Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Aktuální poradna

Renata Větrovská

V září můžete konzultovat své problémy se snižováním váhy a pohybovými aktivitami (nejen) v těhotenství s rekondiční instruktorkou a matkou dvou dětí, Mgr. Renatou Větrovskou. Své otázky, prosím, posílejte na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz. Odpovědi naleznete na našich stránkách v průběhu září.

Odpovědi na aktuální dotazy:

Dotaz: Dobrý den, chtěla bych vědět u jogurtů kolik by měly obsahovat sacharidů.Všude jsem se dočetla, že do 3% tuku, ale o sacharidech nebyla nikde zmínka.Je 13g mnoho. Občas si ráda koupím i ovocný jogurt.Dále mám problém s bílkovinami. Pokud se je pokusím zvýšit, vždy se mi navýší i tuky. Je dostačující na denní dávku např. 1 bílí jogurt Bona, 20g drůbeží šunky, 100g masa (nebo 100g tofu, šmakouna)? Ještě bych se chtěla zeptat, zda je dostačující pohyb 45min jízdy na kole (tak mi trvá cesta do práce a zpět), pak se snažím chodit s dětmi na procházky(ale to je spíše ploužení a spousta zastávek). Vím, že spalovat se začíná až po 60 minutách aerobní aktivity, ale té nejsem schopná s dětmi dosáhnout. Denně vyjdu tak 6x schody do 2. patra.Je mi 34 let, váha 76 kg, výška 168cm. Mám sedavé zaměstnání, jsem účetní.Děkuji za odpověď.PS: dá se někde koupit brožura se seznamem potravin, kde by byl napsána energie, obsah bílkovin, tuků a sacharidů?

Odpovídá Bc. Laštovičková: Dobrý den, 13 g sacharidů je běžná hodnota ve 100 g ovocného jogurtu, můžete občas využít i jogurty, kde je cukr nahrazen nízkoenergetickým sladidlem. Vámi popsané množství bílkovin pocházejících ze živočišných zdrojů bych vyhodnotila jako příliš nízké – jistě přijmete ještě bílkoviny rostlinného původu (obiloviny, luštěniny), ale bylo by dobré příjem bílkovin zvýšit – můžete využít samotné vaječné bílky nebo šmakouna, kde je obsah tuku velmi nízký. Energetické hodnoty a obsah jednotlivých živin můžete najít v Tabulkách energetických hodnot, které se dají pořídit v rekondičních centrech VŠTJ Medicina Praha – viz www.vstj.cz, nebo též v některých lékárnách v Praze (Lékárna Císařská – Karlovo náměstí, Lékárna IKEM). Vaše pohybové aktivity bych vyhodnotila jako dostačující, rozhodně bych se nepřetěžovala chůzí do schodů – znamená vyšší zátěž na kloubní aparát. Není ale nutné hned začít hodinovým cvičením, lépe pomalu a postupně intervaly cvičení prodlužovat, až se dostanete na oněch 60 minut – abyste se nepřetížila. Pokud jste druhý den po cvičení „vyřízená“, pak  se zřejmě přetěžujete  a by bylo dobré se poradit s odborníky – můžete využít třeba online poradny s instruktory pohybových aktivit na www.vstj.cz

Dotaz: Dobrý den, před čtyřmi lety jsem během půl roku přibrala po operaci slepého střeva 10 kg a už se jich nemůžu zbavit. Samozřejmě operaci samotné toto nepřičítám. Je mi 30, výška 170cm, váha 73 kg. Jím pořád stejně, řekla bych, že ještě mnohem více zeleniny, více piji (voda, čaj), maso moc nejím, pouze kuře nebo rybu párkrát do týdne, nejím uzenářské výrobky, saláty s majonézou a pod. Mám sníženou funkci štítné žlázy a astma, ale chodím alespoň 1 x týdně na pilates, občas na zumbu, všude chodím pěšky (rychle), chodím na vycházky s pejskem, v létě plavu. Mohl by jste mi, prosím, poradit, jak se kil zbavit a jestli by pro mě byl vhodný nějaký hubnoucí kurz (např. Stob, či u Institutu kompliment) nebo vacu shape a podobné aktivity?

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, rozhodně vacu shape není primárně určeno pro hubnutí - ostatní kurzy záleží především na osobách, které s vámi budou probírat váš zdravotní styl. Musíte si nejprve podrobně udělat vlastní analýzu stravování a pak plán pro změnu. Nicméně zvláště při shazování "pouze" pár kil, bývá režim nejtěžší, protože musí být velmi pravidelný. Nicméně je třeba vycházet z vašich potravin, z vaší současné pohybové aktivity, a pak teprve připravovat plán. Nevěřte tomu, kdo vám hned nabídne jakýkoliv postup bez znalosti vašich dat.

Dotaz: Dobrý den pane doktore, chtěla bych se zeptat, kde si můžu nechat změřit svůj metabolismus a takové ty věci co k tomu patří,protože chodím už rok třikrát týdně do posilovny,kde můj trénink probíhá 10 minut zahřátí na kole, zhruba 30-45 minut posilování a na závěr si dávám ještě půl hodiny na kole,pokud ne na kole,tak šlapu na stroji,na takových lyžích,kde je v pohybu celé tělo,ale nehubnu. Určitě jsem zpevněnější,ale ne na kila. Vážím 105 kg,měřím 164 cm a je mi 43 let. Určitě vím,že moje kosti jsou těžší,protože má kamarádka váží 89 a moje věci jí v pase pomalu nejsou.Když cvičím na těch lyžích,moje tepová frekvence je v pásmu kolem 120. Vím,že tohle všechno by mi změřili v ordinaci pana Havlíčka,už jsem se na to informovala,ale opravdu nejsem ochotná za tyhle vyšetření Kč 12.500,-. Nejde o to,nejsem ochotná,ale na tohle opravdu nemám peníze navíc. Můžete mi poradit? Jsem z karlovarského kraje,ale nenašla jsem žádného dietologa. Děkuji předem za odpověď.

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, odkáži vás na Mgr. Papežovou - mail rcvary@vstj.cz nebo tel. 777715634. Klidně ji zkontaktujte. Nicméně si nemyslím, že je třeba utrácet tyto peníze, za které většinou nedostanete adekvátní rady. Podle toho, jak popisujete vaši pohybovou aktivitu možná je příliš intenzivní, a na druhou stranu není zde ani zmínka o jídle, což bude třeba analyzovat. Konzultace v rámci našich rekondičních center a projektu Žij Zdravě jsou zdarma.

Dotaz: Dobrý den, měla bych dva dotazy: 1) chodím spát kolem půlnoci až druhé (i později, protože v noci se mi nejlépe učí), večeři si dám kolem sedmé hodiny a potom si dávám kolem desáté, jedenácté hodiny zeleninový salát nebo čistou zeleninu, ale mám problém, že mě nezasytí a do hodiny mám opět hlad a usínám s pocitem kručení v břiše. Chtěla bych se zeptat, jaké potraviny je vhodné zařadit právě v tuto noční hodinu, dvě až tři hodiny před spánkem, abych necítila hlad, a zároveň se nemusela bát ukládání tuků? (Může být třeba knockenbrot s tvarohem, popř. jaké množství?) 2) Při běhu mám problém se dostat na svou "spalovací" tepovou frekvenci. I když běžím nejpomaleji jak můžu, mám tep kolem 160/min. Při takovém tempu ale můžu normálně dýchat, nelapám po dechu, dokážu nosem vdechovat, ústy vydechovat... je tedy pro efektivní spalování lepší se orientovat podle svého pocitu nebo spíše zařadit pohybové aktivity, ve kterých se dokážu v pohodě udržet na nižší TP? Děkuji za odpovědi.

Odpovídá Bc. Laštovičková: Dobrý den, kolem deváté nebo desáté bych zařadila např. 2-3 plátky knackebrotu s tvarohem a zeleninou nebo jogurt s celozrnným rohlíkem (může být i polovina) a pokud poté jdete spát až kolem druhé hodiny ranní, pak ještě můžete přidat kolem půlnoci porci zeleniny – přesně jak uvádíte, 2-3 hodiny před spánkem by člověk již jíst neměl.

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, otázkou je monitorování - pokud se při 160/min nezpotíte, pocit odpovídá určité tepové frekvenci. Nicméně pro spalování je lepší nízká intenzita, ale vytrvalostní než intenzivní. Můžete využít i testování se spotřebou kyslíku - stojí cca 800-1000 Kč - tzv. spiroergometrie.

Dotaz: Dobrý den, mám na Vás otázku. Je mi 32 let,měřím 179 cm a vážím 69-70 kg.Můj problém je,že mám v nohách vodu a pomeranč.kůži..Koupila jsem si proto běžící pás a ujdu na něm v kuse 2 km denně(po-pá) o víkendu 3km ráno a 2km večer.Mezi tím je běžná chůze v práci.Jídlo jsem také omezila na menší dávky.Zajímalo by mě zda se dají touto formou zpevnit,zmenšit stehna a snížit váhu?

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, pokud máte pocit, že máte těžké nohy, může to být i zhoršenou lymfatickou drenáží a pomohly by např. lymfatické masáže. Možná by bylo vhodné i cévní vyšetření, na které by vás mohl poslat váš praktický lékař.

Odpovídá Mgr. Větrovský: Dobrý den, problém s vodou je celkem efektivně řešitelný přes úpravu jídelníčku. Určitě bych Vám doporučil návštěvu našeho nutričního poradce (www.vstj.cz). Pokud chcete upravovat váhu pohybem, tak dle poskytnutých informací mi přijde, že 2 km je málo. Pohybová aktivita pro snižování váhy musí být alespoň 30 minut bez přerušení. Ke zpevnění nohou je potřeba zařadit také  drobné posilování, nejlépe s vlastní vahou (squaty, výpady, výstupy, cvičení na  desce FLOWIN atd). Důležité je také se poradit s nutriční terapeutem zda jste třeba nesnížila příjem jídla moc.Přeji mnoho úspěchů!

Dotaz: Dobrý den mám dotaz pro pana Mudr. Matoulka. Je mě 45let a měřím 158cm  a vážím 90kg . Pracuji jako ekonoristka na dvanácti hodinové směny- takže chaos s jídlem v noci. Došla jsem si v lednu na obezitologii v Mladé Boleslavi do nemocnice, kde mě paní doktorka Rybáčková řekla, že mám dodržovat redukční dietu 4800-5400 KJ. Mě se to zdá málo na to že, dělám 12hod děnně a  dost často noční. Je pravda, že mám sedavou práci ale, já jsem někde četla že si tím můžu zpomalit metabolismus, když budu málo jíst.CHvíli jsem to držela, ale měla jsem stále hlad a tak jsem se dorazila večer. Mě stále chyběla energie. Mám velké procento vnitřního tuku asi40% opakovaný jo jo efekt. Někde po internetu jsem si vypočítala že můj bazální metabolismus je asi 6600KJ a že pod něj nemám jít. Tak ted jsem se opravdu na sebe naštvala a začnu, ale nevím jestli 5000 nebo 6600 KJ mám dodržovat. Nepravidelně chodím cvičit do rekondičního centra v Mladé Boleslavi a oni mě tam říkají, že mám dodržovat tepovou frekvenci asi 112 tepů. Ale já se ani nezadýchám mě to příjde málo. Někdy mám období, že více cvičím tak se držím od 125-135 tepů tak 60minut 3x týdně co je pro mě pane doktore správně? Nezlobte se na mě za ten dlouhý dopis, ale už jsem na sebe naštvaná hodně a mám motivaci jen hodně tápu a nevím co je správně.

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, začal bych zapisovat podrobně 2 týdny jídelníček a individuálně konzultovat v RC Mladá Boleslav. Co se týká pohybu nevím přesně, zda 112 tepů je správná volba, nicméně opravdu platí, že čím nižší intenzita, tím přednostněji se pálí tuky. Bohužel trvá to déle, takže 50 min je úplné minimum. Rozhodně ale platí, že byste neměla ani při redukční dietě mít příliš hlad. Bazální metabolismus se nedá jen tak vypočítat, zvláště držela-li jste již opakovaně diety, ale dá se změřit. Na druhou stranu léčebný postup je stejný. Existují i léky, které mohou pomoci na hubnutí. Zkuste tříměsíční program v MB a myslím, že se i uvidíme :).

Dotaz: Dobrý den, mám dotaz,jak si poradit s jídelníčkem a pohyb.aktivitou ,když trpím celiakii, Hashimot.hypofunkcí štít.žlázy, srdeční onem. vysokým tlakem a počín.asma . Pan doktor na interně mi zdělil, že obesitologii se nezabývá a jiný obezitolog zde není.

Odpovídá MUDr. Matoulek: Dobrý den, budete si muset nalézt obezitologa sama na stránkách České obezitologické společnosti - www.obesitas.cz.

Dotaz: Dobrý den, je mi 14 let, měřím 160cm a vážím 62Kg. Když jsem byla na 13-ti leté prohlídce, tak doktor říkal, že se to s růstem spraví, ale nespravilo. Tehdy jsem měla zhruba 155cm a 60Kg (nevím to přesně). Kamarádi, když vidí nějakou paní, která je "tučnější" než jiné řeknou to je tvoje budouctnost, ale já s tím něco dělat chci. Nejde to. Vyzkoušela jsem vše kromě příšerných diet a prášků, které jsou mnohdy škodlivé zdraví a hlavně je to velká investice. Věřím, že mi nějak poradíte jak to slušným způsobem shodit bez jakýchkoli škodlivin vůči tělu. Děkuji!

Odpovídá MUDr. Kytnarová: Je dobře, že se nad svou hmotností zamýšlíš a chtěla bys váhu udržet nebo o něco snížit zdravým způsobem. Nevím, jak vypadala tvá váha k poměru k výšce dříve, fakt je ten, že za poslední rok si sice dva kilogramy přibrala, ale tím, že jsi současně vyrostla, se vlastně poměr váhy k výšce mírně „vylepšil“, tj. snížil. Před rokem  se  tento poměr pohyboval skutečně v pásmu mírné obezity, nyní poklesl do pásma nadváhy.  Myslím si, že ti i postačí, pokud budeš  váhu udržovat a „hlídat“ nebo ji jen  o něco málo snížíš.  Je správné, že se chceš vyhnout lékům na hubnutí a některým doporučovaným  dietám. Ostatně v tvém věku nejsou  tyto léky  vůbec vhodné stejně jako některé nevyvážené diety. Ono je vůbec lepší mluvit o správnějším životním stylu nebo zdravějším jídelníčku než o dietě. Nevím, jak jsi na tom se sportem, bylo by dobré,  ideální by bylo, kdyby ses věnovala pohybové aktivitě   hodinku denně, je jedno, jaké pohybové aktivitě, pokud tě bude bavit (chůze, aerobik, zumba, plavání….). Jíst by si měla 5-6x denně,  měla bys určitě vynechat sladké nápoje, omezit sladkosti a jídla s větším obsahem tuků. Pokud bys potřebovala poradit,  pan doktor ti určitě poradí, kde je nejbližší obezitologická poradna nebo kde s můžeš objednat k nutriční terapeutce.

Dotaz: Dobrý den, je mi 15 let měřím 160 cm a vážím 39 kg. A  proto musím ztloustnout. Do konce prázdnin bych měla mít 44kg. Což jsem měla minulý rok. Pak jsem ale zhubla(vyškrtla jsem trochu sladké apod. no a zhubla jsem trochu moc). Jenže moje dětská doktorka se do toho opřela i s mými blízkými a ta chce abych měla 54 kg. To se mi ale zdá moc, protože takhle by měly málo kg i mé spolužačky,které jsou vyšší a už chtějí hubnout. Proto bych od Vás chtěla poradit, jak ZDRAVĚ trochu přibrat na váze.Mám dovoleno přibrat jen 45kg. Jenže do mě chtějí nacpat nezdravé věci a velké porce jídla. Jenže já nechci mít pak špeky a posilovat kvůli tomu se mi nechce. Nevíte tedy,jak přibrat na váze ale aby to navenek nebylo moc poznat? Mám strach, že ztloustnu hlavně tam,kde nechci (jako břicho,zadeka stehna).Naopak bych to uvítala na prsou,kde přiznávám, že jsou trochu žebra vidět. Jinak snídám i svačím. Děkuji.

Odpovídá MUDr. Kytnarová: Ahoj, od koho máš dovoleno přibrat jen na 45 Kg?  Myslím, že tvoje paní doktorka i blízcí mají naprostou pravdu. Myslím, že váhy 54 kg se vůbec nemusíš bát. K poměru k tvojí výšce totiž odpovídá přesně průměrným hodnotám, to znamená, že tvůj BMI (index tělesné hmotnosti, tj. vyjádření váhy k výšce) by byl  „akorát“.   Víš, neohlížela bych se na to, že spolužačky jsou vyšší a chtějí se stejnou váhou hubnout. Za prvé – potřebují to vůbec? Za druhé, každý jsme jiný, každý máme jinou stavbu těla, kostru atd.  V jídle platí zásada, že by  mělo být pravidelně 5-6x denně,  strava by měla být pestrá a vyvážená. Jednoduše řečeno: všechno někdy v rozumné míře do jídelníčku patří.  Nemusíš zrovna posilovat, ale pohyb a sport by měl být  samozřejmou součástí života každého člověka. Je úplně jedno, jaký sport děláš, pokud tě baví a věnuješ se mu pravidelně.

Dotaz: Dobrý den pane doktore, mám 16ti letou dceru, která měří 158cm a váží 56kg.V lednu tohoto roku začala držet dietu s výmluvou  - chci jíst zdravě (původní váha 60kg). V květnu skončila na psychiatrii v Motole s diagnozou mentální anorxie s váhou 50 kg. Domů ji propustili koncem června  s váhou 52 kg a já v domění, že je vše OK, jsem se nechala "ukolíbat". Minulý týden jsem ale zjistila, že se přejídá a pak chodí zvracet. Kdo mi pomůže sestavit jídelníček " míru" ? Jak s touto informací mám pracovat? Omezila se na pár druhů potravin o kterých si myslí, že jsou kaloricky  v pořádku. Např: ovoce, zelenina,joogurty, kefíry,ryby, ale pečivo ,chleba odmítá.Je stále unavená.

Odpovídá MUDr. Kytnarová: Dobrý den, v tomto případě se obávám, že „ jídelníček šitý na míru“ situaci vaší dcery nevyřeší. V prvé řadě bych co nejdříve vyhledala jejího ošetřujícího lékaře.

Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář
Po Út St Čt So Ne
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      

jednodenní akce
vícedenní akce