Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Zdravá strava během prázdnin

Pro přehrávání je nutný Flash.

 

Vítejte v naší online poradně, kde můžete již nyní do připraveného formuláře vkládat své dotazy. Odpovědi naleznete v době konání samotné on-line poradny právě na této stránce. Nezapomeňte se podívat na krátké video, které Vás seznámí s tématem dané poradny a představí Vám odborníka připraveného zodpovídat Vaše dotazy.

Téma: Zdravá strava během prázdnin
Termín: 2. července od 12.00 do 14.00 hodin, pozor, tentokrát pátek ne již tradiční středa
Odborník odpovídající na dotazy: Mgr. Karolína Hlavatá, Endokrinologický ústav v Praze

Témata následujících poraden:

  • Pohyb v létě aneb jak správně využít hezkého počasí a sportovat efektivně venku

 


 

Eliška: Dobrý den, v letních měsících velmi rádi podnikáme výlety na kolech. Prosím, poraďte, jak si složit jídelníček na takový teplý a ještě k tomu sportovní a výletní den? Co si s sebou vzít? Děkuji za odpověď, Eliška

Především si vozte dostatek tekutin, které mohou být i přislazené, copy zdroj energie. K jídlu je to těžší, zejména v horku. Vozte si musli tyčinky, chléb nebo jiné pečivo, vhodné jsou různé rostlinné paštiky - dobře chutnají, jsou zdarvé a mají pevný obal. Dobré jsou i mléčné výrobky - jogurtové nebo kefírové nápoje. Nezapoměňte na zeleninu.

Maja: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak se dobře a správně stravovat v létě během těhotenství. Je například konzumace některého ovoce nevhodná? Děkuji za odpověď, Maja

Dobrý den, opt platí - jezte pestře, využívejte dary přírody, nezapomínejte na bílkoviny a nepřejídejte se. Pokud ovoce nečiní zažívací nebo jiné problémy, je v pohodě i miminko.

Lenka: Dobrý den, můžete na léto doporučit nějakou dietu? Nebo jaký by měl být stravovací režim v létě? Hezký den, Lenka

hlavní zásada - jíst pravidelně a využívat hojnosti přírody. Nikdy není obsah vitamínů a minerálníích látek vyšší než v čerstvém, sezózním ovoci a zelenině. Jezte je syrové, vařte pokrmy s maximálním využitím zeleniny. Pro osvěžení, dobré zažívánía a z hlediska příjmu bílkovin jsou dobré zakysané mléčné výrobky, které jdou dobře kombinovat s ovocem a tím zvýší i jejich sytivost.

Alena: Dobrý den, jsou v létě vhodné i bylinkové čaje? A které byste doporučila? Alena

Určitě jsou. Z bylinkových čajů je vhodná máta, maliníkové nebo jahodníkové listy. Tyto čaje mohou pít i děti. U ostatních bylin je třeba je střídat a nepít jen jeden druh. Pro informaci- to platí i pro minerální vody.

Hanka: Dobrý den, jak si přes léto poradit s tím, že člověk si rád dopřeje večerní posezení u sklenky, grilu nebo jen tak s přáteli. Ale při takovýchto posezeních se většinou na stole objeví nějaké dobroty, kterým se těžko odolává. Je možné si večer něco přejen dát? A co byste doporučovala? Díky, Hanka

Grilujte nejen maso, ale i zeleninu - papriky, cukety, lilky, houby. K tomu připravte různé jogurto-tvarohové omáčky. Zeleninu podávejte na stůl také syrovou, nakrájenou na proužky a k tomu zmíněné dipy. Maso nakrájejte na menší kousky. Pro mlsné servírujte také ovoce, zakysanou smetanu nebo roztavenou hořkou čokoládu.

Chtěla jsem se zeptat, jak se díváte na míchané nápoje? A co ty nealkoholické? Je možné je občas zařadit „na pořad dne“?

Určitě. Alkoholické nápoje jsou zrádné, o tom není diskuze. Nealkoholické míchané nápoje jsou jistě vítaným zpestřením pitného režimu.

Lída: Od maminky jsem slýchala, že pořádné jídlo je to „teplé“. Studená jídla se u nás považovala za něco jako podřadná. Je to skutečně tak? Nebo je studená kuchyně stejně vhodná? Nebo v létě snad i vhodnější? Prosím,poraďte, děkuji.

I studená jídla jsou hodnotná, např. saláty hovoří za vše. Pro zvýšení jejich energetické hodnoty přidejte bílkovinu, popř. i kousek pečiva nebo trochu těstovin a skvělý, zdravý oběd je na světě. V létě ideální.

Věrka: Chystáme se na dovolenou a manžel objednal „all inclusive“. Trochu se bojím, jak zvládnout veškeré nabízené jídlo. Máte nějaké rady na jídelníček a stravování během dovolené? Děkuji za odpověď, Věrka

Několi rad mám, ale bude záležet především na vaší disciplinovanosti. Takže: U švédských spolů si nejprve projděte nabídku a stanovte si, co budete jíst. Vybrané potraviny si dejte na talíř a pro další jídlo pak již nechoďte. Vybírejte si taková jídla, která jsou pro vás méně známá - dejte si větší množství netradičního salátu,a le nepřejídejte se zbyetčně těstovinami. To platí i v restauracích. Ochutnejte místní speciality, nejezte "zbytečnosti" během dne, k lehčímu oběd mnohdy postačí zmrzlina, ke svačině jogurt s ovocem. Pozor na alkohol! Je hodně energetický a bourá předsevzetí.

Eva: Mám skutečně hodně ráda melouny a v létě si je dávám často a hodně. Je to špatně? Děkuji, Eva

Melouny mají ve 100 g přibližně 110-120 kJ, klidně si je dopřávejte, ale myslete na to, že příliš nezasytí, protože obsahují převážně sacharidy.

V.J.: Jaké nápoje a v jakém množství doporučujete během horkých dní? Děkuji za odpověď

Doporučené množství tekutin je v průměru 1,5 l, v horku, při pohybu více. Nemusíte se ale zbytečně prolévat. Vhodné tekutiny voda, ovocné čaje, slabší černý čaj, bylinné čaje z máty, maliníkového nebo jahodníkového listí. K ochucení vody nebo čaje použijte citrón, lístky máty, pro změnu trochu ovocné šťávy. Nápoje by neměly být ledové!

Ivan: Zdravím, chtěla bych se zeptat, na videu mluvíte o grilování. Jaké jsou další zásady, dá se nějaké grilování doporučit. Jaký je rozdíl mezi grilováním na uhlí, plynu a elektrice? Nebo je ještě lepší lávový kámen? Děkuji. Ivan

To ej velmi dobrá otázka. O grilování je známé, ženení nejvhodnějším způsobem tepelné úpravy a to z důvodu rizika vzniku pro zdraví škodlivých látek. Tyto látky vznikají vlivem vysokých teplot a následkem rozkladu tuků Zdravé grilování je tedy takové, které zabrání odkapávání tuku na zdroj tepla (tím může být i elektrická spirála nebo plynový hořák)a samozřejmě zabrání přímému styku potraviny s tepelným zdrojem. Lávové kameny mají v tomto přednost. Riziko snížíte i tím, že budete grilovat libové maso a použijete marinády bez oleje (lze použít citrńovou nebo pomerančovou šťávu,a alkohol).

Klára: Dobrý den, v létě mám s jídlem ten problém, že když jsou velká vedra, tak se mi celý den nechce pořádně nic jíst (není na nic chuť) a večer když je chladněji, tak bych snědla první poslední. Dá se s tím něco dělat? Děkuji za radu, Klára

Nižší příjem stravy v horku je normální- vyšší teplota tlumí chuť k jídlu. Přesto není dobré přes den hladovět. zaměřte se na zeleninové saláty, ovoce v kombinaci s mléčnými výrobky (např. koktejl, tvarohový dezert), dostetčně pijte (současně zasytí jogurtový nápoj).

Martina: Dobrý den, zajímá mě, jaký má být v těle obsah svalové hmoty a vůbec, jak má vypadat ideální skladba těla. Děkuji

Dobrý den, záleží na pohlaví a věku. U dospělých žen platí, že by neměly mít více než 30% tuku v těle, u mužů 25 %. Vyšší procento značí nadváhu. Obsah aktivní svalové hmoty zívisí především na pohlaví (muži mají více svaloviny), na konstituci a výši pohybové aktivity.

Lucy22: Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak by měla vypadat zdravá strava pro ženu, která má sníženou funkci štítné žlázy (léky Letrox 150 každý den). Dále jestli je zdravé vynechat ze svého jídelníčku plně přílohy (brambory, rýži, pečivo, těstoviny)? Ještě bych se také chtěla zeptat - přes léto nemám problém se zeleninou a ovocem, ale v zimě mi bohužel ovoce ani zelenina z obchodů moc nechutná a donutím se max. do ovoce (citrusové plody). Máte nějakou radu i na zimní období? Děkuji Lucy22

Zdravá strava ženy léčené hormony štítné žlázy je stejná, jako ženy stejného věku bez něj. Pravidelná strava s dostatkem zeleniny, méně tučných mléčných výrobků, opatně s tuky (zejména živočišného původu), pravidelné stravování atd. Pro podporu metabolismustejné zásady jako v předchozím dotazu. A pravidelný režim stravování. Pečivoa přílohy můžete omezit, ale rozhodně necvynechávat. Optimálně 1 porce ráno (tj. 1 kus pečiva nebo krajíc chleba), další v poledne (150-200g, váženo ve vařeném stavu), a jedna navečer. A co v zimě? Zeleninové polévky, zeleninová jídla, široké využití mražené, sterilované zeleniny.

Jana: dobrý den, poradila byste mi, jak snížit váhu při menopauze a autoimunním zánětu štítné žlázy ( snížená činnost ŠŽ? než se na nemoc přišlo, přibrala jsem 15 kg.. beru Euthyrox 50, už konečně nepřibírám, ale dolu zpátky na původní váhu se nemůžu dostat. jím velice střídmě, denně chodím pěšky cca 35 min. věk 47 let děkuji za radu a přeji krásný den

Hypofunkce štítné žlázy predisponuje ke vzniku nadváhy, hlavně v období před tím, než je onemocnění léčeno. Substituce hormony štítné žlázy je podmínkou pro upravení metabolismu. Teď potřebujete metabolismus ještě více podpořit k lepšímu výkonu. Zádsadním řešením je pravidelná pohybová aktivita, nejléope aerobního charakteru (rychlejší chůze, kolo, plavání). tepová frekvence by měla být v rozmezí 60-70 % maximální tepové frekvence, kterou vypočítáte odečtením 220-věk. K měření TF se používají sporttestry, běžne k dostání.

ivetka: DD, chtela bych se zeptat jak by mel vypadat spravny jidelnicek pro udrzeni vahy . Momentalne vazim (poranu,nenajedena,vyprazdnena) +-62kg pri vysce 170cm .Z vašeho BMI jsem se dozvedela ze moje vaha je v poradku a proto si ji chci spise udrzovat jenze nevim jak na to . Priklad meho jidelnicku vypada takto : Snidane- musli s mlekem / celozrnne pecivo , syr , zelenina Svacina - ovoce , nekdy musli tycka Obed-bohuzel se musim stravovat ve skolni jidelne Svacina-celozrnne pecivo s bilkovinou (sunka,syr,jogurt..) a zeleninou a k Veceri - uz jen bilkoviny. Kdyz jdu spat hodne pozde dam si jeste minimalne 3hodiny pred spanim II.veceri a to pouze zeleninu ci ovoce . Denne mam vice nez 30min turistiky , nebo tance ci kola nebo brusli nebo powerjogy a 3xtydne posilovani a to celeho tela . Proto bych potrebovala poradit od vas odborniků jak by mel vypadat idealni jidelnicek pro udrzeni vahy . Dekuji mnohokrat hornickova iv.

Dobrý den platí v podstatě to samé, co jsem psala předtím. žádné dietování, dosoateke nergie při zachování základních pravidel správného stravování, o kterém se dozvíte na těchto stránkách.

Markétka: Dobry den je mi 15let , merim 170cm a vazim 62-3kg . Presto bych alespon tak ta 3-4kila zhubla .. Nejim sladkosti , uzeniny , slane pochutiny , nepiji sladke limonady , sladim medem nebo um. sladidly , jim celozr.pecivo , polotuc.mlec.vyrobky , kvalit.sunku , cerealie , vejce atpod.Muj jidelnicek vypada takto: rano musli s mlekem , dopol. musli tycka nebo ovoce , obed ve skolni jidelne , odpoledne celoz.pečivo s bílkovinou - sunka /syr/vejce/jogurt a to proto abych pri svem treninku po svacine vybila z ni tu energii a vecer jim uz jenom bilkoviny - jogurt/sunku/syr. Denne mam vice nez 30min tance nebo turistiky ,powerjogy a 3xtydne posilovani celeho tela . Stale se mi nedari zhubnout , muj cil je tak 58kg . Co delam spatne , pripadne prosim o ukazku jidelnicku . Dekuji moc Hor.marketa

Milá Markéto, v žádném případě nehubni!!! Žádné diety! Potřebuješ energii pro své sportovní výkony ai výkony duševní ve škole. Navíc chhceš být jistě krásná dospělá mladá žena, tak se také pořádně stravuj. Zbytečné dietování ubývá na kráse, výkonnosti a je zaručeným způsobem, jak se dopracovat k obezitě v dospělosti. Tvůj současný jídelníček je celkem dobrý,a le příliš přísný,. Jez normálně, stravu řeš ne po stránce energie, ale aby byla pestrá a obsahovala vše, co potřebuješ.

Týna: Dobrý den, potřebovala bych poradit. Jsem studentka a často zůstávám dlouho vzhůru. jenže pak mám hlad a ještě také chuť na sladké... Chtěla bych se zeptat, co s tím mám dělat. Jednou jsem byla v lázních a netrpěla jsem tam ani hladem, ani chutěmi. Jejich jídelníček je pro mne ale z několika důvodů nerealizovatelný (finance, omezený čas na přípravu jídla). Moc děkuji a zdravim!

Dobrý den, v lázních je režim stravování trochu odlišný - pravidelné stravování, pestrá strava s dostatkem zeleniny a bílkovin. To všechno jsou atké faktory, které vám zajistí pocit zasycení během dne. Pokud jíte nepravidelně, máte ve stravě málo vlákniny ze zeleniny, ovoce, celozrnných cereálií nebo jíte málo mléčných výrobků, libového masa, pak se také objeví častější pocity hladu a chutí, především nasladké. Noste si tedy do školy svačiny, neodbývejte obědy a nezapomeˇnte se najíst také odpoledne (Např. polotučný tvaroh nebo cottage sýr s ovocem nebo zeleninou, pokud večeříte pozdě, dejte si kousek pečiva nebo krajíc chleba se sýrem, tvarohovou pomazánkou nebo jogurtovým mlékem. řítomnost zeleniny vždy vítána. Večeře na léto ej nejvhodnější v podobě zeleninovéhosalátu, a k tomu např. grilovaná ryba, sýr, vajíčko atd. Zeleninové rizoto, polévka nebo těstovinový salát je také dobrou volbou. K uzobávání si dejte nakrájenou zeleninu nebo ovoce (pozor na andměrné množství). Takovýto jídelníček není nijak náročný finančně, důležité je plánovat a stravovat se pestře.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce