Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Obezita obecně

Přečtěte si více o tématu


První Předchozí Aktuální stránka 2 z 2    1  2  

Dobrý den, četla jsem, že hranice obvodu pasu pro ženy je 80cm. Já mám obvod mezi 73 a 75cm, což mi přijde jen tak tak. Přitom ale moje BMI je necelých 22, měřím 175cm, vážím 66,5kg, 3xtýdně cvičím, hlídám se v jídle...je hranice 80cm obecným pravidlem, nebo existují výjimky (třeba já stavbou těla nemám ženský pas..). Děkuji Janina

Odpovídá MUDr. Matoulek

Ano, tato čísla jsou obecná, na druhou stranu tvarování postavy se dá ovlivnit vhodným cvičením.


Dobrý den. Do 30 ti let jsem jedla cokoliv a kdykoliv i v noci, a při výšce 160 cm jsem měla 50 kg.Pak přišlo období stresů /několik let/ a já přibrala na 75 kg, přesto, že jsem jedla normálně - spíše méně.Od té doby, je mi 48 let bojuji s nadváhou.Když jsem si vážila a přepočítavala co sním, stačí mi bohatě na den 2000 až 3000 kj.Prý je to málo.Začala jsem jíst více a přibrala jsem.Je to takový začarovaný kruh,nechci být tlustá, ale nevím, kde je tedy chyba.Je pravda,že necvičím, protože jsem lenoch,ale to jsem necvičila nikdy.

Odpovídá MUDr. Matoulek

Myslím, že váš problém je v adaptaci na nízký příjem. Pravda, že jíst více je vhodné, ale pohybová musí následovat! Bez ní to nejde. Rozbor jídelníčku i další rady vám bezplatně nabízíme v Rekondičním centru v Salmovské v Praze – www.medispo.net.


Co všechno ovlivňuje růst tělesné hmotnosti?

Odpovídá MUDr. Matoulek

Tělesná hmotnost se zvyšuje především díky nerovnováze mezi přijímanou energií a tělem vydávanou energií. Nevyužitá energie se v těle ukládá v tukových buňkách, a pokud tato nerovnováha přetrvává delší dobu, člověk začne tloustnout. Nerovnováha v příjmu a výdeji energie může být způsobena některými z těchto faktorů: přejídáním, konzumováním přemíry tuků, nedostatkem pohybu a vždy v kombinaci s určitým podílem genetických vloh.


Snažím se řídit BMI, ale přestože jsem na hranici nadváhy, necítím se tlustá. Jaká je tedy vlastně zdravá tělesná hmotnost?

Odpovídá MUDr. Matoulek

Zdravá je hmotnost, která nám vyhovuje, při níž se cítíme dobře, máme pocit zdraví, jsme aktivní a výkonní. Dle WHO je to taková hmotnost, kdy BMI index je do 25 kg/m2 (hmotnost (kg)/výška2 (m)). Optimální a zdravá hmotnost je tedy kombinací obou pravidel.


Ovlivňuje má hmotnost i můj zdravotní stav?

Odpovídá MUDr. Matoulek

Nadváha či obezita zvyšují riziko onemocnění, jako je cukrovka, vysoká hladina tuků v krvi, vysoký krevní tlak nebo srdečně cévní onemocnění.


Co mám udělat jako první, když chci zhubnout?

Odpovídá MUDr. Matoulek

Vaše šance na úspěšné snižování tělesné hmotnosti se zvýší, dáte-li si závazek, že změníte stravovací zvyklosti a zvýšíte pohybovou aktivitou. Specialista toto rozhodnutí určitě ocení a bude se snažit podporovat vaši motivaci i třeba konkrétními návrhy a posouzením vašich nápadů na změnu.


Ze zdravotních důvodů jsem se po patnácti letech rozhodla přestat s kouřením. Rázem šla moje váha raketově vzhůru, a to přitom jím a pohybuji se úplně stejně jako předtím. Existuje nějaká rada, co dělat, aby bylo všechno jako dřív?

Odpovídá MUDr. Matoulek

Kouření zrychluje metabolismus zhruba o 5 – 10 %, což obvykle představuje 850 až 1000 kJ denně. O tento příjem energie musíte upravit svůj denní příjem, a to buď vhodnou úpravu jídelníčku nebo zvýšením pohybové aktivity. Pokud by se i tak vaše hmotnost zvyšovala, kontaktujte lékaře.


Jaký je rozdíl mezi hubnutím u žen a mužů? A jak je to s pohybovou aktivitou – spalují muži při sportu víc kalorií než ženy? Můj manžel jí mnohem víc než já a nevěnuje se téměř žádnému sportu, a přesto vypadá deset let úplně stejně…

Odpovídá MUDr. Matoulek

Zatímco ženám se obvykle ukládá tuk zejména v oblasti stehen a hýždí, mužům v oblasti pasu. Při normální váze to není příliš vidět, rozdíly se zvětšují až když přebytečná kila přibývají. Muži hubnou jinak i proto, že za sebou nemají řady pokusů o zhubnutí. Ženy po mnoha dietách často mají metabolismus nastavený na úsporný režim.


Z vlastní zkušenosti vím, že změnit stravovací návyky seniorů nebo přimět je k pohybovým aktivitám je velmi těžké. Mojí mamince je 61 let a celý život má nadváhu, se kterou ale nikdy nic nedělala. Není už teď pozdě a jak ji vůbec přesvědčit, že by svůj životní styl měla změnit?

Odpovídá MUDr. Matoulek

Na změnu životního stylu není nikdy pozdě. Existují důkazy, že i ten, kdo začne o své zdraví pečovat až v dospělosti, má stejné šance na kvalitní stáří, jako osoby celoživotně aktivní. Z toho jasně vyplývá, že nikdy není pozdě začít provozovat pohybovou aktivitu. Nedostatek pohybové aktivity vede k poklesu fyzické i duševní výkonnosti a velmi často i ke zhoršenému zdravotnímu stavu a vyššímu výskytu civilizačních onemocnění. Právě pravidelné pohybové aktivity mohou tvořit nejlevnější komplexní zásah do zdraví osob ve vyšším věku. Vhodné jsou zejména delší procházky a dle zdravotního stavu i jízda na kole, plavání apod.


První Předchozí Aktuální stránka 2 z 2    1  2  

Omlouváme se, ale v současné době není možné vkládat dotazy do poradny našich odborníků.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce