Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rekondiční týdenní pobyt s veganskou stravou (2. část)


Autor: Mgr. Lenka Mičová

Dobrý den, tak jste zvědaví, jak dopadl veganský pobyt, co se mi líbilo, co ne a proč vám o tom vůbec píšu? Spousta věcí se mi moc líbila, ale našlo se tam i pár věcí, proti kterým jsem měla značné výhrady.

Jedou ze zásad těchto veganů je „jíst 3 denně“. Ano, opravdu tvrdí, že ideální a zdravé je jíst pouze 3x denně, žádné svačiny. Tvrdí, že jíst vícekrát denně zatěžuje trávení, že 3x denně je naprosto postačující. S tím jsem tedy zásadně nesouhlasila a nesouhlasím, ani po vyslechnutí argumentů, proč tomu tak je. Nadále si trvám na tom, že jíst 5x denně je mnohem lepší, zvláště, pokud má člověk problémy s žaludkem, s trávícím ústrojím vůbec, nedovedu si představit, jak by takový člověk snášel velkou nálož jídla najednou. Také pro děti mi to nepřijde příliš vhodné, přeci jen mají malý žaludek a potřebují přijímat menší porce vícekrát denně.

Dále mi trošku, no spíš docela hodně, vadilo, že sladké pokrmy byly příliš sladké, že kuchař cukrem rozhodně nešetřil. Na to, že je to jeden ze směrů alternativní výživy, vydává se za výživu zdravou, tak mi používání velkého množství bílého cukru moc nesedí.  Je pravda, že tu byla spousta lidí, kteří se dosud stravovali normálně, tak se jim chtěl kuchař trochu přizpůsobit. Naopak zde bylo několik účastníků, kteří se čistě vegansky stravovali již delší dobu. Cukr bych používala v malé míře, ať už jde o normální stravu, o veganskou, makrobiotickou či jinou. Méně slazení, méně jednoduchých cukrů je pro lidi obecně výhodnější. Další postřeh – v každém jídle, kromě sladkého, byl česnek. Tím se tu opravdu nešetřilo, byl k dispozici i jen tak k jídlu, kdo chtěl, mohl si zakousnout stroužek česneku. To mi přišlo trochu nefér vůči malým dětem, které pak tato výrazná jídla odmítaly, včetně mého syna s poznámkou, že to pálí. Zeleniny bylo dostatek, tmavého pečiva také, všechny suroviny byly v kvalitě BIO. Kdokoli se mohl kdykoli na cokoli zeptat, bylo možné se účastnit samotného vaření, bylo možné si vaření vyzkoušet.

Kromě jídla zde byly denně přednášky týkající se stravy, zdraví, nemocí, pohybu. Nebyly povinné, záleželo na každém, jestli se účastnil či se raději vydal na výlet po okolí. Počasí bylo nádherné, na výlety jako stvořené. Součástí pobytu byly také masáže a perličková koupel.

Poslední den pobytu probíhala výstupní lékařská prohlídka – váha, krevní tlak, cholesterol. A jaký byl závěr? Co si lidé odnesli z pobytu? Všichni účastníci měli na konci nižší hladinu cholesterolu, u některých byl rozdíl – pokles velmi výrazný (a to u lidí, kteří měli hladinu cholesterolu velmi vysokou). Bylo vidět, že i jeden jediný týden čistě rostlinné stravy měl vliv na hladinu cholesterolu, u některých i na snížení tělesné hmotnosti.

Co říci závěrem? Pokud jste typičtí konzumenti české stravy, pokud se ve vašem jídelníčku usadilo bílé pečivo, uzeniny, každý den musíte mít maso nebo aspoň kousek salámu, zelenina je u vás spíše výjimkou, z ovoce znáte tak kompot nebo občas nějaké to jablko, bolí vás klouby, hladina cholesterolu nic moc, lékař vás straší cukrovkou, infarktem apod., tak by vám určitě změna jídelníčku prospěla a když začnete svou změnu třeba podobným pobytem, jste na dobré cestě. Hodně štěstí!

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce