Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Sacharidy

Sacharidy (cukry, glycidy, uhlovodany) jsou hlavním zdrojem energie pro mozkovou činnost, svalovou práci a další tělesné funkce. Jsou také nezbytné pro trávení ostatních živin. Pomáhají urychlovat látkovou výměnu bílkovin a tuků. Navíc v sobě obsahují nezbytné prvky pro růst a obnovu živých tkání v těle. Jeden gram sacharidu obsahuje přibližně 4 kcal/17 KJ.

Jednoduché sacharidy se uvolňují do krve prakticky okamžitě, mají rychlý nástup a jejich účinek v těle trvá kratší dobu než u složených sacharidů. Slouží proto jako rychlý zdroj energie. Patří sem např. fruktóza, glukóza, laktóza, sacharóza.

Komplexní sacharidy se uvolňují postupně, mají pozvolný nástup a vydrží v těle aktivně plnit svojí roli delší dobu než sacharidy jednoduché. Nalezneme je zejména v chlebu, těstovinách, bramborách, luštěninách, rýži a ovoci. Patří sem např. pektin, lignin a některé další polysacharidy.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce