Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Čokoládu ano nebo ne?


Autor: Mgr. Lenka Mičová

Protože měl být by tento blog prozatím poslední, přemýšlela jsem, jaké téma zvolím. Napadla mě čokoláda, lidmi milována pro její chuť a pozitivní účinky na náladu, ale i zatracována kvůli kaloriím. Čokoládu dostáváme jako pozornost, dárek, odměnu, rovněž jí často někomu děláme radost. Jaké je její místo v jídelníčku lidí, kteří se snaží zhubnout?

Nejdříve se zmíním o pozitivech, která čokoláda našemu organismu přináší. Čokoláda obsahuje theobromin, což je látka blízká kofeinu. Díky ní má stimulační až afrodiziakální účinek. Uvádí se, že theobromin má kladný vliv i na hubnutí, ale vzhledem k tomu, že jako celek je čokoláda doslova „kalorická bomba“, tento účinek nemá moc šanci se uplatnit. Dále v čokoládě najdeme flavonoidy a polyfenoly, látky s antioxidačním účinkem, které působí příznivě na stav cév.

Čokoláda je rovněž zdrojem hořčíku, který příznivě působí na funkce mozku. Tento prvek navíc chrání tělo před srdečními chorobami, mrtvicí, vysokým krevním tlakem, ledvinovými kameny a podporuje růst kostí. V kakaových bobech je kromě toho obsažen tryptofan, jehož přeměnou vzniká serotonin, což je tzv. hormon dobré nálady. Také cukr a škroby zvyšují v mozku hladinu serotoninu. Tuky zase stimulují tvorbu endorfinů, které zmírňují bolest a přispívají k našemu lepšímu pocitu. Příjemné pocity z čokolády mohou souviset rovněž s určitým obsahem fenyletylaminu. Tato látka mírní pocity strachu, úzkosti a napětí. Zvlášť při stresu, vyčerpání nebo ve stáří. Dokáže vyvolat silné pocity spokojenosti. Zvýšené hladiny fenyletylaminu mívají například milenci.

Pokud máte na čokoládu chuť, není vhodné si ji zcela odpírat. Raději si naplánujte denně jeden čtvereček kvalitní čokolády a předejte tomu, že se vaše chuť na čokoládu bude stupňovat. A po jaké čokoládě sáhnout? Nejmenším prohřeškem bude čokoláda s vysokým obsahem kakaa, tedy alespoň 70 %. Taková čokoláda mívá méně cukru, méně tuku, čili celkově je kaloricky přijatelnější než čokoláda mléčná, která obsahuje více cukru, tuku a také mléko. Čokolády s vyšším obsahem kakaa navíc většina lidí nedokáže sníst velké množství. Pro ty z vás, kteří sledujete a řídíte se glykemickým indexem, mám potěšující zprávu - čokoláda mléčná má glykemický index 49, hořká 70 % čokoláda pak pouze 22.

Přeji vám pohodové hubnutí!

sojka84 (08.05.2011):

já teda hrooozně miluji čokoládu...a nejraději mám milku s jahodou náplní

jozana (14.05.2011):

myslím si že né každej den ale občas je zapotřeby zhřešit já si myslím že si o to tělo rekne občas samo

to je teda ale (01.06.2011):

fuj

Lenulinka (31.08.2011):

občas si čokošku dám a stejně se mi daří kila shazovat, protože se hodně hýbu a jinak jím dost zdravě

kacaba (10.02.2012):

taky ted hubnu a zkusila jsem si koupit cokoladu s 95% kakaa. Tak jsem na ni zvedava :-)

Čokoláda (31.03.2012):

Mám ráda hořkou čokoládu. Tak aspoň že to je menší prohřešek. :)

pavla (09.07.2012):

Z něčeho si tu radost musíme udělat

pavla (10.07.2012):

už si du kousíček ale hořké dát

Simona (16.09.2012):

já zase neodolám milce s celýmy ořechy :( Sníst celou není problém! Jedna kostička my mě akorát ..podráždila,, :)

Karin (01.10.2012):

Na sladké moc nejsem, ale jednou za měsíc dostanu na čokoládu chuť. Obdivuji ty co opravdu dokážou sníst jeden čtvereček já se zkrotit neumím...



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce