Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Kvíz o cukru

Ve spolupráci s metodickým portálem RVP.cz jsme pro učitele připravili výukové materiály o zdravém životním stylu. Můžete je využít i vy jako inspiraci pro vzdělávání svých dětí. Tento materiál se zaměřuje především na zdravé stravování. Děti si zábavnou formou upevní znalosti o tom, kolik některé potraviny a nápoje obsahují cukru. Za poslední čtvrtstoletí došlo ke ztrojnásobení počtu obézních dětí. Lékaři bijí na poplach a hovoří o epidemii. Ta bude pro další generace znamenat výrazné zhoršení kvality života a častější výskyt vážných zdravotních komplikací (např. cukrovky 2. typu, vysokého tlaku). Nejlepší prevencí je zdravý životní styl, který zahrnuje nejen nutričně vyváženou stravu, ale také pravidelný pohyb. Jeho základní pravidla by měla být dětem vštěpována již od útlého věku.

Cíl

Žák bude jíst menší množství cukru.

Pomůcky

  • obrázky potravin pro každou skupinu,
  • 102 kostek cukru pro každou skupinu (v jedné krabici kostkového cukru, tj. 1 kg, je přibližně 400 kostek cukru).

Motivace (5 minut)

Děti se rozdělí do skupin po 3 až 4. Každá skupina dostane obrázky potravin. Učitel musí dětem zdůraznit, o jaké množství potravin se jedná (1 litr colového nápoje, sklenička džusu, čokoládová tyčinka, 1 banán, miska jahod, 1 kobliha, 1 jablko, ¼ melounu, 1 porce kečupu, 1 čokoládové vajíčko, 1 jogurt, 1 čokoládový koktejl). Učitel: Na zadní stranu každého obrázku každý z vás napíše, kolik té určité potraviny sní (vypije) za týden.

Hlavní část (30 minut)

Každá skupina dostane 102 kostek cukru. Učitel: Ke každému obrázku dejte tolik kostek cukru, kolik podle vás obsahuje.

Diskuse

Učitel: Myslíte, že je dobré jíst velké množství cukru? Proč ano/proč ne? Děti by měly diskusí dospět k tomu, že určité množství cukru je potřebné, ale velké množství škodí. Cukr by se neměl konzumovat místo jídla, ale po jídle. Je lepší cukr v ovoci než čokoláda atd.

Kvíz

Dětem přečtěte odpovědi z tabulky. Děti si opravují hromádky cukru podle správných odpovědí.

Závěr (10 minut)

Diskuse o tom, zda je něco překvapilo (například nevěděly, že colový nápoj má v sobě takvelké množství cukru, budou se snažit jíst méně cukru). Děti by měly být motivovány k tomu, aby jedly méně cukru. Je vhodné za nějakou dobu zmapovat, kolik snědí za týden cukru a porovnat jejich odpovědi s odpověďmi na této hodině (mělo by nastat zlepšení a měl by tak být naplněn cíl).

 

Kompletní materiál ve formátu PDF stahujte zde.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce