Lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít

Aktuální poradna

V prosinci můžete konzultovat své obtíže s váhou, svátečním jídelníčkem nebo pohybovými aktivitami se všemi odborníky našeho portálu. Odpovídat Vám bude nejen nutriční terapeutka Jitka Laštovičková, ale také obezitolog, MUDr. Martin Matoulek, Ph.D. nebo rekondiční instruktor, Jan Větrovský.

Své otázky, prosím, zasílejte na e-mailovou adresu info (zavináč) zijzdrave.cz. Odpovědi naleznete na našich stránkách v průběhu měsíce.

Odpovědi na aktuální otázky:

Dotaz : Dobrý den, sestavuji si jídelníček naopak pro přibrání svalové hmoty.  Experimentuji s příjmem 700g sacharidů denně, přijde mi to však jako nereálně vysoké číslo. Počítám s 5-6 jídly denně, např. ovesné vločky s bílým jogurtem k snídani, ke svačině banán, oběd např. guláš s těstovinami, další svačina knäckebrot, první večeře např. rizoto, druhá večeře světlý chléb s plátkovým sýrem. Problém nastává, že určených 700 g denně se nemohu dopočítat. Jelikož nesním 100g banánu, 100g jogurtu a 100g chleba se 100g plátkového sýra, musím si nejprve spočítat kolik obsahuje sacharidů moje porce, je to tak? V tomto případě se mi pak jeví 700g denně jako nereálných, proto Vás chci poprosit o radu na sestavení jídelníčku právě pro zvýšení tělesné hmotnosti. Vážím 60 kg a měřím 180 cm, věk 22 let. Předem děkuji za Vaši odpověď!

Odpověď bc. Laštovičkové: Dobrý den, při zvyšování tělesné hmotnosti byste měl zvyšovat podíl aktivní tělesné hmoty v těle (tj. svalů), nikoliv tuku. Pro zvýšení množství svalové hmoty v těle je důležité jednak cvičení a druhak příjem plnohodnotných bílkovin – nikoliv sacharidů, jak se zřejmě domníváte Vy. Měl byste navýšit celkový příjem stravy (stále s ohledem na doporučení týkající se racionální stravy  pro dospělou populaci – měl byste jíst častěji, v menších dávkách během dne – kdykoliv, kdy máte chuť. Přidáním pouze sacharidů docílíte nárůstu hmotnosti, ale nikoliv žádoucího  přírůstku aktivní tělesné hmoty (v tomto případě přibyde hlavně tuk). K množství sacharidů – 100 g banánu neobsahuje 100 g sacharidů – to se dá říci pouze o čistém cukru – podívejte se na aplikaci uvádějící množství jednotlivých živin na stránkách www.zijzdrave.cz (energetické hodnoty potravin). Doporučovala bych Vám požádat o radu Vašeho praktického lékaře nebo nutričního terapeuta, který Vám pomůže s nastavením režimu pro získání vyšší hmotnosti (ale zdravým způsobem).

Dotaz : Dobrý deň pani doktorka. Som Anna, slovenka, 41r. Bola som v pohode do roku 2008. Občas ma síce v samote prepadali pocity zbytočnosti, ale nebolo to nič vážne. Som rozvedená, nemám deti, žijem sama na podnájme tu v Čechách a doma na Slovensku mám vlastný bytík. V roku 2008 som mala starosti v rodine s chorou mamičkou, preložili ma na iné pracovisko, kde som mala za jeden deň práce už pripravenú výpoveď len preto, že som sa nepáčila mluvčí týmu na danej linke. Výpoveď sa vyriešila, ale na danej smene s tou nepríjemnou ženou, s ktorou som vlastne za celú smenu ani neprehovorila sme pracovali aj ďalšie smeny, veľmi fyzicky náročné, pretože ma dali na pozíciu, ktorú robia muži, treba tam fyzickú silu, sa mi proste stalo, že som sa cítila po psychickej aj fyzickej stránke veľmi vyčerpaná, nemala som chuť ani na najobľúbenejšie činnosti, a to rada šijem, pletiem, chodím tancovať, som veselý človek. Išla som na mesiac aj niečo na maródku. Chytila som zasa chuť do života. Lenže je to tu zasa, cítim ako sa blíži depria. Som nervózna, veľa vecí mi vadí, kritizujem každého koho stretnem, až na priateľov. Nie je pravda, že nemám chuť do života, do práce, na tanec, na šport. Len cítim, že to nie je ono, a potrebovala by som pomoc, či už medikamentovú alebo psychologickú. Brala som v roku 2008 Lexaurin 1,5. Pomohol mi pomerne rýchlo. V práci mám stále konflikty s majstrom, pretože ja som niečo také ako hlasná trúba. Kolegyne sa rozčuľujú ale len medzi sebou, ja hoci sa ma to netýka, som bojovník za pravdu, a teda ja sa opýtam majstra, to alebo ono. A ja som za tú zlú, a kolegyne sú v pohode. Túžim po tom aby som bola viac flegmatická, aby mi nevadili maličkosti, aby som bola v úplnej pohode, nie len vonkajšej. Som ako sopka pred výbuchom. Chcem žiť spokojný život, ku ktorému mám veľmi blízko. Ale nemôžem, poradíte mi, čo robiť. Za odpoveď ďakujem a prajem príjemný deň.

Odpověď PhDr. Šárky Slabé, Ph.D. : Milá Anno, podle toho, co popisujete, se může jednat o depresivní syndrom. Doporučuji Vám vyhledat psychiatra v místě bydliště, patrně Vám naordinuje nějaké antidepresiva (zvlášť když s nimi máte pozitivní zkušenost). Poté můžete vyhledat i psychoterapeuta, který by Vám pomohl "rozklíčovat" vaše problémy, které se na Vás v poslední době nahrnuly. Držím palce!

Dotaz : Dobrý den.Obracím se na vás s problémem spíše duševním , který mi brání v hubnutí.Měřím 170cm,vážím cca 67kg.Podle BMI je tato váha celkem v pořádku,ale ráda bych něco sundala dolů.Hubnu od letošních prázdnin ,kdy počáteční váha byla 73kg,nyní 66-68kg.Problém je ,že váha mi dosti kolísá a pokaždé,když vidím zvýšení cifry,padám do depresí.S depresemi se léčím u své psychiatričky,beru antidepresiva.Bohužel jakkýkoliv příbytek na váze mi depresi zhorší.Mám výhodu ,že při depresích netrpím záchvatovitým přejídáním spíše naopak.V letních měsících šlo hubnutí krásně,spousta pohybu,pobytu venku na čerstvém vzduchu,lehká strava.Teď v tomto listopadovém měsící se hubnutí dosti zpomalilo.Je pravda že občas tak jednou týdně si dovolím "takový můj jahodový den",kdy mám možnost si dopřát cokoli mi chutná,mám ráda.Hned na to druhý den ale začínám s normálním režimem (5-6000kj) + pohyb.Pohyb miluji a snažím se mu věnovat 6xtýdně,bohužel někdy čas nedovolí a jsem ráda když mám možnost pohybu 4xtýdně.Cvičím hlavně zumbu (jakoaerobní část) a posilování s vlastní vahou těla (posilovací část).Nevím zda je zumba ideální jako sport na hubnutí,slyšela jsem hodně rozporuplných názorů.Snažím se jíst celkem zdravě kromě jednoho dne v týdnu ,kdy teda sním na co mám chut a jsem bez pohybu ,5xdenně v menších porcích,hlídám si denní počet kJ kolem 5-6000kJ,hodně ovoce,zeleniny,tmavého pečiva.Jsem vegetariánka.Chci se zeptat ,zda dělám špatně v těch "svých"dnech,které jsou jednou týdně a slouží mi jako další motivace do hubnutí.Dále se chci zeptat jak je to s tou zumbou,zda je vhodná k hubnutí či ne.Děkuji vám za jakkoukoli radu a za váš čas.

Odpověď bc. Laštovičkové: Dobrý den, pokud v rámci volného dne Váš příjem výrazně překročí Váš obvyklý příjem, redukce se zpomalí či zcela zastaví. Dá se tedy říci, že může „přijít vniveč“ Vaše snažení z předchozích 6 dní, kdy dodržujete režim. Pokud se chcete věnovat zumbě, pak záleží na intenzitě cvičení a také na stavu Vašeho kloubního aparátu – kvůli zátěži na klouby.

Odpověď PhDr. Šárky Slabé, Ph.D.: Dobrý den, domnívám, že byste měla své hubnutí rozložit dle svých psychických stavů a v momentech, kdy je vám hůř se spíše soustředit na udržení váhy, než na hubnutí. Jak jste sama konstatovala, vaše BMI je v normě, takže žádné "velké" hubnutí nepotřebujete a pokud si dáte cíl s reálným koncem, určitě se vám vše podaří tak, jak byste si přála. Jen veškerou pozornost nevěnujte hubnutí.




Spočítejte si BMI

BMI Kalkulátor
 
Váha - ilustrační foto
Kalendář jednodenní akce
vícedenní akce