Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Rozhovor s nutriční terapeutkou

PhDr. Karolína Hlavatá vystudovala na Lékařské fakultě Masarykovy univerzity v Brně obor Výživa člověka. Od roku 2003 pracuje jako dietolog v Endokrinologickém ústavu v Praze. Záro veň se věnuje postgraduálnímu studiu v oboru Fyziologie a patofyziologie člověka. Publikuje v domácích i zahraničních časopisech, aktivně se účastní kongresů a konferencí, spolupracuje na několika studiích.


  • Jak se stravuje nutriční terapeutka?

Snažím se co nejvíce respektovat zásady správného stravování. Při sestavování jídelníčku myslím na pestrost a mám v hlavě představu výživové pyramidy, podle které si řídím velikost a počet porcí jednotlivých skupin potravin. Velmi mi pomáhají jednoduché zásady – např. jednou týdně luštěniny, dvakrát týdně ryby. To mi usnadňuje plánování, co budu vařit.

  • S čím může nutriční terapeutka hubnoucím lidem pomoci?

Pomůže stanovit reálný cíl redukce hmotnosti, vysvětlí rizika nadměrné hmotnosti, zhodnotí vaše současné stravovací zvyklosti a na základě nich doporučí změny ve vašem jídelníčku. Samozřejmě společně podrobně proberete zásady redukční diety. Nutriční terapeut vám vysvětlí, které potraviny jsou v rámci hubnutí vhodnější, na které se dávat pozor. Zpravidla vám také nutriční terapeut nabídne ukázkové recepty a vysvětlí, jaké jsou nejlepší způsoby tepelné úpravy pokrmů.

  • Kdy je vhodné se na ni obrátit?

Kdykoli, kdy to myslím s hubnutím vážně. S nutričním terapeutem máte záruku, že budete hubnout zdravě a že informace, které získáte o výživě, budou správné.

  • Mnoha lidem dělá velký problém své dlouhodobé stravovací návyky změnit a vzdát se oblíbených sladkostí nebo například uzenin. Co jim v těchto případech radíte?

Úspěšné hubnutí znamená nejen zredukovat určitý počet kilogramů, ale dosažený hmotnostní úbytek také dlouhodobě udržet. Toho lze dosáhnout pouze celoživotní úpravou životního stylu. A pokud mi takový styl má vyhovovat, musí respektovat i moje preference. Takže pokud jste milovníkem sladkostí, rozhodně vám je nezakážu, ale postupně najdeme kompromis. Např. namísto 50 g čokolády denně se lze domluvit na 20 g nebo na hrnečku kakaa, větrníky je možné nahradit ovocnými dezerty, nabídnu vám recepty na tvarohové dobroty, ovocné saláty atd.

  • Často se setkáváme s tím, že překážkou nových stravovacích návyků hubnoucího člověka je jeho vlastní rodina, která změny v jídelníčku neakceptuje. Jak tuto situaci nejlépe řešit?

To bývá bohužel problematické, protože podpora ze strany nejbližších je velmi důležitá. Nicméně i kamarádky mohou být výbornými spojenci. Rodinu můžu „využít“ ke sportu, prospěje to všem. A změny v jídelníčku? Při prohlášení „tak, a teď se tady bude jíst zdravě“, se začínám bát taky a co teprve hlava rodiny, nadevše milující svíčkovou. Tady bych poradila změny zavádět postupně a příliš o nich nehovořit.

  • Jak dlouho trvá změna stravovací návyků a přechod na zdravou, racionální stravu?

To je věc individuální. U někoho stačí 1-2 návštěvy a jídelníček začne vypadat velmi pěkně, u někoho to trvá déle. Hlavní zásadou je, že pokud mají být změny trvalé, je nutné je zavádět postupně. Začíná se tím, co je pro hubnoucího nejméně obtížné – např. omezení nebo vynechání sladkých nápojů, nahrazení uzenin šunkou nebo mléčnými výrobky. Až se změny „zažijí“, přistoupíme k dalšímu kroku.

  • Kdy se změna jídelníčku a stravovacích návyků projeví na váze?

Pokud ubereme v jídelníčku doporučovaných 2 000-2 500 kJ, budeme hubnout rychlostí 0,5-1 kg týdně. U někoho trvá trochu déle „nastartování“, ale v průběhu 14 dnů by měl být patrný pokles hmotnosti.

  • Podělíte se s námi o pět základních zásad hubnutí?

1. Pravidelný jídelní režim

2. Pestrost

3. Méně tuku obecně (na vaření, při mazání na pečivo, vybírat si polotučné mléčné výrobky, méně tučné sýry, libové maso, co nejméně uzenin, přednostně vybírat rostlinné tuky a oleje)

4. 4 porce bílkovin denně (2-3 porce mléčných výrobků; 1 porce 250 ml mléka nebo zakysaného mléka, 200 ml jogurtu, 55 g sýra, 1-2 porce masa; 1 porce v průměru 100 g, váženo v syrovém stavu)

5. Hodně zeleniny a ovoce

 

Registrujte se do Klubu Žij zdravě a získejte spoustu výhod!

Mohlo by Vás zajímat

kravina století (09.04.2012):

http://www.vlastnihlavou.cz/mytus-mleka/ !



Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce