Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Lukáš (16.04.2013):

Dobrý den, momentálně je to již měsíc a půl co jsem radikálně změnil jídelníček (jím 5x denně přesně dle všemožných rad odborníků, kterých je celý internet) a do toho jsem ještě začal pravidelně navštěvovat posilovnu (3,4x týdně). Celkový průměrný denní výdej mám celkově vyšší asi o 1500 Kj než příjem. Chci se proto zeptat zda je tento vyšší výdej na škodu či nikoliv a jaká je případná hranice pro překročení příjmů/výdajů za den. Dále bych se chtěl zeptat, zda je v pořádku užívání substitů před a po cvičení (žádná chemie, pouze přírodní látky, sloužící především k rychlejší regeneraci svalů). Předem moc děkuji za odpovědi. Lukáš

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Lukáši,
pro mírnou redukci hmotnosti je negativní energetická bilance třeba - rozdíl 1500 kJ je zcela v pořádku.
Nepíšete jaké substituty užíváte, takže nelze zhodnotit jejich vhodnost či nevhodnost. U rekreačních sportovců (tj. nikoliv vrcholových sportovců) spíše nejsou nutně třeba.

Delfinka74 (18.04.2013):

Dobrý den, s manželem jsme se rozhodli schodit nějaké to kilo.On přestal kouřit a nabral a já pro svůj lepší pocit a jeho podporu. Chodíme do fitka a upravili jsme jídelníček.Snídaně:jogurt s ovocem nebo cereálií Svačina:ovoce nebo jogurt Oběd:cokoliv,krom smaženého a knedlíků Svačina:ovoce nebo jen oříšky nesolené Večeře: maso,ryba a zelenina, zeleninový salát nebo talíř se šunkou a tvrdým sýrem do 40% se zeleninou. Vynecháváme pečivo maxim. fitnes bageta nebo pohankové pečivo. Je tato skladba jídla vhodná. Snažíme se vynechávat mouku. Poradil nám to trenér ve fitku.Kafe nesladíme,mléko polotučné,čaj neslazený. Děkuji za odpověď

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,
dle Vašeho popisu se zdá být režim vhodný. Pečivo zcela vynechávat  nedoporučuji, preferujte však celozrnné výrobky. Jestliže se Vám touto úpravou a pravidelným pohybem daří kilogramy redukovat, pak mohu jen gratulovat a popřát hodně štěstí i dále :)

Růža Chomová (19.04.2013):

Dobrý den.Chtěla bych se zeptat zda můžu držet bezuhlovodanovou dietu při vysokém tlaku a slabé cukrovce.Děkuji za odpověd´.

odpovídá (07.05.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,
bezsacharidovou (bezuhlodanovou) dietu byste jako diabetička rozhodně držet neměla. Tato dieta by byla vhodná pouze pod dozorem lékaře!

Agnes (06.04.2013):

Dobrý den. Diagnostikovali mi zánět jícnu a zánět dvanástníku. Rozhodla jsme se, již napořád věnovat velkou péči stravě. Jaký máte názor na snídani ovoce, obed zelenina, a večeře zelenina, pití vody 4l denne, a jestli zařadit i svačiny.

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Agnes, tento režim je vzhledem ke svému složení naprosto nevhodný - neposkytuje základní živiny - bílkoviny a sacharidy.
Poraďte se raději se svým praktickým lékařem nebo na gastroenterologii.

Věra (05.04.2013):

chtela bych zhubnou a nevim jak na koho se mam obratit?a aby to nebylo hlavně drahé děkuji,

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Věro, můžete se přijít poradit do bezplatných konzultací v centrech VŠTJ Medicina Praha - jejich seznam naleznete na www.vstj.cz

Milan (05.04.2013):

Dobrý den. Přestal jsem kouřit a za pět měsíců jsem přibral 10kg a nemůžu je dostat dolů.Sportovat nemůžu protože mám zdravotní problémy.Snažím se jíst 5-6x denně ovoce,zelenina,jogurty) ale moc to nepomáhá nebo to dělám špatně. Děkuji za odpověď.

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Milane,

vzhledem k Vašim zdravotním problémům a omezení možností pohybové aktivity by bylo vhodné řešit Vaši redukci hmotnosti s odborníky - obraťte se tedy na obezitologii ve Vašem okolí. Je třeba vyhodnotit Váš stravovací režim a řídit redukci hmotnosti vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu.

Seznam odborných pracovišť zabývajících se obezitologií naleznete na www.obesitas.cz

Kamila (05.04.2013):

Dobrý den, chcise zeptat, co je nejlepší při redukční dietě na hypoglykémii. Mám DM 1. typu a potřebuji zhubnout. Držím dietu a pak mě ve dvě hodiny v noci vzbudí hypoglykémie nebo mě dostihne během dne.. Řeším to džusem nebo syrovátkou. Nevím, jestli je to nejlepší způsob. Děkuji

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Kamilo,

hypoglykémii řešíte vhodně - džus či ovoce je vhodným rychlým řešením. Pokud je i po cca 10 minutách glykémie nižší, je vhodné zkonzumovat zdroj polysacharidů - např. plátek chleba, knäckebrot, apod.

Bylo by však třeba Váš režim vyhodnotit s Vaším diabetologem - je možné, že dávky inzulínu jsou určeny pro vyšší příjem sacharidů než nyní ve své stravě konzumujete.
Zapisujte tedy své stravování, pohybovou akitvitu a glykémie a s tímto uceleným zápisem se poraďte se svým ošetřujícím diabetologem.

Vanessa (04.04.2013):

Dobrý den. Chci se zeptat. Četla jsem, že deficit mezi příjmem a výdejem energie by měl být 2-4.000kJ. Co když ale přijímám průměrně 8.500Kj a vydám cca 12.000Kj (včetně BMR). Můžu zhubnout , samozřejmě i s pohybem a kvalitní, pestrou stravou? Nebo musím snížit příjem na nějakých 5-6.000Kj , jak se často doporučuje při redukčním režimu? Mám obavy, že budu mít hlad a nastane jo-jo efekt..Díky

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Vanesso,

pokud byste přijímala 8 500 kJ a vydávala 12 000 kJ, pak byste jednoznačně měla redukovat hmotnost.
5 000 - 6 000 kJ je často zmiňováno jako “paušální” redukční příjem - ale pokud např. konzumujete 12 000 kJ, postačí Vám pro redukci přidat pravidelnou pohybovou aktivitu (navýšit výdej) a snížit svůj příjem o cca 2 000 kJ na 10 000 kJ. příjem 5 000 - 6 000 kJ by pro Vás byl velmi přísný a opravdu zde existuje předpoklad, že byste měla hlad, režim byste dlouhodobě neudržela a došlo by k jojo efektu.

Lucie (03.04.2013):

Dobrý den, chtěla bych od Vás poradit jak se mám stravovat na noční směně? Dělám ,,dvanáctky", tj. 2 x denní (7.00 - 19.00h), 2 x volno, 2x noční (19.00 - 7.00h.), 2 x volno a pořád takto dokola. Mám sedavou práci, celých 12 hodin sedím. Je mi 25 let, měřím cca 160 cm a vážím 67 kg, chtěla bych zhubnout alspoň 10 kg a váhu si udržet ale vůbec nevím jak mám jíst před noční, na noční a po noční. Prosím Vás moc o radu, děkuji mockrát.

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Lucie,
při směnném zaměstnání je hlavně důležité prozkoumat svůj režim v dnech jednotlivých služeb - vstávání a uléhání ke spánku. Dobu mezi vstáváním a ulehnutím je poté třeba rozdělit do pravidelných úseků - je třeba dodržet alespoň 3 hlavní jídla denně, pokud máte mezi hlavními jídly hlad, zařaďte malé svačiny - dostačující může být např. ovoce nebo polotučný jogurt, apod.. Vzhledem k tomu, že máte sedavou práci, volte raději lehčí pokrmy. Záleží však na Vašem současném stravování.
Můžete svůj režim přijít také zkonzultovat v rámci bezplatných konzultací při VŠTJ Medicina Praha - seznam center naleznete na www.vstj.cz

Lenka (03.04.2013):

Dobrý den, zajímalo by mě jestli je vůbec reálné zhubnout 50 kilo.Měřím 170cm a vážím 120kg. Každý den ujedu na orbitrecu cca 10 km a udržuji tepovou frekvenci kolem 120tep/min. jídlo si vážím takže denní spotřeba 5000Kj a jsem jak na houpačce, jeden týden kilo zhubnu a pak zase naberu, někde dělám chybu a nevím kde, vyšetření na štítnou žlázu je v normě.

odpovídá (09.04.2013):

Bc. Jitka Laštovičková:

Dobrý den Lenko,

pro posouzení reálné možnosti zredukování hmotnosti by bylo potřeba získat více informací - zda jste již v minulosti zkoušela redukovat hmotnost, jakým způsobem, dále informace o Vašem současném zdravotním stavu a rodinné anamnéze.

V obezitologických ambulancích se setkáváme s pacienty, kterým se podaří zredukovat i 50 a více kilogramů, jejich výchozí hmotnost je však obvykle vyšší.

Protože píšete, že se Vám nyní redukce nedaří, přestože máte pravidelný pohyb a energ. příjem 5000kJ, doporučila bych Vám prověřit Váš režim s odborníky - můžete se přijít poradit do bezplatných konzultací v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha (jejich seznam naleznete na www.vstj.cz) nebo se objednejte do odborných ambulancí obezitologů - jejich seznam je k dispozici na www.obesitas.cz

1 2 3 4 5 67 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce