Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Strava by měla být především pestrá - maso


Autor: Mgr. Lenka Mičová

Jaké maso je zdravější a které bychom měli konzumovat? To jsou otázky, s nimiž se mezi lidmi často setkávám. Pokud tento příspěvek bude číst vegetarián, vegan či makrobiotik, jednoznačně prohlásí, že nejlepší a nejzdravější je nejíst žádné maso. Z pohledu člověka všežravce je však pohled poněkud jiný, ale také ne zcela jednoznačný. Záleží na mnoha faktorech – jaký druh masa chceme konzumovat, odkud maso pochází, zda z domácí produkce nebo z velkochovu, zda je v kvalitě BIO nebo jde o maso z normálního chovu, zda budeme konzumovat maso tučné nebo libové, jak často zařazujeme maso na svůj jídelníček, v jaké úpravě budeme maso jíst apod.

Zřejmě už vám dochází, že říci, jaké maso je nejzdravější, není vůbec jednoduché. Z hlediska obsahu tuků je nejlépe konzumovat méně tučné ryby, kuřecí maso, krůtí, dále kvalitní libové hovězí či libové vepřové maso. Pokud nám tolik nezáleží na množství tuku, ale na kvalitě, z tohoto pohledu lze jednoznačně doporučit maso rybí.

Z hlediska obsahu škodlivin (zbytků růstových hormonů, antibiotik apod.) je na tom nejlépe maso, které pochází z ekofarem, kde se nepoužívají žádná chemická hnojiva, čili zvířata jsou krmena eko-krmivem, pasou se na pastvinách, které jsou takřka nedotčeny chemickými postřiky, hnojivy apod. Ale připusťme, že ani toto nemůže být 100% BIO, protože vzduch, vítr ani déšť si nevybírá, určité množství hnojiv či postřiků se vlivem povětrnostních vlivů může dostat na ekofarmu ze vzdálenějších míst, kde tyto prostředky používány jsou. A i kdyby ne, déšť určitě není čistá voda. Tím ale v žádném případě nechci nijak odrazovat lidi, kteří BIO potraviny kupují. Maso pocházející z klasických velkochovů totiž není z hlediska možných zbytků antibiotik, růstových hormonů a látek vznikajících při stresu, úplně to nejzdravější. Pokud jde o těžké kovy, ty se v potravním řetězci kumulují.

A jak to tedy je - jíst maso či nejíst? Abychom dostáli prvotnímu úsloví „strava by měla být pestrá“, maso má v jídelníčku své místo jako zdroj kvalitních plnohodnotných bílkovin, železa a vitamínů skupiny B. Máte-li problémy s nadváhou nebo s vysokou hladinou tuků v krvi, vybírejte jednoznačně maso libové. A pro vás ostatní platí, abyste jedli maso střídmě. Nemusíte jej mít na talíři každý den! A co se týče druhů masa, platí zde především již zmíňovaná PESTROST.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce