Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Pohyb v létě aneb jak správně využít hezkého počasí a sportovat efektivně venku

Pro přehrávání je nutný Flash.

 

Vítejte v naší online poradně, kde můžete již nyní do připraveného formuláře vkládat své dotazy. Odpovědi naleznete v době konání samotné on-line poradny právě na této stránce. Nezapomeňte se podívat na krátké video, které Vás seznámí s tématem dané poradny a představí Vám odborníka připraveného zodpovídat Vaše dotazy.

Téma: Pohyb v létě aneb jak správně využít hezkého počasí a sportovat efektivně venku
Termín: 28. července od 12.00 do 14.00 hodin
Odborník odpovídající na dotazy: Mgr. Ondřej Kádě, vedoucí rekondičního centra, VŠTJ MEDICINA PRAHA, Rekondiční centrum Medispo

 


 

Zuzana S.: Dobrý den, chtěla bych shodit pár kil,ale nedaří se mi. Chodím hrát pravidelně squash, ale váha stále nejde dolů. Je mi 33, měřím 170, váha 83. Díky za Váš názor. Zuzana

Dobrý den, squash není ideální aktivita pro redukci kilogramů. Vy potřebujete aerobní aktivitu, kdežto při squashi se dostáváte do anaerobní zóny. Zkuste spíše svižnou chůzi, rotoped - navíc nebudete tolik namáhat klouby. Druhá stránka redukce hmotnosti je úprava, konzultace jídelníčku.

sportovkyně: Dobrý den, mám takovou otázku asi mimo téma, ale co vlastně dělá rekondiční instruktor?

Dobrý den, jednodušše řečeno, stará se o pohybovou aktivitu obézních a lidí s nadváhou a k tomuto přidružených nemocí (hypertenze, DM apod.).

Zuzana: Co si myslíte o flowinu? Je z vašeho hlediska opravdu tak dobrý, jak se všude píše? děkuji za odpověď

Já osobně s tím zkušenosti nemám. Je to vhodné na posílení těla, stabilizačního systému, ale ne jako prostředek ke shazování kilogramů.

Monča: Dobrý den, pane Kádě, jaký povrch je podle vás nejlepší na běhání? Jakou obuv byste doporučil - opravdu je rozdíl mezi obyčejnými teniskami a botami na běhání? Děkuji za odpověď, Monča

Dobrý den, určitě je lepší běhat po lesních cestách, případně po trávě než po asfaltu. Lepší je měkčí povrch. Co se týká bot, tak se nevyplatí na nich šetřit. Běžecké boty jsou vyráběny za tímto účelem, tudíž kvalitní běžecké boty umí tlumit dopad, tudíž alespoň částečně jsou šetrnější ke kloubům, jsou lehčí.

irena: Dobrý den, kolikrát týdně bych měla chodit cvičit, aby to mělo nějaký efekt? Děkuji, irena

Dobrý den, nejlépe obden, tzn. alespoň 3x týdně.

Vlasta: Dobrý den, mojí babičce je 77 let, je obézní a má mírné zdravotní problémy. Hodně sedí doma, moc se nepohybuje a nám se nedaří jí přesvědčit o tom, že by měla jít alespoň na procházku. Existuje nějaký sport nebo pohybová aktivita pro seniory? Děkuji za odpověď.

Dobrý den, nevím co znamená mírné zdravotní problémy. Určitě je dobře, že se jí snažíte přimět k procházkám. Chůze je přirozený pohyb. Zkuste babičku (pokud jste z Prahy) nasměrovat do Rekondičního centra, pořádáme cvičení pro seniory od zaří do června. Kontakt www.medispo.net

Jiří P.: Je lepší chodit běhat ráno nebo večer? Pocitově se mi ráno vstává špatně, večer jsem po práci ale unavený a venku je divný dusno. Děkuji.

A vyzkoušel jste to? Pokud ano, jak jste se cítil po běhání? Pokud se cítíte večer unavený, zkuste místo běhu třeba jen svižnější chůzi.

Alena: Dobrý den, nemůžu si sportováním ve velkých vedrech nějak ublížit? Snažím se hodně pít před běháním, ale vždy po půl hodině mám hroznou žízeň a mám dojem že jsem už všechno vypotila. Děkuji.

Dobrý den, tekutiny musíte doplňovat i během zátěže. Nejlépe každých 15-20 minut přibližně sklenici. Nicméně, pokud nemusíte nechte si cvičení na ranní či večerní hodiny, kdy není tak velká sluneční aktivita a není takové vedro.

Petra: Dobrý den, co myslíte, že je lepší - střídat sportovní aktivity, nebo si najít jednu a tu dělat pořád? Chodím na spinning, s váhou se moc nic neděje, tak si říkám, jestli by nebylo lepší to trochu střídat?

Dobrý den, to je individuální. Pokud Vás baví jedna aktivita, tak dělejte jednu, pokud chcete střídat poh.aktivity, tak je střídejte. Každopádně, pokud chcete shazovat kila, vyberte si aktivitu(y) aerobního charakteru, tj. provozovanou minimálně 40 minut souvisle a nejlépe obden. Vhodné jsou chůze (lépe s holemi), kolo, inline, veslařský trenažer apod. Intenzita by měla být "střední", tzn. jednoduše, měla byste být schopna při této činnosti mluvit. Dá se stanovit i TF, ale ta se odvíjí od klidové tepové fekvence, věku.

Zdenka P.: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaký letní sport je nejvhodnější na posílení zadních částí těla? Děkuji, Zdenka

Dobrý den, co myslíte zadní částí těla? :-) Zkuste inline brusle nebo nordic walking.

Markéta: Dobry den , chtela bych se zeptat ... je mi 15 let a mam obvod pasu 82cm - vim ze je to docela hodne na to kolik mi je a ze u zen nad 88cm je to nebezpečné , jenze nevim jak svou pneumatiku mam shodit ..denne mam alespon 30min aerobni zatez (abych spalovala tuk ) a 3x tydne posilovani celeho tela a kdyz zrovna nemam posilovani tak se venuji powerjoze . Presto tuk v pase ne a ne zmizet . Poradil byste mi jake pohybove aktivity a jak dlouho provozovat ? Dekuji

spíše než 30 minut každý den, zkuste 60 minut obden při TF zhruba 125-140 T/min - pohybová aktivita by měla být souvislá, tj. chůze, severská chůze, rotoped, inline brusle, orbitrek, veslařský trenažer apod.

Marcela: je mi téměř 60 let, mám atrtozu,artritýdu všech kloubů.Mám bohužel i nadváhu. Jaký spoŕt by jste mi doporučil na snížení hmotnosti a utužení organizmu? Moc děkuji M.

Pokud to zdravotní stav dovolí doporučil bych sporty, kde je možno odlehčit váhu těla, tj rotoped, plavání, severská chůze (norsic walking-chůze s holemi). Je důležité aby byl pohyb pravidelný a trval alespoň cca 40 minut. Pokud ovšem máte silné bolesti, je lépe se poradit s lékařem.

Katka Rišnová: Plánuji svého 5 letého syna "dát" po prázdninách na nějaký sport, je velice šikovný a v jakékoliv aktivitě vytrvalý. Jaký sport by jste doporučil takto malému dítěti?

V tomto věku by měl mít všeobecnou přípravu bez ohledu na to jaký sport bude chtít v budoucnu provozovat. Proto také ve většině sportovních přípravek, pokud je vede vzdělaný trenér, by měli děti začínat s všeobecnou a všestrannou přípravou. Rozhodně si myslím, že není nutné se nyní rozhodovat pro určitý sport, ale dát dítěti základy pohybu jako takového a až později se rozhodnout pro ten či onen sport. Je i větší šance, že u něj vydrží a bude ho bavit. Já osobně trénuju basket, takže bych Vám řekl, dejte ho na basket :-), ale pokud jej přihlásíte do atletické, případně gymnastické přípravky, kde získá zákaldy pohybu, tak tím si myslím, že nic nezkazíte a bude se u to později v jakémkoli sportu hodit.

Pavča: Všichni si dnes hromadně pořizují hole na Nordic walking, mně osobně to přijde jako sport pro moji babičku, ale třeba se mýlím ... je nordic walking vhodný i pro jiné věkové kategorie než jsou senioři? Pokud ano, potom proč?

Dobrý den, nordic walking je vhodný pro všechny věkové kategorie. Výhody nordic walking jsou například: podporuje srdeční činnost a krevní oběh - srdeční frekvence je o cca 5-15 tepů vyšší než pro normální chůzi, čímž stoupá energetická spotřeba, dále aktivujete i svalstvo zad a horní části těla (posílení horních končetin), odlehčení velkých nosných kloubů, zvyšuje silově-vytrvalostní schopnosti a celkovou pružnost svalů atp. Nordic walking doporučuji.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce