Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Nejčastější chyby a omyly v rámci hubnutí

Pro přehrávání je nutný Flash.

 

Vítejte v naší online poradně, kde můžete již nyní do připraveného formuláře vkládat své dotazy. Odpovědi naleznete v době konání samotné on-line poradny právě na této stránce. Nezapomeňte se podívat na krátké video, které Vás seznámí s tématem dané poradny a představí Vám odborníka připraveného zodpovídat Vaše dotazy.

Téma: Nejčastější chyby a omyly v rámci hubnutí
Termín: 25. srpna, POZOR, tentokrát od 13.00 do 15.00 hodin
Odborník odpovídající na dotazy: MUDr. Jitka Housová, Ph.D., internistka, obezitoložka

 


 

zindulka: Dobrý den, jen mi 27, váhu mám celý život plus mínus stejnou. Nejde mi ani tak o zhubnutí, ale o zpevnění těla. Jaký sport byste mi doporučila? děkuji, z.

Dobrý den, pokud nemáte obezitu můžete si různé pohybové aktivity vyzkoušet. Záleží, zda máte ráda pohyb při hudbě (docela dobrý je agua-aerobik), nebo zda Vám vyhovuje spíše pomalejší cvičení - zde nedám dopustit na pilates či kalanetiku (ta je ale pro některé docela nudná). Pokud jste typ, který je rád, že se vysílí do "úmoru" tak zkuste spinning. Jde o to si jednotlivé pohybové aktivity zkusit a pak si vybrat.

Bára F.: Dobrý den, asi největším problémem s mým hubnutím a pokusy o snižování váhy, kterých mám od střední školy za sebou nepočítaně, je to, že se nedokážu správně namotivovat. Pokaždé si řeknu, že teď tedy už u toho pravidelného cvičení vydržím, a že konečně budu jíst pravidelně. Jenže to mi vážně dlouho nevydrží. Z práce jdu unavená, na cvičení ani pomyšlení a pokud toho mám v práci moc, na pravidelné jídlo samozřejmě samým stresem zapomenu a pak se naperu až doma. A tak je to pořád dokola. Prosím, poraďte mi - jak to udělat tak, abych si jednou konečně našla nějakou tu aktivitu, u které bych vydržela a jak to udělat, abych nezapomínala jíst a jedla opravdu pravidelně a věčer se nepřejídala? už jsem z toho dost unavená, ale pořád mám pocit, že bych to neměla vzdát. Kór když si uvědomím, že téměř každý v mojí rodině je obézní a mají problémy tu s vysokým tlakem, tu s cukrovkou, tu s klouby :-(. Děkuji moc za radu, Bára

Dobrý den, na Váš dotaz není jednoduchá odpověď. Motivovat se musí každý sám (bohužel), to já neumím. Mohu Vám vyjmenovat rizika spojená s obezitou, ale to sama víte, jak dále v dotazu píšete. Možná by do začátku stačilo se sejít s psychologem, který se zaměřuje na léčbu obezity (např. ve FP Karlovo nám. 32 je to dr. Slabá) a rozebrat vše v klidu, nebo zajít k obezitologovi. Mezi obezitou a stavem duše a tedy i motivací je spousta věcí totiž společná a mnohdy přejídáním řešíme jiné věci, které si v daný okamžik vůbec neuvědomujeme.

Jana: Dobrý den, jsem po dovolené a díky all inclusive se mi povedlo na dovolené přibrat. Můžete mi poradit, jak dostat dolu ta 3 kila, která jsem si přivezla z dovolené? Je dieta, kterou byste doporučila. Jana

Dobrý den, zkuste se podívat na vzorové jídelníčky na www.zijzdrave.cz, nebo www.obesita.cz - přijedte si k ním svačiny, mohlo by to pomoci.

Marie: Dobrý den, co byste poradila na čištění organismu? Jak vhodné je zařazovat takovéto dny, případně více dnů? A co by mělo být součástí takové očistné kúry? Děkuji za odpověď

Dobrý den, co myslíte čištěním organismu? Jednodenní hladovky kdy jen pijete zeleninové a ovocné šťávy? Pokud nejste diabetik, tak Vám asi neuškodí, ale také po tomto moc nezhubnete, neboť ovocné šťávy obsahují hodně sacharidů a energii budete čerpat tímto způsobem. Jinak si myslím, že k "pročištění" organismu velmi dobře poslouží pravidelný příjem ovoce a zeleniny každý den, v syrovém stavu. Doporučuje se pět denních porcí.

Lenka: Dobrý den, mám problém, dříve jsem mohla jíst, co jsem chtěla a váha se mi v podstatě držela. V posledních letech ale přišel „zlom“ a ručička na váze pomalu stoupá. Pořád jsem v kategorii normální váhy, ale chtěla bych tento stoupající trend zarazit dříve než se dostanu do obezity a dál. Můžete mi doporučit, jak se do toho pustit, abych nadále váhu udržela, případně i pár kilo zhubla? Děkuji Lenka

Dobrý den, chválím, že se zajímáte o svou váhu i když nejsem obézní. Určite by Vám pomohla konzultace s dietní sestrou. Napište si jídelníček - vše co sníte a vypijete za celý týden a těmito záznamy můžete přijít do VŠTJ Medicína Praha, v Salmovské ulici. Konzultace jsou zcela zdarma, jen musíte zavolat, zda v daný den budou.

Lena: Dobrý den, nevíte, jak se mám zbavit špeků, které se mi usídlily na zadkem. Váhu mám v pořádku, ale těhle špeků bych se opravdu moc ráda zbavila... děkuji, lena

Dobrý den, zkuste cvičit kalanetiku či pilates, pokud by cvičení nepomohlo a jedná se Vám pouze a jedině o tuto oblast, tak by mohla pomoci liposukce (přiznám se, ale jejím příznivcem rozhodně nejsem).

Dobrý den, když člověk začnu držet redukční dietu a k tomu cvičit a postupně se mu podaří dostat se na váhu, kterou chce, jak si nastavit stravovací a pohybový režim dále, aby se váha nevrátila zpátky nahoru. Jak přejít z redukční diety k něčemu jako „udržovací režim“?

Dobrý den, obecně se doporučuje postupně zvyšovat energetický příjem - cca od 500 kJ/ týden až dva. Pokud váha se drží a nestoupá, tak je možno opět za další týden přidat 500 kJ, pokud váha začne stoupat, tak je nutné příjem nezvyšovat, naopak snížit o 250 kJ. Důležité je nezačít zmatkovat a vyčkat. Váha Vám při zvýšení energetického příjmu o 500 kJ nepůjde dramaticky nahoru o desítky kilogramů. Pohybovou aktivitu bych nechala v rozsahu, jaká byla při hubnutí, neboť tím zamezíte opětovné tvorbě tukových zásob.

Dobrý den, co si myslíte o přístrojích jako pás na hubnutí?

Já bych si to nekoupila, ale záleží na Vás.

Moly: Dobrý den doktroko, zajímalo by mě, jaké jsou nejvhodnější večeře, zda je vůbec dobré večeřet, popř. kdy naposledy je nejlepší jíst, aby se tuky neukládali ? Děkuji, M.

Večeřet určitě ano, je nesmyslnné jít spát hladový. Večeře by měla být spíše lehká - tzv. grilovaná ryba, těstovinový salát (ne s majonézou), zeleninou salát s grilovanými kousky kuřete, ale může to být i rohlík se sýrem či jogurt s muesli. Obecně se doporučuje jíst naposledy cca 1-1,5 hodiny před spaním.

Tina: Co si myslíte, paní dotkorko, o tukožroutské polívce? Je na ní něco dobrého, nebo je to jen další nesmyslná dieta?

Pokud si jí uvaříte někdy k obědu či večeři nic nenamítám, naopak velmi dobrá polévka. Pokud chcete držet tukožroutskou dietu, tak to rozhodně nedržte. Tato dieta byla podrobněji také rozebírána na Obesity News - www.obesity-news.cz

Jana: Dobrý den paní doktorko, co dělat, když máme pořád chutě na něco dobrého. existuje vůbec něco proti chuti. I když mám plný žalůdek, pořád mám na něco chuť. Děkuji moc Jana

Dobrý den, mnohdy chutě na něco jsou způsobené tím, že jsme dlouho nejedli a máme hlad - typicky chuť na sladké - kdy nám při hladovění klesá v krvi cukr a my ho požitím sladkostí "zvedáme". Nebo na slané mají chuť lidé, když málo přes den pili. Obecně se na chutě dá vyzrát pravidelným stravováním, dále pacientům povoluji jednu sladkost denně (pokud jsou na sladkosti), ale je nutné počítat s energetickou hodnotou té dané pochutiny a při dalším jídle tento energetický příjem o tu pochutinu snížit, a nebo se více ten den hýbat. Pokud je u Vás problém v "mastných" pochutinách, tak by Vám mohlo pomoct Alli - volně prodejné v lékarnách.

alča: Dá se nějak urychlit "zmizení" bříška po porodu? Děkuji, alča

Zkuste cvičit pilates :)

Alice: Dá se obecně říci, kde se hubne při držení diety – tedy na kterých partiích těla se hubne nejdříve a kde jenom velmi obtížně?

Dobrý den, to se bohužel říci nedá, každý jsme totiž jiný, někdo drží "pouze" dietu, jiný při dietě také cvičí, takže každý hubne trochu jinak a jinde.

Zdena: Dobrý den, mám takový problém s hubnutím. Přibrala jsem po antikoncepci skoro 15 kilo a nejdou mi zhubnout, ať dělám, co dělám. Jsem z toho docela na dně - poradíte mi? Zdena

Dobrý den, pokud Vám samotné hubnutí nejde, tak je na místě se poradit s odborníky - obezitology, dietními sestrami. Pokud jste z Prahy, tak je možné se obrátit na obezitologii ve FP Karlovo nám. 32, Praha 2, nebo na Endokrinologický ústav. Konzultace (zcela zdarma) jsou také ve VŠTJ Medicína Praha v Salmovské ulici. Pokud půjdete na konzultaci, tak bude nutné si napsat jídelníček - vše co sníte a vypijete za celý týden.

Monika S. : Zdravím, paní doktorko, chtěla bych se zeptat. Pokud chci změnit stravovací návyky, mám se do toho pustit v začátku sama anebo doporučujete zapojit rovnou celou rodinu – tedy manžela i děti? Ještě jsem s nimi o tom nemluvila, tak nedovedu úplně říct, jak budou reagovat. Díky za radu

No, to je těžká otázka. Záleží na tom, jakého manžela máte, zda je nakloněný změnám atd. Také záleží na tom, jak chcete stravovací návyky měnit - pokud chcete např. ubrat sladkosti a přidat ovoce a zeleninu, tak nic proti tomu, když k tomu přizvete celou rodinu. Určite nic nezkazíte, když zavedete pravidelné snídaně a večeře, ke každému jídlu budete podávat ovoce a zeleninu a omezíte smažené věci. Taky mám vlastní zkušenost, že pokud koupite např. celozrnnou mouku a upečete z ní koláč a nikde nebudete říkat, že je to z celozrnné mouky, tak nikdo tuto změnu nepozná. Jakmile to řeknete, tak všichni budou říkat, jak to je "hnusné" :)

Lída: Dobrý den, co si myslíte o dělené stravě?

Pokud budete jí dodržovat, tak velmi pravděpodobně zhubnete. Tato dieta se na rozdíl od ostatních "zaručených" dá držet dlouhodobě aniž by Vás ohrozila. Zhubnutí je dáno tím, že jíte pravidelně a máte nižší porce (redukce příjmu kalorií) neboť se zde nedá kombinovat vše se vším. Takže co si odnést - pokud chcete zhubnout a preferujete tento způsob, můžete to zkusit a neublížíte si, jen je riziko, že pokud tento způsob stravovaní opustíte, tak velmi pravděpodobně naberete zpět.

xxx: Pro koho je vhodná bandáž žaludku a kolik to stojí? Díky za odpověď.

Obecně pro pacienty, kteří tuto metodu chtějí, mají BMI vyšší jak 35 kg/m2, nebo mohou mít BMI o něco nižší cca od 33 kg/m2, ale musí závažné přidružené choroby - např. cukrovku, vysoký cholesterol, vysoký tlak, nebo astma, neplodnost atd. Pokud jsou tyto indikace splněny, tak tento výkon plně hradila pojišťovna.

Hanka: Dobrý den, co si myslíte o tzv. Cambridge diet? Chtěla bych ji začít držet, ale nevím, radši se nejdřív zeptám vás. Děkuji za odpověď, Hanka

Dobrý den, rozhodně nedržet. Tuto dietu jsme podrobněji rozebírali v Obesity News - můžete to najít na www.obesity-news.cz, tuším, že to bylo některé z jarních čísel.

Simona Velková: Dobrý den paní doktorko, obdivuji Vaši práci, díky Vám jsem zhubla 20 kg. Můj dotaz je spíše provozní a to kdy se vrátíte po MD do ordinace? Děkuji Vám přeji hezký den Simona V.

Jé, dobrý den, zdravím účtárnu :). Napište mi prosím na mail, odpovím Vám podrobněji, je to trochu složitější.

Renata: Dobrý den, jaký máte názor na stravování podle Lenky Kořínkové? Zbavilo mě nutkavé potřeby jíst i bez pocitu hladu, a chutí na sladké, je možné, že vyrovnává metabolismus? Děkuji

Určitě se při tomto způsobu stravování dá zhubnout, tento typ diety se dá držet i dlouhodobě. Hubnutí je způsobeno jednak zpravidelněním denních jídel, jednak zredukováním energetického příjmu.

andrea: Dobrý den,mám12hodinovou pracovní dobu chodím domu v 21.30 a mám konečně klid na jídlo,tak jim.V práci pracuji sama mezi lidmi a mám čas 1za den na jídlo 30min.Chci přestat večer jíst,když příjdu domu.Děkuji

Přestat jíst večer se Vám povede pouze tehdy, pokud budete jíst více přes den. Zkuste např. popíjet jogurtové drinky místo svačin. Tak budete mít "aspoň" oběd a 2 svačiny.

Klára: Dobrý den, několik let se léčím na sníženou funkci šž. Nyní beru každý den Euthyrox 100.Bohužel nikde jsem se nikdy nedočetla, jaká vhodná dieta je při tomto onemocnění. Jím vcelku zdravě, pohybu mám také dostatek, ale nedaří se mi ani pořádně udržet stávající váhu natož zhubnout. Děkuji za odpověď

Při onemocnění štítné žlázy není žádná speciální dieta - platí zde obecné zásady hubnutí.

latimeria: Dobrý den, do jaké míry je důležité dodržování pitného režimu při snaze zhubnout? Obecně -- počitá se do pitného režimu mléko, černý čaj, případně pivo s obsahem alkoholu nebo víno? Děkuji za odpověď.

Pitný režim je nutný dodržovat i když nehubnete. Pokud málo pijete, tak Vás může bolet hlava, můžete být nervozní, ale můžete i zkolabovat. Obecně pokud máme žízeň, tak podvědomě saháme po slaných věcech (chipsy, hranolky atd), tím můžeme přibírat na váze. Do pitného režimu (co se týče kalorií) se počítá vše, co kalorie má - tedy - mléko, alkohol. Naopak hořký čaj či voda se nepočítají.

Šárka: Dobrý den,je mi 29 let, ráda bych se zeptala, jak docílit zhubnuti v oblasti bricha a pasu.Váhu mám vporadku (56kg/170cm).Chodím běhat 4x týdně kolem 5 km, diety nedržím, ale jím relativně zdravě.Přesto mam pneumatiky, kterých e nemužu zbavit.

Dobrý den, pokud pravidelně cvičíte a nelze docílit redukce objemu v kýžené oblasti, tak připadá v úvahu liposukce. Přesto než byste se k tomuto rozhodla, zkuste cvičit kalanetiku či pilates - velmi účinná cvičení na redukci objemů.

Klára: Dobrý den..Měla bych k vám jeden dotaz.. Od začátku roku bojuji s dietou a musím říct, že velmi úspěšně.. Ze tuto dobu jsem dala sportem a vhodným stravováním 40kilo dolů.. Problém přišel ve chvíli, kdy jsem změnila zaměstnání a nyní pracuji na 3 směny.. Nevím jak se stravovat, co je v jakou dobu vhodné a nevhodné.. Nerada bych dietu nějak porušila, proto prosím o pomoc a radu.. Děkuji

Mooc gratuluji k zredukovaným kilogramům. I když pracujete na směny, je nutné zachovat pravidelnost příjmu potravy. Bude asi výhodné si nosit s sebou jídlo do práce, budete vědět, kolik kJ sníte a vyvarujete se nekontrolovatelnému příjmu prázdních kalorií. Snažte se jíst každé 3-4 hodiny, v noci jezte spíše lehká jídla - jogurt, těstovinové saláty, zeleninové saláty. Pokud pracujete přes den, zase jezte á 3 hodiny, opět zachovávejte svačiny, oběd buď pokud je možno se závodně stravovat tak je možný tento, jinak bude lepší si ho opět donést. Nezapomínejte také na odpolední svačinu, abyste nešla domů hladová.

Evžula: Dobrý den, co si myslíte o 12 denní dietě? Trochu se toho děsím - první den má být syrovátkový den - fuj, tak než se do toho pustím, abych věděla, jestli to vůbec má smysl. Moc děkuji!

Dobrý den, já bych tuto dietu nedržela. Tyto diety jsou založeny na velké redukci příjmu energie, člověk se těší, až je přestane držet a zase se "normálně" nají. Všechna zredukovaná kila se pak rychle vrátí.

Katka: Dobrý den,chtěla bych se zeptat jak se mám správně stravovat.. nejsem obézní,ale ráda bych zhubla alespoň 3 až 5 kg.. je mi teprve 15 let,nejsem nějak tlustá,ale prostě těhle pár kg bych ráda zhubla a to je ten problém,jelikož mi nejdou dát dolů..hýbu se celkem často..cvičím doma půl hodinky,skoro denně,někdy si zacvičím aerobik,jezdím trochu na kole apod..ale stále nic.. Nevím jestli mám jíst 3krát denně nebo spíše 5krát denně,proto bych byla ráda,kdyby ste mi poradila.. Děkuji předem.

Dobrý den, obecně platí to, že by člověk měl jíst pravidelně - to znamená - snídat, svačit, obědvat, svačit, večeřet. Snídaně by měla tvořit 25-30% celkového denního příjmu, měla by obsahovat, jak sacharidy, tak i bílkoviny a tuky (např. jogurt s muesli) a ovoce. Svačiny by měly tvořeny ovocem a zeleninou. Oběd - zde bychom se měli vyvarovat smažených jídel a smetanových omáček, odpolední svačina by měla být tvořena opět ovocem, zeleninou, jogurtem ev. pečivem (záleží na tom, co kdo má rád). Večeře by měla být spíše lehká (grilovaná ryba, kuře, zelenina atd). Denní příjem pokud chcete zhubnout by se měl snížit tak o 1500-2000 kJ. Je však nutno zdůraznit, že toto jsou obecné zásady, každý pacient je jiný.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce