Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Tepová frekvence

Tepová frekvence udává počet tepů resp. srdečních stahů za jednu minutu, které jsou v podobě tepové vlny převedeny do periferie. Díky ní můžeme poměrně přesně sledovat zatížení organismu během pohybové aktivity. Pohyb by měl být pro organismus přínosem, nikoliv zhoubou. Nedoporučuje se proto volit příliš vysoké tempo.

Tepovou frekvenci dělíme na:

Klidová tepová frekvence – měří se pouze ráno po probuzení, pohybuje se v rozmezí 65–75 tepů za minutu, u trénovanějších osob může být klidně okolo 50 tepů za minutu.

Aktuální tepová frekvence – aktuální hodnota tepové frekvence. Je velmi ovlivňována emocemi a fyzickou zátěží. Aktuální tepová frekvence ovlivňuje spalování tuku, vytváření svalů apod. Pokud je tato frekvence příliš vysoká, dochází k trénování síly a vytrvalosti, ale nespalují se tuky. Naopak příliš nízká tepová frekvence je neefektivní a v těle se prakticky žádané změny nedějí.

Maximální tepová frekvence – jedná se o maximální hodnotu, které je náš organismus schopen při zátěži dosáhnout a krátkodobě také udržet. Její hodnotu zjistíme pouze testováním pod lékařským dohledem. Orientačně lze maximální tepovou hranici vypočítat podle vzorce 220 - věk. Tolerance v rámci normy je plus-mínus patnáct tepů/minutu.

Autor: MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce