Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Stravování

Přečtěte si více o tématu

První Předchozí Aktuální stránka 6 z 6    1  2  3  4  5  6  

Dobrý den, zajímalo by mě, kolik kalorií denně by měla přijímat nepracující studentka VŠ, 20 let, 174 cm, 60 kg. Děkuji

Odpovídá MUDr. Matoulek

Nelze určit bez toho, abychom znali váš energetický výdej a cíl, který máte změnou stravy navodit.


Dobry den, potrebuji strasne hubnout, ale cim zacit, jak si udelat jidelnicek.. Nevim vubec nic, jak zacit. Roste mi bricho a i stehna, co s tim?

Odpovídá MUDr. Housová

Objednejte se do specializovaní poradny pro hubnutí, nejčastěji při zdravotnických zařízení. Seznam obezitologických center naleznete na www.obesitas.cz.


Jaký máte názor na zaručené diety a zázračné pilulky? Má smysl se do něčeho takového pouštět nebo to jsou pouze vyhozené peníze?

Odpovídá MUDr. Housová

Většina přípravků propagovaná v médiích je spíše na "hubnutí" vašich peněženek. Obvykle neexistuje žádná dostupná klinická studie, která by potvrzovala a eventuelně vysvětlovala efekt těchto přípravků. Trošku jiná situace je v oblasti různých doporučovaných diet. Všechny jsou založené na kalorické restrikci, a tak i na první pohled nesmyslná dieta může pozitivně psychologicky působit na člověka – věříte tomu, přemýšlíte o svém jídelníčku a hubnete. Nevýhodou takových diet je skutečnost, že je nelze držet věčně.


Jakým jídlům by se měl člověk vyhnout a která by měl naopak vyhledávat, aby žil skutečně zdravě? Musím se zcela vzdát svých oblíbených jídel?

Odpovídá MUDr. Housová

Dělení potravin na vhodné a nevhodné není příliš šťastné, protože pokud jíte dané potraviny přiměřeně, nemohou uškodit. Naopak, čím bohatší je váš jídelníček, tím lépe pro vaše zdraví. Samozřejmě byste měli respektovat základní zásady – jíst dostatek zeleniny a ovoce, omezit příjem tuků, zejména nasycených, mít ve stravě dostatečný příjem vlákniny apod. Občas si můžete dopřát i klobásu nebo šlehačkový dort. Jen si dávejte pozor, aby to nebyla v pondělí husa, v úterý smetanová zmrzlina, ve středu bůček a ve čtvrtek děs při pravidelném vážení.


Den bez čokolády nebo jiných sladkostí si nedovedu vůbec představit. Existuje nějaký návod, jak se přemíry sladkého v jídelníčku vyvarovat? Případně čím sladkosti nahradit a přitom se netrápit neovladatelnou chutí dát si sušenku, čokoládu nebo bonbóny?

Odpovídá MUDr. Housová / Mgr. Hlavatá

Otázkou je, zda je to chuť na sladké nebo přímo na čokoládu. Spousta lidí například nesladí nápoje a pak chuť na sladké dohání právě čokoládou nebo zákusky. A zde bývá často problém, neboť tyto potraviny s sebou přináší i velké množství tuku, který je daleko energetičtější než samotný cukr. Pokud opravdu bez čokolády nezmůžete vydržet, je lepší malý kousek například po obědě, kdy nemáte hlad a jíte ji pouze pro chuť. Zpravidla vám pak stačí i menší množství.


Pane doktore, co si myslíte o držení diet u dospívajících dívek (14 až 17 let)? Moje dcera by ráda zhubla 3 až 5 kilogramů a začala kvůli tomu držet drastickou dietu.

Odpovídá MUDr. Matoulek / MUDr. Housová

V tomto věku redukci hmotnosti moc nedoporučuji. Spíše je lepší pravidelně cvičit 2 až 3x týdně, nevážit se a orientovat se podle obvodu pasu nebo boků. Pro mladou generaci platí více než u dospělých: více se zabývat dostatečným (a přiměřeným) pohybem, než drastickému omezování příjmu.


V posledních několika letech se v obchodech objevila široká nabídka „light výrobků“. Co třeba Cola Light – nevadí, když si ji koupím dvakrát až třikrát týdně?

Odpovídá Mgr. Hlavatá

Cola Light je skutečně bez cukru a její kalorická hodnota je nižší.


Se zájmem sleduji nejrůznější články na téma „Kvalitní snídaně je základ celého dne“. Když ráno vstanu, nemůžu se na jídlo ani podívat, dám si „pouze“ čaj slazený medem a pak něco malého dopoledne. Skutečně si tím můžu uškodit?

Odpovídá MUDr. Housová

Pro zdravý život je velice důležité dodržovat správnou životosprávu. Je dokázáno, že byste měli jíst pět menších porcí jídla denně. Nedáte-li svému tělu pravidelné porce jídla, začne si ukládat tuky na horší časy. Snažte se nasnídat, co nejdříve je to možné, zkuste cornflaky, ovoce, jogurt apod. V žádném případě by vaším prvním jídlem neměl být oběd.


Se zájmem sleduji nejrůznější články na téma „Kvalitní snídaně je základ celého dne“. Když ráno vstanu, nemůžu se na jídlo ani podívat, dám si „pouze“ čaj slazený medem a pak něco malého dopoledne. Skutečně si tím můžu uškodit?

Odpovídá MUDr. Housová

Pro zdravý život je velice důležité dodržovat správnou životosprávu. Je dokázáno, že byste měli jíst pět menších porcí jídla denně. Nedáte-li svému tělu pravidelné porce jídla, začne si ukládat tuky na horší časy. Snažte se nasnídat, co nejdříve je to možné, zkuste cornflaky, ovoce, jogurt apod. V žádném případě by vaším prvním jídlem neměl být oběd.


 

Z čeho by se měla skládat večeře v rodině s dospívajícími dětmi? Musím například pokaždé vařit něco teplého nebo stačí i studená večeře?

Odpovídá Mgr. Hlavatá

Večeře by měla pokrýt asi 15 až 20 % denního energetického příjmu. Měla by být dostatečně objemná a přitom méně energeticky vydatná. Nemusí být každý den teplá. Dospívající děti stále rostou a jejich organizmus se vyvíjí, měly by proto dostávat dostatečně pestrou stravu bohatou na bílkoviny, vitamíny a minerální látky. Ideální je podávat večeři alespoň dvě hodiny před spánkem. Ideální večeří je např. tvarohová pomazánka, sýr nebo šunka s celozrnným pečivem a zeleninovým salátem, plátek drůbežího nebo rybího masa s rýží, bramborem, vše opět doplněno zeleninou.


První Předchozí Aktuální stránka 6 z 6    1  2  3  4  5  6  

Omlouváme se, ale v současné době není možné vkládat dotazy do poradny našich odborníků.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce