Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Biopotraviny


Autor: Mgr. Lenka Mičová

Spotřeba biopotravin v České republice činí v současné době 0,55 % z celkové spotřeby potravin. V kvalitě BIO dnes můžeme koupit prakticky všechny běžně konzumované potraviny – od pečiva, přes mléko, mléčné výrobky, maso, vejce, obiloviny, mouky, sušenky a jiné sladkosti, ovoce, zeleninu, až po pochutiny jako například koření. V BIO kvalitě se u nás nejvíce pěstují obiloviny, produkuje se hovězí maso a mléko.

Kde biopotraviny můžeme koupit? Jednak v prodejnách zdravé výživy, ale také v běžných obchodních řetězcích, dokonce i v některých menších prodejnách s potravinami. Mívají vyčleněné místo – tzv. biokoutek. Správně označená biopotravina nese na svém obalu grafický znak BIO s nápisem „Produkt ekologického zemědělství“ a kód kontrolní organizace (CZ-KEZ…).

Biopotraviny kupují zhruba 3 % lidí. Téměř polovina obyvatel vůbec tyto potraviny nezná. Hlavním motivem pro nákup potravin pak bývá zdraví a poté absence chemických přísad.

Jistě jsou mezi vámi jak příznivci biopotravin, tak i skeptici. Jak to vlastně s biopotravinami je? Proč je tedy kupovat či naopak nekupovat? Je v tom nějaká výhoda pro zdraví člověka? Jako každá mince má svůj rub a líc, stejné je to i u biopotravin. Srovnáme-li biopotraviny s normálními potravinami – rozdíl bývá především v ceně, jelikož biopotraviny jsou dražší.

Biopotraviny mají lepší chuť, ovoce či zelenina mohou být menší, méně vzhledné (ale nemusí to být vždy pravda). Co se týče nutričního složení – biopotraviny mají vyšší obsah sušiny, možná proto v uskutečněných studiích pak vycházely vyšší obsahy některých vitaminů (prokazatelně vitaminu C) a minerálních látek právě v biopotravinách.  Samozřejmě i z hlediska obsahu chemických látek jsou na tom biopotraviny lépe. Neobsahují chemické konzervační látky, citrusy nejsou chemicky ošetřeny, sušené ovoce má svou přirozenou barvu (neobsahuje siřičitany), zelenina má nižší obsah dusičnanů, je tu nižší obsah reziduí pesticidů atd.

Na druhou stranu, pokud nejsou aplikovány pesticidy, mají potraviny vyšší obsah přírodních toxinů. Předpokládá se, že biopotraviny obsahují o 10 – 50 % více přírodních toxinů. Rostliny je produkují na svou ochranu. Navíc mnoho z nich má mutagenní a karcinogenní aktivitu. Co se týče mikrobiální kontaminace, i zde jsou na tom biopotraviny hůře právě z důvodu praktik používaných v ekologickém zemědělství - používání živočišného hnoje, zákaz používání některých potravinových aditiv, některých technologických postupů nebo zákaz používání antibiotik.

Co z toho vyplývá? Pokud máte doma vlastní zahrádku, ideální je konzumovat vlastní produkty, kde víte, jak a čím hnojíte, jak a kde chováte svoji drůbež, krávy, ovce. Pokud jste odkázáni na nákup potravin v obchodech, je dobré se řídit vlastním rozumem, dát se „zlatou střední cestou“. Rozhodně nekupujte nahnilé ovoce či zeleninu, ať je v bio kvalitě či nikoli. Vybírejte si kvalitní a vzhledné kusy,
u obilovin, mouky, pečiva se rozhodněte buď podle ceny, nebo podle toho, kterého výrobce chcete podporovat či k jakému výrobku máte větší důvěru.

A malý slovníček na závěr:

Bioprodukt - surovina rostlinného nebo živočišného původu, získaná v ekologickém zemědělství, která je na základě příslušného osvědčení určena k výrobě biopotravin.

Biopotravina - potravina rostlinného nebo živočišného původu, vyrobená z bioproduktů zpracovaných podle zákona o ekologickém zemědělství (č. 242/2000 Sb.). Označení BIO tedy znamená, že zemědělci při své produkci nepoužívají látky a postupy, které by zatěžovaly, znečišťovaly nebo zamořovaly životní prostředí nebo by zvyšovaly riziko kontaminace potravního řetězce. Dbají na pohodu chovaných hospodářských zvířat.

 

 

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce