Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Minerální látky

Nezbytnou součástí naší výživy jsou také minerální látky. Náš organismus je nutně potřebuje získávat z potravy, protože si je nedokáže vyrobit sám. Minerální látky hrají významnou roli při růstu a pro metabolismus kostí i např. svalů.
Minerální látky se podílejí na výstavbě tělesných tkání, regulují, aktivují a kontrolují metabolické pochody a jsou také důležité pro vedení nervových vzruchů. Mnohé minerální látky hrají důležitou úlohu v prevenci civilizačních onemocnění. Ve většině případů jich lze dostatečné množství získat z běžných potravin. Není tedy vůbec nutné ve většině případů používat různé komerční potravinové doplňky, které jsou často nabízeny jako nezbytné.

Vápník: je nejčastěji zastoupeným minerálem v našem těle, zejména v kostech a zubech. Nízký příjem vápníku ve stravě dětí má negativní dopad na mineralizaci kostí. Velký význam hraje i pro zajištění svalové práce, srdeční akce a přenos nervového vzruchu.

Hořčík: hraje významnou roli v rámci svalové kontrakce, chrání nervy a pomáhá tělu využívat vitaminy C, E a  je důležitý pro metabolismus glukózy. Je nepostradatelný pro metabolismus enzymů, které zajišťují důležité syntetické děje.

Fosfor: podílí se společně s vápníkem rozhodující měrou na stavbě kostí a zubů. Až 80 % tělesného fosforu je uloženo v kostech a zubech. 

Sodík a draslík: oba prvky se podílí na přenosu nervových impulsů. Draslík je dále nezbytný pro správnou činnost svalů, zejména svalu srdečního. Stimuluje duševní činnost. Zvýšený přísun sodíku hraje negativní roli pro regulaci krevního tlaku, ale klade i zvýšené nároky na srdeční práci. Zvláště lidé s vysokým krevním tlakem, srdečním onemocněním, ale i obezitou se mají vyvarovat vyššího příjmu sodíku resp. kuchyňské soli (NaCl).

Železo: zabezpečuje „dýchání“ buněk, bez železa by se buňky „zadusily“. Má zásadní význam pro tvorbu  a funkci hemoglobinu (červené krevní barvivo v červených krvinkách). Je jedním z nejdůležitějších faktorů, na kterých závisí, kolik kyslíku se dostane do mozku, srdce a ostatních důležitých orgánů, včetně svalů.

Jód: jeho hlavní úlohou v lidském organismu je účast na tvorbě hormonů štítné žlázy. Jód urychluje metabolismus živin. Nedostatek jódu  může zhoršovat kvalitu kůže, vlasů, nehtů a zubů. Velký význam hraje jeho dostatek především v těhotenství, protože hraje nezastupitelnou roli při vývoji nervové tkáně včetně mozkové. Jeho nedostatek při vývoji plodu v budoucnosti lze jen těžko nahradit.

Fluór: je důležitý pro zdravé zuby a také nezbytný pro zajištění pevnosti kostní tkáně resp. tvorbu tvrdých a silných kostí.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce