Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Jandulka (09.05.2013):

Dobrý den, chtěla bych zhubnout do leta tak 4-5 kg abych sama se sebou byla opravdu spokojena je mi 23 let, ale zda se mi, ze pro me je snidane opravdu velka, jim kazde rano 50g zitneho chleba penam s cottagem a zeleninou. Neni toho chleba pro me moc?Dekuji

odpovídá (19.06.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Jandulko,

50 g žitného chleba určitě není moc, rozhodně bych množství pečiva určeného pro snídani nesnižovala. Bylo by třeba celkově posoudit Vaše stravování, zda jsou v něm nějaké rezervy pro změnu vzhledem k Vašemu cíli. Nepíšete také nic o tom, zda se věnujete nějaké pohybové aktivitě. Pokud byste pouze držela dietu a nevěnovala jste se pohybu, pak redukční efekt spíše nebude dlouhodobý.

Andrea (07.05.2013):

Dobrý den, chtěla bych se poradit ohledně pomoci s poruchami příjmu potravy. Před třemi a půl lety jsem trpěla anorexií, která plynule přešla v problém se záchvatovitým přejídáním (BED). Uvědomuji si, že nejsem typickým případem (při 169cm vážím 60kg - nejsem tedy obézní), neboť se u mě střídají stavy dietního režimu a cvičení (běh, vinyasa jóga) se stavem přejídání v delším časovém období. Mohla bych požádat o radu, jak se tohoto problému, který mě trápí již tři roky a docela ve velkém ovlivňuje můj život a psychiku, zbavit; popřípadě u koho (i konkrétně!) mám vyhledat pomoc, když žiji v Opavě? Děkuji.

odpovídá (19.06.2013):

PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

Dobrý den,

určitě bych vám radila obrátit se na odbornou pomoc. Vzhledem k místu vašeho bydliště bych kontaktovala Anabell, což je sdružení, které se zabývá PP a které má svou působnost i v Ostravě.
http://www.anabell.cz/index.php/anabell-ostrava/programy-kontaktniho-centra.

Zdraví,
Šárka Slabá

Vlasta (01.05.2013):

dobrý den.Ráda bych hubla ale nesmím mléko a mléčné výrobky.Proto je váš jídelníček pro mě nevhodný.můžete mi poradit jak si sestavit vhodný bez mléčných výrobků?Děkuji.Vlasta.

odpovídá (23.05.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,

vynechejte tedy zcela mléčné výrobky (předpokládám, že je nemůžete konzumovat vůbec -  např. u laktózové intolerance jsou někdy dobře snášeny zakysané mléčné produkty) - jako zdroj bílkovin tedy využívejte vaječný bílek, libová masa a ryby, mořské plody a luštěniny (soju a výrobky ze soji - např. tofu - pokud netrpíte alergií na soju).

Janďula (24.04.2013):

Dobrý den, chtěla by jsem od Vás prosím poradit.Je mi 27let,měřím 166cm a vážím 54kg.Cvičívám někdy 6 někdy 7dní v týdnu 99:58minut na běžícím páse rychlou chůzí 6.2km s činkami a dle toho vždy schodím cca 820cal.Potřebovala by jsem zhubnout ještě tak 5kg.Kolik prosím Vás mám mít denní příjem kcal/kj aby jsem ještě nějaké to kilo do léta zhubla když skoro každý den pilně cvičím. Předem Vám mnohokrát děkuji a Vaši dpověd´. S pozdravem a přáním krásného dne. Janďula

odpovídá (23.05.2013):

Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Janďulo,nelze bez informací o Vašem současném stravování v redukčním režimu doporučit vhodný kalorický příjem. Obecně lze konstatovat, že jestliže pravidelně sportujete, bývá kalorický příjem pro redukci hmotnosti vyšší než pokud byste sportovala méně často.
Zkuste zjistit jaký ten Váš kalorický příjem vlastně je - zapisujte alespoň týden vše, co sníte a vypijete, poté s pomocí tabulek energetických hodnot příjem spočítejte. Jestliže při současném kalorickém příjmu redukujete hmotnost (byť třeba i jen pomalu), pak ho nadále zachovejte.

marie.i (19.04.2013):

Dobrý den, nemám problém se kontrolovat v jídle v práci nebo mimo domov,ale jak přijdu domů,jako bych se proměnila v někoho jiného a všechna předsevzetí jsou pryč nevím si s tím rady

odpovídá (23.05.2013):

PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.

Dobrý den,

není třeba doma uvažovat jiným způsobem než mimo domov. Je třeba se zamyslet nad tím, co děláte doma a co mimo domov. Doma patrně neděláte „prakticky“ nic, takže si navozujete pohodu, kterou potencujete jídlem. Je třeba se zabavit i doma (koníčkem, relaxací, úklidovými pracemi, koupelí…)

Květa Fantová (14.04.2013):

Mám problém odbourat závislost na sladkém a bílém pečivu. Nejím z hladu,ale z nepohody, úzkosti.. Kila jdou nahoru, dříve byl pohyb součást dne, dnes je problém. ( Asi v tom, že mám těžkou vadu zraku a přes veškerou péči manžela, zabezpečení v pírodě, mám strach. Doma se sama nepřinutím. Potřebuji nad sebou organizátora-bič.

odpovídá (23.05.2013):

Odpovídá:

PhDr. Šárka Slabá, Ph.D.:

Dobrý den,

pokud potřebujete nad sebou dohled, tak se přihlaste do kursu snižování nadváhy (RC Salmovská - viz www.vstj.cz), kde nebudete hubnout sama a také nad vámi bude mít dohled odborník.

LUKKA (08.04.2013):

Dobrý den. Pracuji na směny- denní a noční . O tom jak se stravovat v průběhu dne jsem už získala mnoho informací. Jak však jíst během noci, když jsem ve službě, co je vhodné......Ve většině případů chodím po noční spát -většinou tak od 8 do 13 hodin. Jak se pak stravovat po zbytek dne ? Kdy zařazovat hlavní jídlo.Děkuji

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,
pokud máte spíše sedavou práci, pak během noční služby jezte pravidelně ale v malých porcích vhodné potraviny - dostatek zeleniny a ovoce, bílkovin (např. mléčné výrobky, libové maso, apod.) a malou porci zdroje sacharidů. Jestliže chodíte po noční službě spát, cca 2-3 hodiny před ulehnutím byste měla mít poslední pokrm, spíše lehčí - např. jogurt, zelenina, ovoce.
Pokud máte po noční službě dále “běžný režim” - např. jdete spát cca ve 23 hodin, pak po probuzení zařaďte malou snídani - např. jen porci ovoce + jogurt, poté za 2-3 hodiny oběd a cca v 19-20 hodin večeři.

Monika (09.04.2013):

Dobrý den, chtěla bych se poradit, chtěla bych zhubnout cca 4-5 kg, měřím 162 cm a vážím 64 kg.Začala jsem před 6 týdny 3x týdně chodit do posilovny- běhám na orbitreku,ale váha váha vůbec neklesá. Ke snídani jím musli nebo žitný chléb s taveným sýrem, ke svačině obvykle jím banán nebo bebe sušenky a ke svačině po obědě si dám jogurt a pak třeba jablko. Předtím jsem několik měsíců necvičila.Je možný, že se mi tvoří svalová hmota? Ale chtěla bych výsledek vidět i na váze.Je mi 21 let. Děkuji za odpověď

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Moniko,
po prvním měsíci od změny je možné, že jste zredukovala spíše na obvodu pasu - zkuste tedy zhodnotit, jak Vám sedí oblečení. Pokud Vám jsou kalhoty  a sukně “volnější”, pak zkuste ve svém úsilí dále vytrvat - je pravděpodobné, že máte režim nastaven správně. Pokud žádný rozdíl nevidíte, pak zkuste detailněji zhodnotit své stravování - i konzumací většího množství “zdravých” potravin lze získat mnoho energie.

Petra (10.04.2013):

Dobrý den,když jsem byla těhotná ,přibrala jsem 30 bylo.Postupem času ,pomocí diet a cvičení šlo dolů 20 kylo.Zbývá ještě 10 a už 3 roky to nejde dolů.Mám dvě děti,dům,zahradu chodím do práce,tak že pohybu mám dost.Mám 163 cm. a vážím 71 kylo .Prosím poraďte mi co dělám špatně .Děkuji za odpověď

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Petro,
jestliže chcete redukovat hmotnost, je třeba sledovat vždy nejen pohyb, ale také stravování. Úspěšně se Vám podařilo zredukovat 20 kg, nyní je však možná třeba detailněji projít Vaše stravovací návyky - zkuste si nyní zapisovat své stravování - zapisujte vše, co sníte a vypijete. Poté zápis vyhodnoťte s pomocí tabulek energetických hodnot, zapisujte také časy, ve kterých pokrmy konzumujete. Využít můžete také volných konzultací v  centrech VŠTJ Medicina Praha - jejich seznam naleznete na www.vstj.cz

Mirka (14.04.2013):

Dobrý den,je vhodné při redukci váhy používat spalovače tuků?Aby to bylo třeba efektivnější při cvičení.Jinak mám 1x týdně erobik a doma cvičím co druhý den 40minut.Jsem mamka 2 dětí a unich se opravdu za celej den nezastavím.Jinak měřím 163 a vážím 72 a příjem mám za den do těch 5000 a výdej kolem 3000.Tak snad myslím dobrej začátek k redukci.Přeji hezky den Mirka H

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Mirko,
nepíšete které spalovače tuků máte na mysli - jedná se nejspíše o carnitin užívaný před cvičením. Na rychlost redukce hmotnosti vliv spíše nemá, není třeba jej tedy užívat.
Zdá se, že máte režim nastaven vhodně, uvidíte zda příjem 5000 kJ pro Vás nebude příliš přísný. Redukce hmotnosti žádá dostatek času - vytrvejte tedy ve svém úsilí a výsledky se jistě dostaví.

1 2 3 4 56 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce