmáslí nebo jablko a ráda bych své svačiny obměnila. Děkuji Vám za rady.

odpovídá (28.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Jano,

Vaše odhodlání k redukci je skvělé! Doporučila bych Vám, abyste nyní zařazovala spíše 2x týdně pohyb na eliptickém trenažeru doplněný krátkým posilováním jednotlivých partií a 1x týdně hodinu posilování. Dvouhodinový trénink složený z hodiny aerobního pohybu s hodinou anaerobního posilování je poměrně náročný. Ke svačinám využijte kromě podmáslí a jablka také jiné druhy ovoce (upřednostněte ale jiné druhy než banán, broskev, žlutý meloun - tyto sladší druhy zařazujte méně často) nebo zeleninu v kombinaci se sýrem do 30 % nebo cottage sýrem, lučinou, apod. Využít můžete také kombinaci tvarohu a ovoce nebo bílého jogurtu s ovocem, případně malý krajíčkem chleba (ideálně žitno-pšeničným nebo žitným) s pomazánkou z tvarohu nebo cottage sýrem. Další tipy na zdravé stravování můžete najít také na stránkách Žij zdravě - www. zijzdrave.cz

Monika (29.05.2013):

Dobrý den, před 2 roky jsem začala užívat hormonálni antikoncepci a přibrala jsem přes 10 kilo. Neporadíte mi, jak je dát zase dolů, děkuji.

odpovídá (28.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Moniko,

příbytek hmotnosti 10 kilogramů s užíváním hormonální antikoncepce zřejmě nesouvisí - pokuste se analyzovat, zda se ve stejné době nezměnilo Vaše stravování nebo pohybové aktivity, změna v těchto režimech se změnou hmotnosti souvisí mnohem více. Redukce hmotnosti dlouhodobě funguje jen pokud mírně upravíte stravování a zařadíte pravidelné pohybové aktivity - podívejte se na tipy na stránkách Žij zdravě a zvažte současný stav svého stravování a pohybových aktivit a své možnosti v těchto oblastech.

Jsou mé porce dostačující či nikoliv? (29.05.2013):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda porce, které jím jsou pro mne během dne dostačující (hlad nijak nepocituji). Jím 5krát denně, každý den jezdím 30 minut na rotopedu (udržuju se na 65-70% max.teplove frekvence) a 10-15 minut posiluju. Zde je můj jídelníček: Snídaně - celozrnný chleba s lučinou + eidam plátkový sýr 30% tuku + rajče a asi 20g salátové okurky nebo 100g nízkotučného tvarohu + banán Svačina - activia bílý jogurt + 100 g ovoce Oběd - 2-3 vrchovaté lžíce vařené rýže, tuňák ve vlastní šťávě (půl konzervy),kukuřice,paprika Pokud něco jiného, vždy menší porce brambor,rýže či těstovin, kuřecí prso + zelenina Svačina - 100g nízkotučného tvarohu + 60g ředkviček + 50g celozrnný chleba Večeře - zeleninové saláty buď s tuňákem, mozzarelou, vajíčkem + 2 křehké plátky Přes den vypiju asi 1,5- 2l čisté neperlivé vody. Jsou mé porce vyhovující, ikdyž každý den cvičím? Děkuji

odpovídá (28.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

porce je třeba také posoudit i vzhledem ke Vašemu věku, výšce a hmotnosti (zda chcete redukovat hmotnost nebo jen hmotnost udržovat), nejen k vytížení pohybem. Složení stravy zdá se vhodné, bylo by třeba také zpřesnit množství konzumovaných příloh (které nyní uvádíte nepřesně), abyste měla dostatek energie pro pohybové aktivity. Na dálku takto není možné Vaše stravování posoudit, můžete však využít volných konzultací v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha - jejich seznam naleznete na www.vstj.cz

Celulitýda (29.05.2013):

Dobrý den, momentálně řeším problém s celulitýdou na zadní straně stehen a na hýždích. Mám štíhlou postavu, vážím 55 kg a měřím 175 cm. 3x týdně cvíčím (2x týdně běhám cca 5 km tempem 9 km/h a 1x týdně chodím na Body Forming) Taky docela zdravě jím. Nejím zrovna tučné jídla a jím 5x denně menší porce, je pravda, že jednou týdně zhřeším a zajdu si do cukrárny na pohár nebo čokoládu. Prosím o radu, co ještě dělat aby celulitýda zmizela, Co jíst, co nejíst, případně jestli víc cvičit. Předem děkuji za odpověď

odpovídá (28.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

celulitidu můžete ovlivnit také dostatečným pitným režimem založeným na nesycených nekalorických nápojích - měla byste přijímat alespoň 2 litry tekutin denně. Vhodné je nepít alkohol a nápoje s kofeinem, nekonzumovat potraviny a pokrmy s vysokým obsahem soli. Konzumujte dostatek zeleniny a ovoce. Zlepšit stav pokožky vzhledem k celulitidě mohou také lymfatické masáže.

 

Šárka (13.05.2013):

dobrý den,zajímal by mne Váš názor na koktejly HERBALIFE,lze díky nim snížit váhu?

odpovídá (19.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

systém Herbalife je založen.

Lena (13.05.2013):

Dobrý den, chtěla bych poprosit o radu. Často trpím průjmy bez zjištěných důvodů (nebyla jsem na žádném vyšetření). Můžete mi poradit, zda některé potraviny "zahušťují" stolici a kterým bych se měla naopak při mých problémech vyhnout? Jak bych se měla správně při mých problémech stravovat, aby potíže zmizely? Velice děkuji za odpověď.

odpovídá (19.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Leno,

průjmy můžou být z různých příčin, jistě i ze stresu, ale bylo by vhodné  aby Váš lékař zhodnotil, zda se nejedná o projev nějakého onemocnění. Potraviny vhodné při průjmech jsou např. dušená mrkev, rýže, brambory, banán. Důležité je také omezení volných tuků, vyhýbat se mastným a smaženým pokrmům, omáčkám. Při průjmu dostatečně pijte, vhodný je silnější černý čaj s trochou soli nebo minerální voda vzhledem k případné ztrátě iontů.

1 2 3 45 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce