Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Aktuální poradna

V červenci můžete konzultovat své obtíže se snižováním váhy, stravováním na dovolené nebo nastavením redukčního jídelníčku s nutriční terapeutkou PhDr. Karolínou Hlavatou, kterou již dobře znáte z našich stránek. Své otázky, prosím, posílejte na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz. Odpovědi naleznete na našich stránkách v průběhu července.

Odpovědi na aktuální dotazy:

Dotaz: Dobrý den, nedávno jsem si na stránkách zijzdrave.cz četla tabulky enegertických hodnot potravin a docela mě tam pár věcí překvapilo. Např. to, že cereálie jako jsou Chocapic apod. mají menší hodnotu než  třeba corn flakes apod. Také mě překvapilo, že Lučina má menší hodnotu než třeba Veselá kráva a to mi vždycky bylo řečeno, že Lučina je tučná apod. Ale co by mě ještě dost zajímalo,  je to,  jestli je losos zdravý a jestli se hodí na zdravou stravu, když nechci tloustnout, protože v té tabulce měl docela vysokou energet. hodnotu. A ještě jednu otázku mám. Jaký jogurt je lepší: smetanový, tvarohový nebo  normální něco jako Activia apod.? Na nízkotučný se ani už neptám, protože ten to prý není.

Odpovídá Jitka Laštovičková: Dobrý den, záleží nejen na druhu potraviny, ale také na jeho množství. Losos je určitě vhodnou rybou, ale zařazovala bych spíše menší množství a ne příliš často - právě pro jeho vyšší energetickou hodnotu. Pro redukční dietu můžete využít jogurty do 3% tuku (na pomezí je např. selský jogurt Holandia 3,5% tuku ) - nemělo by se jednat o "light" jogurty s 0,1% tuku. Je možné zařadit i výrobky, kde se kombinuje tvaroh a jogurt (pozor opět na tučnost tvarohu a jogurtu), popřípadě si sama můžete smíchat čerstvé ovoce s tvarohem nebo jogurtem. Smetanový jogurt vzhledem k obsahu tuku (8%) není pro redukční dietu vhodný.

Vyšší energetická hodnota Veselé krávy než Lučiny - energetická hodnota potravin je často vztažena na 100 g výrobku. Obvykle jeden trojúhelníček taveného sýra typu veselá kráva má kolem 17-20 g - pokud tedy na chleba namažete 1 tento trojúhelník, pak je přijatá energie jistě nižší - záleží tedy nejen na typu, ale i na množství dané potraviny.

Energetická hodnota snídaňových cereálií a Corn flakes je velmi podobná 1500-1700 kJ z toho důvodu, že jsou si obsahem velmi podobné - základem je obilovina (pšenice) nebo kukuřice a k ní je pak přidán cukr nebo ječný slad, med, barviva, apod. - největší podíl na energetické hodnotě má tedy pšenice/kukuřice a přidaný cukr (ve formě sladu, medu, apod.). Lepší variantou může být např. nezapékané müsli s ovocem bez přidaného cukru nebo samotné ovesné vločky.

Dotaz: Dobrý den, je mi 30 let, již 15 let jsem vegetariánka, mám rok a půl po porodu a snažím se zhubnout. Před těhotenstvím jsem měla váhu cca 75kg, dnes 91kg, výška 171cm. Pravidelnou sportovní aktivitu neprovozuji, ale pohybu mám s naším mimi dost - více než 3 hodiny denně procházky s kočárkem, jednou týdně plavání s dětmi, jednou týdně cvičení pro maminky s dětmi. Stravovat se stíhám celkem dobře, ale asi nevhodně, čas od času tam jsou sladkosti, i množství jídla je asi větší než by mělo být. Piji asi 2-3 litry denně (minerálky, voda, neslazený čaj, Caro, ovocné ředěné džusy). Můžete mi poradit nějaká vhodná vegetariánská jídla, vhodná pro redukční dietu? Eventuelně další postupy, jak se do hubnutí pustit tím správným směrem. Děkuji.

Odpovídá Jitka Laštovičková: Dobrý den, nejde pouze o vegetariánská jídla vhodná pro redukční dietu - je nutné posoudit kompletní jídelníček - množství potravin, jejich skladba, časy konzumace. Bylo by tedy nejlepší, pokud se mi ozvete na info@zijzdrave.cz a společně můžeme zkonzultovat, co můžete ve Vašem jídelníčku změnit, zkusit najít vhodná vegetariánská jídla. Také nepíšete, zda konzumujete mléko a mléčné výrobky, vajíčka - je třeba více informací.

 


Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

jednodenní akce
vícedenní akce