Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rady odborníků

Na Vaše dotazy odpovídali odborníci z týmu Žij zdravě.

Nutriční terapeutky v čele s Anetou Sadílkovou vám radila se sestavením redukčního jídelníčku a pomohou vám odhali případné chyby a nedostatky ve vašem stravovacím režimu.

Rekondiční instruktoři vedeni Janem Větrovským poradí pohybové a sportovní aktivity vhodné ke snižování váhy s přihlédnutím k vašim individuálním zdravotním omezením.

Obezitolog, Martin Matoulek, zodpoví vaše dotazy, které se obecně týkají snižování váhy.

Pediatr, Jitka Kytnarová, pomůže se snižováním kilogramů a problémům s váhou vašich dětí.

V neposlední řadě je zde psycholožka, Šárka Slabá, která vám pomůže s motivací ke snižování váhy.

Stačí poslat svou otázku na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz nebo ji vložit do níže přiloženého formuláře. Odpověď na svou otázku naleznete během 14 dní na této stránce.

Otázky a odpovědi budou jednou měsíčně přesouvány do archivu.

Megiie (13.03.2013):

Dobrý den. Chtěla bych se zeptat na Váš názor na cvičební trend 30days shred od Jill Michaels? Myslíte, že je opravdu možné mít výsledky o jakých se všude diskutuje? Není to špatně, když se prvních deset dní cvičí denně stejné cvičení, druhých deset dní denně jiné a opět stejné cvičení a ve třetích deseti dnech taktéž? Myslela jsem si, že v tréninku je důležitá pestrost a ne stereotyp. Myslíte, že bych mohla dosáhnout podobných výsledků, kdybych jill cvičila třeba jen 4x týdně a doplnila ji o jiné své dosavadní a nejmilejší tréninky (zumba, hip hop) ? Díky za jakoukoli recenzi k tomuto cvičení. S pozdravem

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Mgr. Zuzana Borkovcová

Dobrý den, určitě s vámi souhlasím, že v pohybovém programu je důležitá pestrost. Co se týče programu Jill Michaels. Vlastní zkušenost s tímto cvičením nemám, každopádně určitě je fajn, pokud si denně zacvičíte, ať už s Jill nebo půjdete na zumbu. Pokud jste odkázána na pohyb doma, videa typu Jill Michaels vám dají určitý návod, jak cviky provádět a pomůžou vám připravit si „domácí“ trénink.

Gajdošová (12.03.2013):

dobrý den, letos mně bude 50 let, měřím 172 cm a vážím hrozným 85 kg. Před 3 roky jsem vážila dokonce 91 kg, během 3 měsíců jsem zhubla na 74 kg (vážívala jsem vždycky max.67 kg), pak jsem zase přibrala snažím se jíst 5x denně, ale mám nezvladatelné chutě na sladké a vůbec pevnou vůli. Každý večer usínám s myšlenkou, že jsem to zase nevydržela a dala si sladké. Ani motivace nepůsobí - abych byla zdravá a oblečení, které jsem si nechala upravit, když jsem zhubla, abych ho mohla zase nosit. Před 2 roky jsem totiž hubla pomocí Metabolic balance, tozn.že jsem jedla pouze 3 x denně, malé přílohy, zeleniny a ovoce pouze některé druhy. jedla jsem po pěti hodinách, zhubla jsem za 2 měsíce asi 13 kg na váhu 74 kg. To jsem měla ještě pevnou vůli, teď ne, vážím si jídlo, jím zeleninu, ovoce, tmavé pečivo,luštěniny, piju asi 2,5 l čisté vody, nesl.čaje a hlavně sladké. Děkuji za odpověď

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den paní Gajdošová,
rozhodně by dle mého názoru ve Vašem případě bylo vhodné zanalyzovat situace, kdy je chuť na sladké silná, kdy po sladkém saháte. Také jaký druh sladkého preferujete. Tyto informace by pak bylo vhodné řešit s odborníky - s obezitologem, s nutriční terapeutkou, s psychologem. Nepíšete také, zda sportujete či máte nějaká zdravotní omezení.
Na Vašem místě bych rozhodně “neházela flintu do žita” - v minulosti se Vám podařilo zredukovat kilogramy úspěšně. Nyní by bylo vhodné zkusit redukci pod vedením odborníků - hlavně ve spolupráci s psychologem, který Vám může pomoci nejen se situacemi, kdy pociťujete chuť na sladké, ale i s motivací.

Petra Kadeřábková (12.03.2013):

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na dietu při zjištěných vředech na žaludku a dvanáctníku. Jakých konkrétních potravin se vyhnout a které naopak pomáhají v hojení. Můžu používat do jídla podušenou cibuli a česnek?Vím , že se v syrovém stavu cibule a česnek nesmí používat, ale když jí podusím?Je možné pít místo kávy meltu?Děkuji za odpověď. Kadeřábková

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Petro,
v akutní fázi raději česnek vynechte úplně, cibuli dávejte do pokrmů pouze vcelku na vydušení, po upravení ji z pokrmu odstraňte.
Při vředech žaludku a dvanáctníku je třeba, aby byla Vaše strava šetřící - je třeba nesmažit, hlavně dusit a vařit na vodě (po skončení tepelné úpravy pak přidat malé množství tuku - tuk by neměl procházet tepelnou úpravou). Polévky nezahušťujte jíškou ale raději jen zálivkou z mouky.
Vyhněte se dráždivým kořením a dochucovadlům, v malém množství můžete použít zelené natě.
Nepijte sycené nápoje, silný čaj, kávu, kyselé nápoje a vyhněte se též kyselým potravinám. Raději nyní omezte také potraviny s nadýmavým účinkem - luštěniny, některé druhy zeleniny (zelí, kedlubna, apod.) - konzumujte nyní raději zeleninu jako dušenou, pozor také na pecičky a slupky u ovoce  vhodné je např. ovocné pyré. 
Místo melty bych Vám raději nyní doporučila obilninové kávy.

Míša (11.03.2013):

Dobrý den. Je mi 14 let, měřím 160 cm a vážím 80 kg s mamkou chceme zkusit Dukanovu dietu. Chci se zeptat jestli je pro mě jako dítě vhodná. Děkuji za odpověď

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá:  Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Míšo,
rozhodně pro Vás Dukanova dieta vhodná není. Příliš bych ji nedoporučovala ani Vaší mamince.
Rychlý počáteční úbytek při této dietě je způsoben tím, že se v první a druhé fázi konzumují hlavně potraviny obsahující bílkoviny. Téměř zcela chybí potraviny obsahující sacharidy - to způsobí, že Vaše tělo vezme sacharidy ze zásob z jater (glykogen). Na glykogen je navázána voda, ztráta 3-4 kg je tedy způsobena hlavně ztrátou glykogenu a na něj navázané vody.
Míšo, nacházíte se ve fázi, kdy rostete a vyvíjíte se - tato dieta pro Vás rozhodně vhodná není. Raději se stravujte pestře, dle zásad racionální stravy a pravidelně sportujte!

rafri (10.03.2013):

dobrý den chtěl bych poradit se sestavením redukčního jídelníčku a jaký sportovní aktivity bych měl provozovat.děkuji za odpověď

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den,
máte možnost přijít se bezplatně poradit do rekodničních center VŠTJ Medicina Praha - jejich seznam naleznete na www.vstj.cz
Je třeba posoudit Vášsoučasný zdravotní stav a stravování a dle nich správně aktivity a doporučení týkající se jídelníčku nastavit.

rafri (10.03.2013):

dobrý den chtěl bych poradit se sestavením redukčního jídelníčku a jaký sportovní aktivity bych měl provozovat.děkuji za odpověď

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

 

Dobrý den,
máte možnost přijít se bezplatně poradit do rekodničních center VŠTJ Medicina Praha - jejich seznam naleznete na www.vstj.cz
Je třeba posoudit Vášsoučasný zdravotní stav a stravování a dle nich správně aktivity a doporučení týkající se jídelníčku nastavit.

marcelka (08.03.2013):

dobrý den potřeuji pomoc. Chodím 3roky do poradny nuitriční a moc mi to nezábírá,dopor.hodně bilkovin a jídelníček sestavit se mi moc nedaří.Víte on to semnou nemá lehky, já jsem po častěji v psych.léčebně.Mam schizofrenii a těžkou poruchu osobnosti. Bandáž žaludku mi zamítli protože jsem rizikový pac. Tak co mi prosím poradíte?? Děkuji

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Marcelko, Vaše situace je jistě komplikovaná - je na místě řešit ji ve spolupráci s psychiatrem a obezitologem.
Je třeba posoudit Vaše možnosti pro nastavení jídelníčku a dodržení doporučení . Obraťte se proto na pracoviště zabývající se obezitologií - jejich seznam najdete na www.obesitas.cz


Lucka (02.03.2013):

Dobrý den, chtěla jsem poprosit o radu, beru antibiotika DOXYBENE a v příbalovém letáku se píše, že bych měla omezit mléčné výrobky a výrobky s obsahem vápníku, hořčíku a železa. Nemohli byste mi prosím poradit seznam potravin s nízkým obsahem těchto prvků? Děkuji moc za odpověď.

odpovídá (26.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den Lucko, měla byste se vyvarovat hlavně výrobků s vysokým obsahem těchto prvků a jejich významné spotřeby. Nejedná se o to, že byste měla nyní konzumovat pouze potraviny s nízkým obsahem těchto prvků. Neužívejte nyní doplňky stravy obsahující tyto prvky. Jezte tedy nadále pestře, omezte nyní po dobu užívání těchto léků mléčné produkty (jsou velkým zdrojem vápníku a mléčných bakteriálních kultur), vyhýbejte se výraznému navýšení konzumace hovězího masa nebo listové zeleniny , banánu, datlím a sušeným meruňkám, ořechům, větším porcím luštěnin, pohanky a bulguru.

Vaše jméno (24.02.2013):

Dobrý den.mám problém s celulitidou na nohou.je převážně na stehnech ale po přejetí po celé délce nohou ji vnímám všude.na stehnech je viditelná a bolestivá.je mi 25 a trpím na ni asi 3 roky.chodím na lymf.masáže,piji,snažím se cvičit ale nic výrazného se neděje.děkuji

odpovídá (13.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den, problém celulitidy je velmi komplexní - jedná se hlavně o estetický problém, s kterým je velmi těžké bojovat. S tímto problémem Vám více poradí spíše dermatolog. Vše, co zmiňujete (masáže, pitný režim, pravidelný pohyb), by mělo celulitidu zmírňovat, dále je vhodné omezit kolové nápoje, kávu a alkohol, konzumovat dostatek ovoce a zeleniny.

Vaculíková (22.02.2013):

Dobrý den chtěla bych se zeptat ,pracuji denní 12,a nocní 12,jak se stravovat na nočních směnách,asi nejlepší by bylo najíst,ale jsem celou noc v pohybu a ráno než jdu spát tak nevím co bych spořádala. Děkuji Vaculíková

odpovídá (13.03.2013):

Odpovídá: Bc. Jitka Laštovičková

Dobrý den paní Vaculíková, rozhodně nelze na nočních směnách nejíst - zvláště pokud jste v pohybu. Rozplánujte si stravování dle svého režimu v daném dni - vždy minimálně 3 hlavní jídla (snídaně, oběd večeře) a mezi nimi menší svačiny (např. malá porce ovoce, zelenina, knäckebrot s tvarohovou pomazánkou a zeleninou, jogurt, apod.).  Cca 2-3 hodiny před ulehnutím po směně byste měla již sníst spíše něco lehčího - opět např jogurt, malou porci ovoce, zeleninu, která pro Vás není těžká, apod. Největší chybou obvykle bývá najíst se před ulehnutím. Záleží také na tom, jak Vaše strava vypadá nyní.

1 2 3 4 5 6 7 89 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

jednodenní akce
vícedenní akce