Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Doc. MUDr. Marie Kunešová, CSc.

Vystudovala Lékařskou fakultu UK, poté se věnovala internímu lékařství. Od počátku 80. let se zabývá léčbu obezity. Tento profesní zájem ji přivedl až k atestaci z endokrinologie. Do roku 2002 pracovala postupně na IV. a III. interní klinice VFN v Praze, kde se zabývala dietní i medikamentózní léčbou obezity, epidemiologií ve vztahu k výskytu obezity v ČR. Od roku 2002 je vedoucí Obezitologického centra v Endokrinologickém ústavu v Praze. Vyučuje na 1. lékařské fakultě UK.

Myslíte si, že za vše mohou geny? Tedy, kdo má obézní rodiče, nemá šanci být štíhlý?

Ne, rozhodně to tak není. Genotyp člověka se mění velmi pozvolna a pomalu, přesto výskyt obezity ve společnosti v posledních několika málo letech velmi vzrostl. Na epidemii obezity mají hlavní podíl vnější faktory, tedy nezdravý životní styl – nevhodné stravování, sedavý způsob života apod.
Ať už člověk má nebo nemá genetické vlohy k přibírání na váze, vždy musí dbát na energetickou rovnováhu, tedy na vyrovnaný poměr mezi příjmem a výdejem energie. Pokud toto člověk dodržuje, nemusí se obávat striktních omezení v jídle. Pokud ale člověk dopustí velkou nadváhu a má k tomu ještě genetické sklony k přibírání na váze, tak v případě, že se rozhodne pro redukci hmotnosti, musí počítat s přísným režimem a omezením.

Kde získávají vaši pacienti informace o možnostech hubnutí?

Ještě před první návštěvou ambulance obezitologického centra pacient vyplní jídelníček a dotazník. Toto vše lékař vyhodnotí. Na základě toho, jak vypadají stravovací návyky pacienta, vytvoříme adekvátní jídelníček. Pacienti dále dostanou návrhy jídelníčků pro inspiraci. Vždy se snažíme vycházet z finančních možností pacienta, z místa bydliště a jeho pracovní aktivity. Náš přístup k pacientovi je hodně individuální.

Jaké jsou největší omyly mezi veřejností v léčbě obezity?

Největším omylem je chtít zhubnout velmi rychle. V takovém případě lidé užívají extrémních prostředků k redukci hmotnosti, hladoví nebo nadměrně cvičí. Toto nasazení jim nemůže dlouho vydržet, po čase se vracejí ke starým návykům a hmotnost opět roste. Není důležité rychle zhubnout, ale pozvolna měnit své stravovací a pohybové návyky a udržet si dosaženou váhu.

Zdroj: Obesity News, zkráceno – plné znění rozhovoru naleznete v  elektronické verzi časopisu

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce